Škodovce klesl odbyt o 30 procent, nejvíce ze značek Volkswagenu. Má prý přitom pořád vyprodáno

Mladoboleslavská automobilka za první pololetí dodala zákazníkům po celém světě 360 600 aut. Za poklesem má stát válka na Ukrajině i lockdowny v Číně.

skoda-enyaq-coupe-rs-boxed

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq Coupé iV RS

Jakmile ruská vojska vtrhla na Ukrajinu, ekonomicky to zasáhlo řadu průmyslových odvětví – včetně toho automobilového. Problémy začala od března cítit i mladoboleslavská Škodovka, která hlásila, že jí pro výrobu chybí důležité součástky, jež se vyrábí právě na Ukrajině. A teď se ukazuje, že i tato nepříjemnost znatelně ovlivnila její prodeje.

Mladoboleslavská automobilka za první pololetí dodala zákazníkům po celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Zmiňuje to přímo mateřská skupina Škodovky Volkswagen. Propad odbytu české firmy je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje. Skupině Volkswagen pak celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.

Za druhé čtvrtletí dodala Škodovka svým zákazníkům 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc vozů a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta. Jak uvádí člen představenstva mladoboleslavské společnosti Martin Jahn, za poklesem stojí jak nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině, tak přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji.

„Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy,“ zmínil Jahn.

Elektromobilům se ale daří

Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem 26,4 procenta a společnost Scania s propadem 25,2 procenta. Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent.

„Řada známých značek měla prodej menší než 80 procent loňského roku. Nejhlubší propad mělo Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda Auto ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem,“ řekl pro ČTK partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Volkswagen uvedl, že naopak o 27 procent na 217 100 vozů v pololetí meziročně zvýšil prodej elektromobilů. Nejvýraznější procentní nárůst uvádí u Číny, kde je to přes 247 procent, druhá je kategorie zbytek světa s růstem o 29 procent. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než jedno procento, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl.

Škoda Auto odbyt elektromobilů v pololetí meziročně zvýšila o 25,5 procenta na 22 200. Za druhé čtvrtletí jí však odbyt o 12,3 procenta klesl a dosáhl 13 400 vozů, jen za červen nicméně odbyt meziročně téměř o 260 procent vzrostl a činil 8 800.

S přispěním ČTK.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.