Sporu o pražský železniční most si všiml i britský deník The Guardian. Přirovnává ho k Eiffelově věži
Osud železničního mostu, zdá se, ještě není zpečetěný. Pro jeho zachování se zvedla obrovská podpora, která podobně už zachránila i Libeňský most.
Loni v listopadu Správa železnic oznámila, že Vltavu v Praze z Výtoně na Smíchov už nebude spojovat stávající železniční most. Nahradit by ho měl nový, bílý a širší most s místem pro jednu další kolej. Od té doby se spustila řež. O starém železničním mostě i o odporu k jeho bourání nyní píše i britský deník The Guardian.
„Historický pražský most, jehož význam pro panorama města je přirovnáván k pařížské Eiffelově věži, se má demolovat, což odsoudili architekti i památkáři,“ píše The Guardian. Ono srovnání si přitom deník vypůjčil od ředitele Klubu Za starou Prahu Richarda Biegla, kterého cituje: „Je součástí toho, co je pro Prahu symbolické. Význam mostu je pro hlavní město asi takový, jako je význam Eiffelovy věže pro Paříž. Je to také důležitá připomínka období průmyslové revoluce,“ uvedl pro The Guardian Biegel.
Most přestal podle Správy železnic vyhovovat dnešním požadavkům, ocelová konstrukce je navíc ve špatném stavu a Kloknerův ústav, který posuzuje životaschopnost staveb, ji v minulosti označil jako neopravitelnou. Podle ministerstva kultury je naopak rekonstrukce možná. Podle toho se také Správa železnic zařídila. Vyhlásila architektonickou soutěž a nechala architekty, ať se s tím vypořádají po svém. Mohli si tak vybrat – buď zvolit rekonstrukci, nebo novostavbu.
Nakonec uspěla firma 2T engineering, která navrhla most nový. Správa železnic zároveň slíbila, že starý železniční most rozhodně neskončí na skládce a najde pro něj jiné využití. Ostatně stavba je památkově chráněná.