Slovenské hry rekordně vydělávají, ale na české miliardy ještě nemají. U sousedů vzniká i hra o Žižkovi
Za rok 2021 slovenský videoherní průmysl utržil dvě miliardy korun a zaměstnal přes tisícovku vývojářů. Jsou to nejvyšší čísla v historii.
Česko a Slovensko sice navzdory rozdělení patří stále k sobě a jsou spojovány v mnoha oborech, o slovenských hrách toho ale český hráč přece jen tolik neví. A přitom se jim velice daří. Dříve oznámené tržby herního průmyslu v Česku nedávno doplnilo také sdružení našich sousedů Slovak Game Developer Association. V absolutních číslech jsou jeho čísla zlomkem těch tuzemských, ale přesto ukazují velmi příznivé výsledky.
Za rok 2021 slovenský videoherní průmysl utržil 80 milionů eur, v přepočtu bez pár drobných dvě miliardy korun. To je nárůst zhruba o deset procent oproti kolektivnímu obratu za rok 2020 a zároveň nový rekord tamějších tvůrců. Současně je to však i zpomalení tempa růstu, na předloňských 72 milionů totiž slovenské hry vyrostly o zhruba čtyřicet procent z obratu ve výši 51 milionů za rok 2019.
Ve srovnání s výsledky českých herních společností jsou ty slovenské o něco pozadu, také domácí videohry totiž za sebou mají historicky nejlepší období. Češi v čele s nově největším studiem Beat Games, autory světově nejúspěšnější hry pro virtuální realitu Beat Saber, nebo dřívější jedničkou Bohemia Interactive, jež stojí za populární vojenskou sérií Arma, utržili za rok 2021 přes sedm miliard korun. A rychlost růstu se u českých firem naopak meziročně zvýšila.
Slovenské i české vývojářské asociace nicméně očekávají, že následující měsíce přinesou výrazný útlum. Pandemie předchozích let totiž k domácí zábavě přivedla více hráčů, teď ji však vystřídala ekonomická krize. Očekávané tržby za rok 2022 tak podle slovenské asociace činí jen 83,2 milionů eur. „A odhad růstu obratu českých her za rok 2022 je jen zhruba šest procent na 7,5 miliardy korun,“ prohlásil předseda českého spolku Pavel Barák.