Tesla ohlásila rekordní čísla, zisk jí narostl o 665 procent. Žádné nové auto letos neuvedeme, zklamal ale fanoušky Musk

Luboš KrečLuboš Kreč

tesla

Foto: Tesla

Montáž Tesly Y v berlínské továrně

0Zobrazit komentáře

Hned v úvodu finančního výkazu, v němž Tesla shrnuje své finanční výsledky za rok 2021, píše: „Ukázali jsme, že elektromobily mohou být ziskovější než vozy s klasickým pohonem.“ Aby také ne, firma vedená Elonem Muskem se pochlubila rekordními tržbami, rekordním profitem i rekordní produkcí. Zároveň ale varovala, že trable s čipy budou nejspíš trvat i letos. Platí ovšem, že jestli někdo z automobilek ví, jak se s čipovým hladomorem vyrovnat, je to právě Tesla.

To, že loni Tesla vyrobila bezmála milion aut a o výrobu zvedla meziročně o 87 procent, už společnost oznámila počátkem ledna. Nyní připojila i ekonomické výsledky, které podobně jako v případě Microsoftu, který je ohlásil v úterý, předčily očekávání analytiků. Celkový obrat se vyšplhal k 54 miliardám dolarů a čistý zisk se zastavil na 5,5 miliardy dolarů, tedy v přepočtu více než 100 miliardách korun.

Z toho zhruba 1,5 miliardy dolarů představovaly daňové kredity, které Tesla prodala jiným automobilkám, jež neplní emisní kritéria. Zatímco tržby ve srovnání s rokem 2020 narostly o 71 procent, zisk představoval skok rovnou o 665 procent, protože předloni Tesla vykázala roční profit „jen“ 721 milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dosáhli jsme největší ziskové marže v rámci celého automobilového průmyslu, alespoň podle veřejných dat, která jsou k dispozici,“ připomněl Elon Musk při audio konferenci s novináři a analytiky. Narážel tím na ne moc dobré výsledky, které v minulých měsících oznamovaly některé velké automobilky, což bylo způsobené především nedostatkem materiálů, hlavně čipů.

„Nedostatek čipů bude problém i letos, ačkoli se situace zlepšuje,“ dodal Musk s tím, že Tesle se relativně dařilo tento problém odstranit přeprogramováním operačního systému vozů a jejich přizpůsobením čipům, které byly k dispozici. To je něco, co se třeba značkám z koncernu Volkswagen nedařilo.

Musk ovšem při svém vystoupení nepotěšil ty, kteří čekali, že Tesla letos přijde na trh s nějakým novým modelem. „Letos se soustředíme na další růst naší produkce. A kdybychom uvedli nový vůz, zkomplikujeme si výrobní možnosti,“ prohlásil spoluzakladatel Tesly a jeden z nejbohatších lidí světa.

elon-and-the-musks-newsletter-boxed

Přečtěte si takéTeslu kvůli planetě? Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědciChcete prospět planetě, a tak si koupíte Teslu? Zapomeňte. Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědci

Původně měly letos k zákazníkům dorazit jednak elektrické tahače Semi, jednak futuristické pick-upy Cybertruck. I bez nich ovšem Musk očekává, že Tesla v roce 2022 naroste, co se výroby týče, aspoň o 50 procent. Současně s tím přiznal, že Tesla aktuálně nepracuje na vozu s cenovkou do 25 tisíc dolarů, který měl elektromobily dostat i k chudším lidem.

Výsledky Tesla oznámila krátce poté, co na tiskové konferenci vystoupil šéf americké centrální banky Jerome Powell. Ten potvrdil, že v březnu by banka mohla začít se zvedáním úrokových sazeb a že ukončí nakupování cenných papírů, čímž do ekonomiky pouštěla peníze. Právě chystané kroky centrálních bankéřů už několik týdnů vyvolávají na trzích nervozitu, padají především technologické akcie, které v minulých letech zažily dramatický růst.

Pokud vás zajímá dění kolem firem Elona Muska, vyzkoušejte náš týdenní newsletter Elon & The Musks, který rozesíláme každé pondělí odpoledne.

Půl roku byly služby zavřené, proto neprodával téměř nic. I tak Slevomat loni rostl díky vysoké poptávce po cestování

Peter BrejčákPeter Brejčák

ladislav-vesely-ceo-slevomat-boxed-42

Foto: Slevomat

Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu

0Zobrazit komentáře

Slevomat se už několik let nazpět přeměnil ze slevového na cestovní a zážitkový portál, což mu vzhledem k pandemii i omezení provozu služeb a cestovního ruchu přináší značné výzvy. Navzdory dramatickému propadu poptávky v první polovině loňského roku, kdy nebylo možné cestovat, firma za celé období 2021 zaznamenala alespoň částečný růst tržeb. Letos se více zaměří na lokální cestování i služby a spustí i plnohodnotný rezervační systém.

