Slavnostní show kritice navzdory. Tesla otevřela u Berlína novou továrnu, ze které sjedou první auta ještě letos

Filip HouskaFilip Houska

tesla-berlin

Foto: Tesla

Nová továrna Tesly u německého Berlína

0Zobrazit komentáře

Zatímco Češi včera žili volbami, Němci mohli přihlížet slavnostnímu otevření nové továrny Tesly. Americká automobilka pod vedením Elona Muska svou takzvanou Gigafactory otevřela v oblasti Grünheide u Berlína a rovnou k tomu uspořádala zahajovací hudební festival. Velká událost se ovšem stále nesla v duchu kritiky kvůli ničení okolní přírody a zatěžování planety.

O výstavbě vůbec první evropské továrny od Tesly se vědělo již minimálně dva roky, kdy Elon Musk oznámil, že se v novém berlínském zázemí budou produkovat nejen její elektrická auta, ale také baterie a pohonné jednotky. Současně se měla stát klíčovou jednotkou pro navýšení výroby aut, která je i tak pro firmu rekordní.

Slavnostní otevření berlínské Gigafactory pak proběhlo v sobotu 9. října a účastnil se ho i samotný Elon Musk, který během ní zmínil několik důležitých bodů. V první řadě uvedl, že první elektromobily včetně Modelu Y, jenž nedávno dojel i do Česka, budou z tamních výrobních linek sjíždět ještě během letošního roku.

0x0-model_y_04

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Ultimátním cílem je pro Teslu ve svém prvním evropském závodě vyrábět až deset tisíc vozů denně. Mimo jiné předložila návrh na investici ve výši pěti miliard eur (127 miliard korun) určené pro výstavbu továrny na baterie s kapacitou 50 GWh, což měla ostatně v plánu už v roce 2019. Otevřít by se měla ke konci příštího roku.

„Jsme připraveni zahájit výrobu za několik měsíců, v listopadu nebo v prosinci. První auta budeme dodávat, doufejme, v prosinci. V této továrně chceme ve velkém množství vyrábět levná elektrická auta a uspíšit tak energetický přechod,“ uvádí Elon Musk, ovšem zmiňuje, že v původním plánu bylo zahájení výroby letos v červenci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s velkými plány ale musela Tesla čelit přetrvávající kritice ze strany ekologických aktivistů, kteří protestují kvůli k tomu, že firma kvůli výstavbě Gigafactory kácela tamní lesy. Navíc panovaly i nejasnosti ohledně využívání vodních zdrojů, což v obyvatelích rozjelo obavy, že přijdou o zdroje pitné vody.

Stoprocentně jisté si nejsou ani německé úřady, které zatím Tesle nevydaly konečné povolení ke stavbě, byť už je továrna prakticky hotová. Muskova firma proto staví na základě předběžného povolení z roku 2019. Jak ovšem uvádí agentura Reuters s odkazem na ministra hospodářství spolkové země Braniborsko, kde areál leží, Tesla má 95procentní šanci, že ono povolení obdrží.

Zvláštní režim, spolu s obavami místních o dopad továrny na životní prostředí a zdroje vody, ovšem image Tesly v regionu příliš nezlepšuje. I to byl možná důvod, proč firma k otevření továrny uspořádala i festival, který měl podle agentury AFP být „vstřícným gestem na usmířenou“. A nutno podotknout, že tomu věnovala velkou péči.

Na festival v těsné blízkosti nové Gigafactory přijely foodtrucky s vegetariánským občerstvením i pouťové atrakce a okolím zněla hlasitá hudba. Tesla na něj věnovala devět tisíc vstupenek, přednostně místním obyvatelům. Součástí byla i prohlídka výrobní linky, kde se taví, lisují a montují surové kovy. Mimo jiné tam byla k vidění i nová generace baterií, které budou zabudovány přímo do těla elektromobilu.

Výhledově chce Tesla ve svém závodě v Grünheide zpočátku vyrábět 150 tisíc elektromobilů ročně. Postupně hodlá objem produkce zvýšit až na půl milionu ročně. Předpokládá se, že nový závod vytvoří tisíce pracovních míst, nicméně jak Elon Musk pro Reuters řekl, obává se, že shánění zaměstnanců nebude tak jednoduché. Proto vyzval lidi, aby se hlásili z celé Evropy, nikoliv jen Německa.

S přispěním ČTK.

Řidičák v telefonu. U německých sousedů realita, u nás prozatím jen plán, ke kterému možná ani nedojde

alexandre-boucher-bnrldv8w07y-unsplash-min

Unsplash/Alexandre Boucher

Dočkáme se osobních dokladů v telefonu i v Česku?

