S modelem Century jezdili japonští císaři, nyní Toyota nabídne konkurenta Rolls-Roycu i světu

Toyota odhalila přepracovanou koncepci luxusních limuzín Century. Toto jméno dostalo nové SUV, které chce automobilka nabídnout i mimo Japonsko.

toyota-century5

Foto: Toyota

Toyota odhalila luxusní SUV Century

0Zobrazit komentáře

Zhruba 220 let se v japonských dějinách neslo ve znamení sakoku, tedy politiky dobrovolné izolace před zbytkem světa. Ta v druhé polovině 19. století skončila, přesto jsou stále komodity, o které se Japonsko s okolním světem dělit nechce. Jedním z nich byla i hyperluxusní limuzína automobilky Toyota jménem Century. Jezdí s ní i samotný japonský císař, nyní však bude model Century nabízen po celém světě, a to v radikálně pozměněné podobě.

Century je limuzína, kterou Toyota prodává od roku 1967, a přesto ji mimo domovské Japonsko znají jen opravdoví znalci značky. Až doposud se jednalo o zboží dostupné pouze na japonském trhu, na kterém s ním automobilka míří na ty nejúspěšnější byznysmeny či vrcholné představitelé vlády. S japonským Rolls-Roycem, jak se Century také přezdívá, jezdí i členové císařské rodiny.

Vznik modelu, jak jeho jméno napovídá, byl v roce 1967 spjat s oslavami sta let od narození pana Toyody, zakladatele Toyoty. Od té doby získal sedan Century, který ve svém znaku tradičně nese zlatého fénixe Fushichō, hned tři generace. Nyní však Toyota přišla se zcela novým pojetím modelu Century, který rozepisuje novou kapitolu luxusu v podání japonské automobilky.

Ta začne spolu s luxusní limuzínou nabízet ještě opulentnější SUV, taktéž pojmenované Century. Dva modely bude pojit podobný design, který si SUV od limuzíny vypůjčilo. Spíše než dynamické křivky nabízí střídmější, možná až trochu oldschoolový vzhled. Největším výstřelkem tu jsou snad jen přední a zadní světlomety, což ovšem nemusí být nutně špatně. SUV Cullinan od značky Rolls-Royce, které se pro srovnání vyloženě nabízí, se také drží v otázce designu spíše při zemi. Přesto se na vůz stojí fronty.

toyota-century4

Foto: Toyota

Designově se vůz drží spíše při zemi

Podle Toyoty si zákazníci budou moci přizpůsobovat vzhled auta podle svého a možnost volby se naskytne i v otázce některých technických řešení. Například otevírání dveří bude nabízeno v klasické i posuvné verzi.

Za dveřmi se však bude vždy ukrývat maximálně pohodlný a luxusní interiér plný prémiových materiálů. Nabídne čtyři sedadla dvě vpředu a dvě vzadu. Automobilka počítá s tím, že tento vůz bude řídit ve většině případů šofér a místo majitelů bude na zadních sedadlech. Za tímto účelem nabízejí zadní sedadla bohatou variabilitu, díky které se mohou proměnit třeba i na lůžko příjemné pro spánek.

Exkluzivita automobilu je zaručena i díky velmi omezené produkci. Toyota očekává, že by měsíčně měla vyrobit pouze 30 kusů. O pohon se bude starat plug-in hybridní soustava kombinující 3,5litrový zážehový šestiválec, elektromotor na zadní nápravě a převodovku CVT. Kombinovaný výkon 305 kW je přenášen na všechna čtyři kola, přičemž v zatáčkách by se měla natáčet i zadní náprava.

Výjimečnost novinky podtrhuje také její cena ve výši 25 milionů japonských yenů, což odpovídá částce přibližně 3,8 milionu korun. Zatímco limuzína by dál měla být nabízena jen na japonském trhu, SUV by se podle slov viceprezidenta automobilky Hirokiho Nakajimy mělo dostat k zákazníkům z celého světa. Automobilka však neupřesnila, jakou prodejní strategii zaujme. Přece jen ve zbytku světa má náročné zákazníky na starosti hlavně značka Lexus.

toyota-century

Foto: Toyota

Interiér je dělený na čtyři sedadla