„Pandemie působila jako dvousečná zbraň. V první polovině loňského roku nebylo možné cestovat, tvrdý lockdown omezil i pohyb mezi okresy, což byznys tvrdě zasáhlo. Nicméně tato situace posléze pomohla k tomu, že po rozvolnění poptávka po cestování a zážitcích dramaticky stoupla. Navíc Češi ve velkém zůstávali v tuzemsku, šlo zejména o rodiny s dětmi, pro které bylo cestování do zahraničí náročnější,“ komentuje ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Celkem portál zaznamenal objem prodejů ve výši 1,847 miliardy korun, v meziročním srovnání o tři procenta více. Ve větší míře si však Slevomat polepšil v ziskovosti – ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) očekává na úrovni 107 milionů korun, což je oproti roku 2020 nárůst o asi devatenáct procent. Výši tržeb, které jsou nižší než zprostředkovaný objem transakcí, společnost zatím nekomentuje.

I přes dramatický propad tržeb v první polovině roku konečné loňské prodeje Slevomatu pozitivně ovlivnila nejlepší letní sezona za jedenáct let jeho historie, kdy zprostředkoval objem transakcí ve výši 750 milionů korun, a také silné předvánoční období s meziročním růstem o 54 procent. Původní očekávání o překonání vánočního maxima z roku 2019 se ale nakonec nenaplnila.

ladislav-vesely-slevomat

Foto: Slevomat

Výkonný ředitel Slevomatu Ladislav Veselý

„Vánoce patřily mezi tahouny tržeb, ale rekord nepřekonaly,“ doplňuje pro CzechCrunch Veselý, který se vedení firmy ujal po Marii Havlíčkové jen týdny před začátkem pandemie koronaviru v roce 2020. Ostatně poslední „předpandemický“ rok 2019 byl pro společnost historicky nejsilnější s prodaným objemem 2,5 miliardy korun.

V konkrétnějších číslech za segmenty cestování loni Slevomat meziročně rostl v průměru o jedenáct procent, jen v tuzemsku prodal více než 200 tisíc pobytů pro přibližně 400 tisíc zákazníků. V průměru Češi za pobyt utratili pět tisíc korun, nejžádanějšími lokalitami byly již tradičně Praha a Karlovarský kraj, následovány nejbližšími sousedy – Polskem, Slovenskem a Maďarskem.

Vyplatilo se nám zaměření na nová, menší města, kde jsme nabídky zatím neměli.

„Vyplatilo se nám zaměření na nová, menší města, kde jsme nabídky zatím neměli. Díky tomu jsme nabrali 340 partnerů a přes 6 800 úplně nových zákazníků, kteří navíc nakupují o třetinu častěji než lidé z velkých měst. Ke třinácti novým městům tak chceme letos přidat dalších šest,“ říká Veselý.

Dalším tahounem výsledků pak byl segment lokálních služeb. I když byl velkou část roku zasažen vládními opatřeními, celkem si zapsal meziroční zlepšení o jedno procento. V průměru zákazníci utratili za zážitky v hlavní sezoně 3 692 korun, ve srovnání s předcovidovým obdobím o 58 procent více. Tahouny byly například výstavy a muzea. V jiných kategoriích Slevomat naopak klesal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V minulosti jsme byli silní i na gastroscéně, jenže tu rovněž poznamenala pandemie, která celý trh posunula k rozvozu jídla. V tomto ohledu se trh vydal jiným směrem, my nabízíme posezení v restauraci nebo take-away,“ popisuje Veselý, který očekává, že se Slevomat v letošním roce opět vrátí ke dvoucifernému růstu.

„Před několika lety jsme se transformovali na cestovní a zážitkový portál, což jsou bohužel segmenty, které pandemie a vládní opatření zásadně ovlivnily. Věříme, že se letos konečně situace stabilizuje a vrátí se tak na předpandemickou úroveň, zatím tomu napovídá současný vývoj a také nová vláda. Už to samo o sobě podporuje poptávku,“ pochvaluje si šéf Slevomatu.

Plnohodnotný rezervační systém

Z pohledu zákazníků portál loni představil například nový Premium Klub, možnost online rezervace otevřeného voucheru (typicky dárku) a další menší vylepšení pro cestování – například funkci pro výběr lepšího pokoje či širší dostupnost nástupních dnů nebo počtu osob. Velkým přínosem bylo podle Veselého také uvedení příspěvků Fondu kulturních a sociálních potřeb.

„Cílem Slevomatu je naplnit lidem kalendáře příjemnými zážitky. K tomu směřuje i celofiremní cíl, který míří na počet prodaných nocí. Z toho vyplývá, že potřebujeme přinést více nabídek ze zahraničí, kde je typicky delší dovolená, a mít naprostou flexibilitu v domácích nabídkách – má být jedno od kdy, na jak dlouho a v kolika lidech jedu. Věříme, že už letos bude možné cestovat. Čeká nás propojení s řadou systémů, předně toho skupinového, který nám otevře nabídky Secret Escapes,“ popisuje Veselý s odkazem na možnosti britské skupiny, jež Slevomat vlastní.

Novinky Slevomat představil také pro firemní partnery, s prvním již nyní rozjíždí dynamické ceny, které se budou měnit podle vyprodanosti (podobně jako letenky). Letos spustí také plnohodnotný rezervační systém pro služby, provozovatelé si budou moct na své weby a sociální sítě umístit rezervační kalendář. „Když budou mít potřebu více zákazníků, spustí u nás nabídku. Kalendáře tedy chceme naplnit i firmám,“ dodává Veselý.