Sazka popularizuje esport. Do profesionálního hraní videoher dává miliony korun

Loterijní společnost podporuje domácí profesionální herní scénu milionovými částkami. Anebo i spoluprací s Českým olympijským výborem.

Michal MančařMichal Mančař

sazka-eleague-boxed

Foto: Sazka

Sazka dává do českého esportu milionové částky. Ráda by ho dostala do co největšího mainstreamu

Sázkové společnosti a sport jsou spolehlivými spoluhráči už desítky let. Jak sázením na zápasy, tak sponzorskými kontrakty. Výjimkou v tom není ani jednička na loterijním trhu Sazka, která se však v posledních letech snaží z tohoto zavedeného schématu vymanit. Anebo jej spíš obohatit o nový směr – profesionální hraní videoher, takzvaný esport. Zástupci společnosti přitom tvrdí, že nechtějí být pouhým dalším sponzorem. Český esport by prý rádi pomáhali budovat, rozvíjet a propagovat.

„Před třemi lety se v Sazce rozhodovalo o tom, že vstoupíme do esportu. Ale chtěli jsme to pojmout jinak. Při pohledu na segment jsme odhalili některé věci, které nám chyběly. Nebyl tu třeba web, který by sjednocoval jak nadšence do esportu, tak úplné nováčky, kteří do něj chtějí vstoupit,“ popisuje Ondřej Kvarda, zástupce Sazky a odborník právě na esport. Spuštění portálu Sazka Esport s výsledky, zprávami nebo tipy na životosprávu by ale samo o sobě nebylo kdovíjak velkou podporou.

Ve spolupráci s vydavatelstvím Czech News Center tak v roce 2020 Sazka rozjela soutěž eLeague. Cíle přitom nebyly malé, liga měla od začátku ambice stát se největší v regionu a nalákat nejen zavedené profesionální týmy, ale i začínající amatéry. „To se nám podařilo naplnit, otevřené kvalifikace se zúčastnilo několik stovek týmů. Do samotné eLeague se pak dostalo osm nejlepších z nich,“ říká Kvarda. Nejvýznamnější domácí soutěž dnes rozděluje 2,3 milionu korun mezi nejlepší týmy v titulech Dota 2 a Counter-Strike: Global Offensive.

S druhou jmenovanou hrou se pak pojí třetí pilíř postupu Sazky v podpoře domácího esportu. Po ústředním webu propojujícím soutěžící i fanoušky a vlastní lize se nicméně v tomto případě už jedná o sponzorskou spolupráci. Sazka podporuje tým Sinners, jedničku česko-slovenské scény právě v Counter-Strike: Global Offensive. Ani zde ale podle Kvardy prý nejde jen o logo na dresech nebo sociálních sítích.

sazka-esport-1

Foto: Sazka

Esport budí emoce stejně jako nedigitální sport. A podobně láká i diváky, sponzory a partnery

Ve spolupráci se Sinners se Sazka pokouší především u neherní populace bořit předsudky – a v herní komunitě pak řešit některé nešvary online světa. „Ukazujeme veřejnosti, že hráči nejsou žádní asociálové bez pohybu, ale že jejich činnost vyžaduje třeba i fyzickou přípravu. Mezi hráči se pak prostřednictvím kampaní vymezujeme například proti toxickému chování nebo poukazujeme na genderovou nevyváženost,“ přibližuje zástupce loterijní společnosti.

Trojitá strategie Sazky má totiž za jeden z hlavních cílů propagaci esportu mezi lidmi méně obeznámenými s tématem. To vedle klasičtější reklamy znamená i na první pohled možná ne úplně obvyklé propojení. Sazka je totiž dlouholetým partnerem Českého olympijského výboru. A spojení sportu a esportu využívá k podpoře obou. Na vybraných akcích ČOV se tak vedle očekávatelných atletů prezentují profesionálové ze Sinners, aby buď vyvraceli předsudky o esportu, nebo v lepším případě svůj obor pozitivně propagovali.

„Společně s podporou našich olympioniků bere Sazka esport jako jednu z hlavních sponzorských aktivit. Do ligy, Sinners a webu Sazka Esport šly v uplynulých letech milionové částky. Právě web by měl v roce 2023 narůst na důležitosti i obsahu a komunitu posunout ještě dál,“ popisuje Kvarda dosavadní investice i budoucí plány Sazky. Vytyčená mise o pozvednutí českého esportu je totiž v úplných začátcích.

„Oproti klasickému gamingu se stále bavíme o menším publiku,“ říká. Nicméně i navzdory méně početné cílové skupině prý Sazka dokáže svými aktivitami zasáhnout nižší miliony diváků či návštěvníků. Podle Kvardy s tím pomáhá kombinace projektů, mezi kterými nechybí ani živé akce jako například finálový den eLeague na letňanském výstavišti v Praze.

To vše pak má směřovat k poměrně jednoduchému závěru. „Naším hlavním cílem je omladit značku. A při té příležitosti se stát jasným příkladem v cestě za podporou esportu,“ říká Kvarda. Při takových slovech se ale nelze nezeptat na otázku, jež musí při spojení loterijní společnosti a videoher – které už zdaleka nejsou záležitostí nedospělých zájemců, ale nezletilí tvoří značnou část publika – napadnout snad každého. Není to jen snaha oslovit budoucí sázkaře, jakási „výchova k sázení“?

sazka-eleague-trofej

Foto: Sazka

Sazka eLeague rozděluje 2,3 milionu mezi nejlepší týmy ve hrách Dota 2 a CS:GO

„Věřím že naše aktivity mluví za nás. Sázky jsme spustili až v tomto roce. První tři roky šlo čistě o rozvoj komunity, takže všem muselo být jasné, že Sazka nepřišla pouze za účelem sázek,“ odpovídá Kvarda. „Ve velkém jsme se také pustili do edukace v rámci projektu ‚Hraj s rozumem‘, do kterého esport samozřejmě taktéž patří,“ přidává s odkazem na iniciativu, jež se pokouší předcházet a čelit patologickým problémům spojeným s gamblingem.

Sazka se také chce pokusit mladým hráčům přinášet osvětu ve věci finanční gramotnosti. „Protože daleko větší riziko než klasické sázení jsou z našeho pohledu různé mikrotransakce, nákupy ve hrách a podobné aktivity, které nejsou tak regulovatelné. V této edukaci není naším primárním cílem zisk, ale rozvoj komunity, který má velký potenciál i mimo případné sázení,“ tvrdí Kvarda.

Pokud Sazka kromě slov a plánů přesvědčí i činy a zažene případné pochybnosti, byl by to významný krok v naplnění jejího dlouhodobého cíle. Její ambice totiž zdaleka nejsou malé a budou vyžadovat zapojení co nejrozmanitějšího publika. Jak říká Ondřej Kvarda: „Chceme ukázat širší veřejnosti, že tady je esport a že s ním je Sazka pevně spojená. A ideálně to chceme ukázat třeba na vyprodané O2 areně nebo na podobné akci, která bude čistě o esportu.“

CC Premium

Partnerem článku je Sazka

SAZKA

Moderní loterijní společnost, založená na špičkových technologiích, výjimečná svými produkty…

Klíčoví lidé

ales-vesely-2

Aleš Veselý

CEO