Spotify jako první hudební služba pokořilo milník 100 milionů platících uživatelů

Filip HouskaFilip Houska

spotify-office

Foto: Spotify

Sídlo Spotify ve Stockholmu

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv oblast hudebních streamovacích služeb okupuje několik společností, Spotify je bezpochyby tou nejvýraznější, co se počtu aktivních uživatelů a obecného povědomí týče. A nyní to opět potvrzuje velkým milníkem. Švédská firma v rámci vyhlašování svých finančních výsledků za první letošní kvartál oznámila, že se počet jejích platících uživatelů vyhoupl na magickou hranici 100 milionů. Jde o vůbec první hudební streamovací službu, která na tento milník dosáhla. Celkově pak má Spotify už 217 milionů uživatelů, z nichž více než polovina poslouchá hudbu zdarma s reklamami.

Za tímto úspěchem, korunovaným 32procentním meziročním růstem, stojí několik faktorů. Velkou roli sehrálo nejen spuštění služby v Indii, které přilákalo přes dva miliony uživatelů, ale i různé speciální balíčky. Například ve Spojených státech Spotify nabízí svůj účet Premium spolu s předplatným televizní služby Hulu (konkurent Netflixu či HBO GO), přičemž ve Velké Británii a Francii zase lákalp všechny nové předplatitele prémiové verze Family na bezplatné obdržení chytrého reproduktoru Google Home. Na vybraných trzích pak dokonce testuje zvýhodněné předplatné pro páry.

Nelze opomenout ani sjednání několika důležitých akvizic, a to konkrétně startupů Gimlet, Anchor a Parcast, které se specializují na podcastové služby. Právě díky nim má švédský hudební gigant hlouběji zabrousit do oblasti podcastů, na kterou hodně sází. Ve své zprávě dokonce zmiňuje plány o nastavení nového modelu pro umísťování reklam, v rámci kterého by si tvůrci mohli sami určovat, kam přesně konkrétní reklamu umístí, aby tematicky pasovala do celého konceptu daného dílu.

spotify

Byť je tento úspěch rozhodně úctyhodný a jen ukazuje, jak silné Spotify v segmentu hudebního streamingu je, stále se švédskému obrovi nedaří překlopit do zisku. Za období mezi lednem a březnem vykázal ztrátu okolo 142 milionů eur (3,6 miliardy korun), což je sice méně než ve stejném období v minulém roce (169 milionů eur), ale i tak jde o věc, kterou nelze do budoucna příliš ignorovat. Akcionáři nicméně zatím příliš znepokojení nejsou a jelikož celkový nárůst uživatelů byl vyšší, než se očekával, poskočily akcie Spotify o pár procent nahoru.

Apple Music nestíhá

Ve stejném byznysu působí vedle Spotify samozřejmě i Apple Music. Ta se taktéž těší čím dál větší oblibě, a to především na trhu Spojených států, kde měla švédského konkurenta počtem platících uživatelů již dokonce překonat. Podle deníku The Wall Street Journal mělo Apple Music začátkem měsíce v USA 28 milionů předplatitelů, zatímco Spotify o dva miliony méně.

Nicméně z globálního hlediska jablečná varianta významně ztrácí, když podle posledních známých statistik měla mít zhruba 50 milionů uživatelů. Na rozdíl od Spotify jsou sice všichni platící, pokud nemají několik úvodních měsíců v rámci zkušebního období zdarma, ale i tak je každopádně Apple Music proti Spotify poloviční, když bereme v potaz jen platící základnu.

avengers-endgame

Přečtěte si takéAvengers: Endgame jako první film historie vydělali miliardu dolarů za první víkend. Zbořili desítky rekordůAvengers: Endgame jako první film historie vydělali miliardu dolarů za první víkend. Zbořili desítky rekordů

Bude tak zajímavé sledovat, jak boj mezi těmito dvěma službami bude pokračovat. Spotify počítá s dalším růstem a oznámilo, že na konci aktuálního čtvrtletí, tedy v polovině roku, plánuje dosáhnout na 222 až 228 milionů uživatelů, z toho 107 až 110 milionů platících. Apple oficiální čísla předplatitelů své hudební služby pravidelně nezveřejňuje, ale v nejbližší době se svému konkurentovi rozhodně nepřiblíží.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek