Startup v čele s bývalým viceprezidentem Tesly představí příští týden luxusní elektrický sedan

Jiří SvobodaJiří Svoboda

cto_peter_rawlinson
0Zobrazit komentáře

Startupový charakter trhu s elektrickými vozidly dává možnost představovat své produkty zcela novým, nezavedeným značkám. Jednou z takových je i firma Lucid Motors, dříve známá jako Atieva. Pro většinu lidí naprosto neznámý název, o kterém by se svět možná nikdy nedozvěděl, kdyby v jeho čele jako CTO nestál bývalý viceprezident Tesly, Peter Rawlinson.

Svůj debutový produkt, kterým by měl být elektrický sedan se systémy pro automatické řízení, představí firma 14. prosince ve svém sídle ve Fremontu v Kalifornii. Vycházejíc z toho, jak se Lucid Motors prezentují, se počítá s tím, že bude mít luxusnější charakter. Nemusí se tak nutně jednat o přímou konkurenci Tesly. A potvrzují to i známé technické detaily.

solar1

Přečtěte si takéElon Musk ukázal, jaké plány má se SolarCity a pomohl s napájením celého ostrova solární energiíElon Musk ukázal, jaké plány má se SolarCity a pomohl s napájením celého ostrova solární energií

V půlce listopadu řekl Rawlinson deníku L.A. Times, že jejich první model bude mít výkon až 1000 koní, zrychlení z nuly na sto za 2,73 sekundy a dojezd 300 nebo 400 mil, podle toho jakou z dvou dostupných verzí se zákazník rozhodne zakoupit. Tyto úctyhodné parametry se pochopitelně promítnou i na ceně. Ačkoliv Lucid Motors nezveřejnili konkrétní číslo, říkají otevřeně, že jejich auto bude drahé a jen těžko bude možné počítat s cenou pod 100 tisíc dolarů.

lucid2

Peter Rawlinson odešel z Tesly už v lednu 2012 a od začátku roku 2014 pomáhá pomocí cenného know-how Lucid Motors. Ty od svého předchozího jména Atieva přešly k současné identitě až letos v říjnu. Tesla a Lucid Motors mají společnou ještě jednu osobu – Bernard Tse byl taktéž viceprezidentem Tesly a svého času i CEO Lucid Motors. Z tohoto postu byl ale vystrnaděn po rozepři s Beijing Automotive Industry Holding, nejvýznamnějším akcionářem firmy.

lucid1

Provázanost nového automobilového průmyslu

Nejenom, že je s Lucid Motors provázána personálně Tesla, navíc je spojena po stránce investic i s jinými známými značkami. Minoritní podíl v něm totiž drží čínské LeEco, které před nedávnem představilo své auto LeSee. Aby toho nebylo málo, tak LeEco investovalo i do startupu Faraday Future, který chce taktéž vyrábět elektrická autonomní vozidla, i přes to, že nedávno Faraday Future musel zastavit stavbu továrny za miliardu dolarů.

luccid3

Foto: Lucid Motors

Apple bude vylepšovat své mapy pomocí dronů

Filip HouskaFilip Houska

mapy-1
0Zobrazit komentáře

Jsou tomu již čtyři roky od doby, kdy Apple spustil své vlastní mapy, které měly z jablečných zařízení odsunout dominantní mapy od Googlu. Nástup nové služby však nemohl být kontroverznější. Vzhledem k nedostatečnému technologickému zázemí se na platformě objevovaly klíčové nepřesnosti, které byly celému světu pro smích. Google byl zkrátka stále o míle napřed. Apple si však stále šel za svým cílem a rok od roku své mapy piluje. A patrně tomu nebude jinak i následující období.

Očekává se, že Apple bude pro vylepšení svého mapového rozhraní využívat drony a specifickou navigaci vnitřních prostorů. O tom informoval server Bloomberg s odkazem na zdroje, jež jsou s touto problematikou obeznámeny. Důvod těchto kroků je zřejmý – prosazení vlastního rozhraní pro produkty běžící na MacOS a iOS a ukázání svým uživatelům lepší alternativy map.

netflix1

Přečtěte si takéNetflix začíná nabízet přehrávání filmů a seriálů bez nutnosti mít internetové připojeníNetflix začíná nabízet přehrávání filmů a seriálů bez nutnosti mít internetové připojení

Nejhodnotnější společnost světa údajně sestavuje speciální tým odborníků na robotiku a sběr dat, kteří budou operovat s drony. Využívání dronů pro tyto účely ostatně dává smysl. Díky létání totiž dokáží zachytit specifická data mnohem rychleji a efektivněji, než například vozový park s připevněnými kamerami a senzory.

Apple chce seskupení aktivních dronů používat především pro zachycení dopravních značek a monitorování silničních uzávěrek. Díky integrované technologii, která je v dnešní době na znatelně vyšší úrovni než v roce 2012, by se mohly nasbírané informace bleskově dostat k určeným odborníkům. Ti by je automaticky implementovali do mapového rozhraní, aby měl uživatel ten nejaktuálnější přehled.

Potvrzeno úřady

Žádost o použití dronů ke komerčním účelům ze strany Applu se k americkým úřadům dostala již v září minulého roku. Federal Aviation Administration (FAA), tedy agentura ministerstva dopravy Spojených států pro letectví, tuto žádost během letošního března schválila a Applu se nabídl vhodný moment k naplnění svých plánů. V žádosti se také objevovaly informace o tom, že by Apple využíval drony výrobců jako DJI nebo Aibotix.

application1

Podmínky ohledně komerčního využívání bezpilotních letounů se však v srpnu na území USA poněkud změnily. Nyní je totiž nutné, aby drony pilotovali výhradně lidé s patřičnými leteckými zkouškami, a to pouze ve stanovené denní hodiny. Podle dostupných informací však Cookova firma tyto regulace přijala a bude se podle nich chovat.

Nejde jen o drony

Na základě nejmenovaných zdrojů bude Apple pro zlepšení svých map využívat i speciální navigační systémy zabývající se mapováním vnitřních prostorů. Z těchto důvodů sjednal akvizici finského startupu Indoor.io, který se na tuto problematiku specializuje. Při správné integraci by kalifornský gigant mohl sbírat data z uzavřených prostorů jako například z letišť, muzeí a dalších míst, kde se vyskytuje mnoho lidí.

maps1

Pomalý růst ke hvězdám

I zarytí fanoušci Applu musí uznat, že mapová aplikace od Applu byla v roce spuštění zcela nedostačující a konkurenčně neschopná. To se však s postupem času začíná měnit a Cookův tým se ze všech sil snaží jablečné mapové rozhraní neustále zlepšovat. S téměř každou aktualizací iOS přišly nějaké novinky i do map. Například nejnovější iOS 10 přináší podporu vývojářů třetích stran, čehož využívá například Uber nebo rezervační platforma OpenTable.