Sparta, Rohony a Manene zbořili žebříčky. Teprve doceníme, že se náš song líbí i rivalům, zní z Letné
Skladba Letná udělala podle autorů český rekord na Spotify a už má více než milion přehrání. Sparta chystá další aktivity pro nové cílové skupiny.
Rohony a Manene na střeše stadionu Sparty na Letné
Fotbal zažívá v Česku nebývalý boom. Jsou plné stadiony, významně se vylepšilo vnímání fotbalového prostředí jako takového (byť je stále na čem pracovat) a už to není tak, že se o víkendu jen pár tisíc fanatiků zajde na 90 minut podívat, jak dvaadvacet mužů kope do míče. Fotbal se otevírá úplně novým fanouškům, a to i těm nejmladším, které v dnešní době není snadné zaujmout. Ukázala to pražská Sparta, která na to jde i jinak než jen výkony na hřišti – spojením s výraznými postavami české hudební scény.
„Zpívám první, zpívám na Letný…“ Pokud alespoň trochu sledujete český fotbal, možná si tahle slova v posledních týdnech pobrukujete, a přitom vůbec nemusíte fandit Spartě. Skladba Letná od rappera Adama Rohonyho a producenta Maneneho ve spolupráci se samotnou Spartou i jejími skalními fanoušky vzala útokem nejen letenské ochozy, ale celý hudební svět. Jen na Spotify měla podle autorů překonat český rekord v počtu přehrání.
Dnes už má na Spotify chytlavá skladba přes milion přehrání. Jen za prvních čtyřiadvacet hodin překonal tento údaj 300 tisíc, což se podle Sparty zatím nikomu v Česku nepovedlo. „Zcela upřímně nás vůbec nenapadlo, že by se z toho mohl stát rekordní song historie českého Spotify. Ani jsme nevěděli, jaký ten rekord je. To jsme začali zjišťovat, až když čísla po vydání začala bleskově naskakovat,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch marketingový ředitel Sparty Kamil Veselý.
Na YouTube má Letná téměř 500 tisíc přehrání, k dispozici je i na dalších platformách a navíc se nejen mezi fanoušky Sparty masivně šířila už před oficiálním vydáním, které proběhlo minulý čtvrtek o půlnoci. Rohony jako jeden z nejvýraznějších rapperů a influencerů poslední doby poprvé sparťanský song zahrál 7. května na svých narozeninách a jak se říká, zbytek je historie.
Úryvky se začaly rychle šířit sociálními sítěmi a ještě než byla skladba oficiálně venku, fanoušci Sparty ji už zpívali během posledních zápasů sezony. Vše pak vyvrcholilo minulý víkend na Letenské pláni, kde Sparta oslavila zisk druhého mistrovského titulu v řadě. A nechyběli u toho ani Rohony a Manene.
„Dělat cokoliv pro Spartu jako kovanýho fanouška a člověka, co má devět let permici a od mala chodí na stadion, je ta největší pocta. Celý jsem to bral fakt s respektem a měl obavy,“ říká Manene. Dnes už s Rohonym vědí, že takzvaně uhodili hřebíček na hlavičku. A nadšení jsou pochopitelně také ve Spartě, která spolu se svým rivalem Slavií patří k hlavním hybatelům rozvoje českého fotbalu.
Dlouholetý marketingový ředitel Sparty Kamil Veselý v rozhovoru pro CzechCrunch vysvětluje, jak na Letné o práci s fanoušky přemýšlí, co velký boom sparťanské značky nastartovalo a proč je pro budoucí rozvoj celého klubu klíčová nejmladší generace. A že se nová písnička líbí i fanouškům Slavie? „To je věc, které doteď absolutně nerozumím,“ směje se Veselý.
Skladba Letná po svém vydání totálně ovládla žebříčky. Jak to celé vzniklo?
Byť je to z velké části fanouškovský projekt, úvodní iniciativa byla ze strany Sparty. Byl to pro nás důležitý krok v tom, jak strategicky uvažujeme v rámci naší komunikace, na koho cílíme a jak chceme dlouhodobě budovat naši značku. Samotná písnička je samozřejmě skvělá, ale je to jen jeden z mnoha elementů celé naší práce. Zároveň věřím, že to potvrzuje, že je Sparta tím klíčovým hybatelem obrovské společenské euforie, která se okolo fotbalu vytvořila.
Čekali jste, že to bude mít tak velký úspěch?
Zcela upřímně nás vůbec nenapadlo, že by se z toho mohl stát rekordní song historie českého Spotify. Ani jsme nevěděli, jaký ten rekord je. To jsme začali zjišťovat, až když čísla po vydání začala bleskově naskakovat a večer se ukázalo, že jsme ten rekord opravdu překonali. Když skladba oficiálně vyšla minulý čtvrtek o půlnoci, tak se to okamžitě utrhlo. Předevčírem jsme překonali milion přehrání jen na Spotify. Na YouTube je další téměř půl milionu.
Takže ten první nápad přišel ze Sparty?
Celé to napadlo našeho moderátora a idea makera Zdeňka Novotného, který přišel s tím, že mu Adam Rohony přijde zajímavý a že bychom s ním mohli něco vymyslet. Začal jsem ho sledovat, na Herohero si zaplatil jeho seriál Návrat krále a přišlo mi to úplně geniální. Tak jsme ho společně s Manenem, se kterým spolupracujeme od oslav 37. titulu a který vytvořil také populární goalsong ACS, oslovili. Když do toho pak ještě Manene dokázal zapojit zástupce Letenských, naše klíčové fanoušky z ultras scény, tak si to skvěle sedlo.
Že to bude opravdu silné, nám začalo být jasné, když Rohony tuhle písničku poprvé pustil na svých narozeninách. Hned se začaly sítěmi šířit první úrovky a za své to vzali i hráči. Rohony ji pak přišel zazpívat do kabiny v Mladé Boleslavi, kde jsme po výhře získali titul, a to video (v článku přiložené níže) má dnes na Instagramu dva miliony zhlédnutí, je to naše nejsledovanější video v historii. Vše pak vygradovalo v neděli na Letenské pláni, kde jsme s fanoušky titul oslavili.