0Zobrazit komentáře

Podobně jako se fyzické platební karty v posledních letech přesouvají do telefonů, tak i osobní doklady lze v některých zemích mít v mobilu. Díky aplikaci ID Wallet je nově možné nosit řidičský průkaz v telefonu i v Německu. Podobná aplikace přitom existuje i v Česku, prozatím však naráží na chybějící legislativu. Od roku 2025 se ovšem může řidičský průkaz dokonce stát přežitkem, který u sebe bude vozit jen málokdo.

Možnost nosit svůj řidičský a také občanský průkaz v telefonu se nově otevírá všem německým majitelům zařízení s operačním systémem iOS, na kterém státní aplikace ID Wallet běží. K aktivaci elektronické podoby řidičského průkazu je nutné vlastnit platný občanský průkaz s aktivovaným online přístupem. Takovou občanku stačí aplikací naskenovat a poté si s její pomocí do telefonu nahrát i vlastní řidičský průkaz.

Tato forma dokladů je podporována i německým Spolkovým úřadem pro automobilovou dopravu. Díky tomu jej akceptují například i policejní složky během silničních kontrol a možností využití by mělo do budoucna přibývat. Již nyní se mluví například o uplatnění během využívání carsharingových služeb či o snadnějším přihlašování v hotelech.

Státní tiskárna cenin chce změnu i u nás

O zavedení podobné aplikace, ve které by bylo možné uchovat nejen občanku a řidičák, ale také cestovní pas, profesní průkaz způsobilosti řidiče, karty digitálního tachografu, průkaz pro osoby se zdravotním postižením či povolení k pobytu pro příslušníky cizích zemí, se v České republice hovoří minimálně rok. Státní tiskárna cenin má dokonce již vytvořený prototyp. Aplikace eDokladovka však naráží na jeden zásadní problém, kterým je chybějící legislativa.

edokladovka1

Foto: Státní tiskárna cenin

Podoba prostředí aplikace eDokladovka

Ta stále neumožňuje využívat digitální doklady, jak je to již zcela běžné například ve Finsku, Velké Británii či Austrálii. O eDokladovce se hovořilo už v roce 2020 a v červenci tohoto roku byla oficiálně představena. Potřebná legislativa ovšem prozatím schválena nebyla. V oblasti osobních dokladů v mobilním telefonu bohužel nedošlo k žádnému posunu v legislativní rovině,“ uvedla Libuše Pavlíková, marketingová specialistka Státní tiskárny cenin.

„Stále činíme další kroky, aby námi připravené řešení bylo realizovatelné v právním prostředí České republiky. Sledujeme i aktuální vývoj v této věci v rámci Evropské komise, která přichází s novými aktivitami, které by mohly implementaci řešení v jednotlivých zemích dále podpořit,“ dodává Pavlíková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Připomeňme jen, že se v otázce digitalizace dokladů v České republice za poslední rok určitý posun uskutečnil. Důkazem je existence aplikací Tečka a čTečka, sloužících pro ukládání a kontrolu certifikátů o prodělaném očkování či testování na COVID-19. Významným posunem na poli digitalizace státu je pak také takzvaná bankovní identita.

V případě schválení legislativy týkající se digitalizace dokladů totožnosti je Státní tiskárna cenin připravena svou aplikaci reálně nasadit do roku od zadání. „Vzhledem k tomu, že vyrábíme osobní doklady pro stát, který je vydává svým občanům, domníváme se, že jsme vhodným a pověřeným dodavatelem i takzvaných digitálních dvojčat osobních dokladů,“ míní Pavlíková.

Místo řidičáku jen občanka

Je ovšem otázkou, zda se připravovaných změn dočká i řidičský průkaz. Nejenže byla v červnu letošního roku schválena změna umožňující zařídit si jej částečně online, ale od roku 2025 bychom u sebe vůbec nemuseli vozit řidičský průkaz a technický průkaz vozu ani ve fyzické či elektronické podobě.

Novela se týká všech řidičů, kteří mají řidičský průkaz vedený v České republice a mají tedy záznam v registru řidičů. Například při běžné silniční kontrole by se řidiči mohli prokázat pouze občanským průkazem, z jehož údajů si policista pomocí speciálního čtecího zařízení vytáhne všechny potřebné informace.

S tím ovšem souvisí fakt, že u nás neplatí povinnost občanský průkaz nosit u sebe. Občanku od věku 15 let musíme pouze vlastnit. V případě kontroly tak občan může použít například pas, který však po kapsách nosí jen málokdo, nebo právě řidičský průkaz.

Občanka v kapse se tak zřejmě stane nedílnou součástí každé cesty za volantem, pokud nebudeme chtít absolvovat cestu na policejní stanici. Elektronické dvojče občanky v mobilu by se tak časem mohlo stát skutečně užitečným nástrojem, který pomůže vyřešit trochu zmatečnou legislativu a následné problémy.