Škoda si staví zelené sídlo. Má odlehčené stropy, energii dodá biomasa a střechu pokryje elektrárna

Hotovo by mělo být do konce roku 2023, celkem jde o investici za desítky milionů eur. Projekt navrhlo rakouské architektonické studio ATP.

skoda-kampus-big

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement Kampus Škody Auto

V Mladé Boleslavi vyroste do dvou let jedna z nejmodernějších a nejúspornějších staveb Česka. Základní kámen své nové centrále tam položili zástupci Škody Auto a jejího vlastníka Volkswagenu. Stavba za několik desítek milionů eur pojme až 1 700 lidí, na střeše bude mít stovky solárních panelů a vyplní jej přes čtyři tisíce metrů čtverečních zeleně.

Projekt, který se jmenuje Laurin & Klement Kampus, pro Škodovku navrhlo rakouské architektonické studio ATP. To má s velkými korporátními zakázkami zkušenosti: pro švýcarské hodinářství IWC nachystalo výrobní centrum, pro strojírenský kolos ABB jeho rakouskou centrálu a podílelo se i na novém berlínském letišti Brandenburg. Architekti z ATP měli ovšem historicky velké zakázky i v Rusku, z jejich pera je například nové ústředí největší ruské banky Sberbank.

„Celková investice se pohybuje v řádech desítek milionů eur,“ řekla pro CzechCrunch mluvčí Škody Auto Gabriela Slabihoudková. Nová centrála společnosti vyroste naproti té stávající a bude se skládat ze čtyř bloků, které nabídnou v pěti podlažích plochu 44 tisíc metrů čtverečních. Celkem v nich najde místo až 1 700 lidí, k dispozici bude i závodní restaurace pro 400 strávníků nebo podzemní garáže pro 300 aut.

Spíš než kapacita budov jsou ale zajímavější technologie, kterými budou protkané. Jelikož Škodovka se stejně jako Volkswagen hlásí k ekologii a zelené budoucnosti, odpovídají tomu i plány na Laurin & Klement Kampus. Zásobování komplexu energiemi by mělo být nejpozději v roce 2025 uhlíkově neutrální, a to díky spalování biomasy.

„Na střeše bude umístěna fotovoltaická elektrárna provozovaná ve spolupráci s energetickou společností ČEZ, která bude s celkem 330 panely o maximálním výkonu 100 kW dodávat další elektrickou energii,“ uvedl šéf komunikace největší české automobilky Tomáš Kotera.

skoda-kampus-regular

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement Kampus Škody Auto

Meno Requardt, jednatel společnosti Volkswagen Immobilien, která se na investici podílí, naznačil, že i proces výstavby se bude koncern snažit držet v duchu trendu udržitelnosti: „Kupříkladu budou použity trvale udržitelné odlehčené stropní moduly Cobiax, které pomohou snížit celkovou hmotnost betonu a tím i zredukovat uhlíkovou stopu.“

Uvnitř se pak bude svítit s pomocí LED a inteligentních světelných senzorů, vzduchotechnika bude v noci kancelářské prostory ochlazovat, účinnost rekuperace by měla podle propočtů dosáhnout 80 procent. Co se vody týče, v centrální nádrži se bude zachytávat dešťovka, která se bude upravovat pomocí filtračního systému o kapacitě 776 kubíků.

„Následně ji bude možné používat například pro zavlažování zeleně o rozloze 4 070 metrů čtverečních. Celková plocha pozemku dosahuje téměř 13 400 metrů čtverečních,“ doplnil Tomáš Kotera.

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.