Thorův mrk i vševidoucí senzory aneb Pět věcí, které dělají z elektrokorábu Volva přízrak budoucnosti

Nejnovější elektromobil Volva s označením EX90 je nabitý nejen technologiemi, ale také udržitelnými materiály. Umí i mrkat a myslí za řidiče.

Luboš KrečLuboš Kreč

volvo-hp

Foto: Volvo Cars

Volvo EX90

Švédská automobilka Volvo nedávno představila svou novou vlajkovou loď – sedmimístné, plně elektrické SUV s označením EX90. Sice se vzhledově odkazuje na úspěšné velké SUV XC90, jde ale o zcela nový vůz s futurističtějším designem, který je prošpikovaný moderními bezpečnostními technologiemi. A také je vyrobený z materiálů, které dělají z tohoto rodinného kolosu s dojezdem až 600 kilometrů o poznání zelenější auto, než kolik by jeho dvě a půl tuny váhy naznačovaly.

EX90 sice není první elektromobil z dílny Volva, už pár měsíců jsou k dispozici menší elektrické SUV XC40 Recharge a C40 Recharge, nicméně jde o první model, který vznikl na speciální nové platformě určené výhradně pro elektromobily. Ta dává konstruktérům podstatně lepší manévrovací prostor například pro umístění baterií. Díky tomu se EX90 může pochlubit například úložným prostorem vzadu, ale i pod přední hauptnou. Dobře tuto vychytávku, kterou umožňuje absence klasického motoru, znají řidiči Tesly, ovšem například v elektrickém Volkswagenu ID.4 byste přední kufr hledali marně.

Pro Volvo byla vždy prioritní bezpečnost, švédské vozy jsou jí vyhlášené. To platí i pro nový model, který se v Evropě začne prodávat během roku 2023. Dovážet se sem bude z americké fabriky, kde je Volvo bude vyrábět. Skandinávská značka je vlastněná koncernem Geely, od loňského podzimu jsou ale na stockholmské burze k dispozici její akcie, aktuální hodnota společnosti je dle kapitálových trhů zhruba 38 miliard dolarů. Na americké burze se obchodují také akcie sesterské společnosti Polestar, která vyrábí výhradně elektromobily.

Co se cenovky týče, tak předpokládaná cena plně vybavené zaváděcí verze by měla činit 2,67 milionu korun včetně DPH. Zájemci o nové Volvo EX90 se mohou nezávazně přihlásit k odběru novinek. A ti, kteří to stihnou do 7. února, získají navíc možnost přednostní konfigurace a dodání vozu, podmínkou této rezervace bude vratný registrační poplatek 15 tisíc korun.

1. Chytrá světla od Thora

Thora neboli boha hromu není díky avengerovské superhrdinské sérii potřeba moc představovat. Syn Odina, hlavního severského boha, byl proslulý svou odvahou a silou, ale také svým mocným kladivem Mjölnir. A právě u něj se už před několika lety inspirovali designéři švédské automobilky, když hledali dostatečně rozpoznatelný a symbolický tvar, který by vetkli do předních svítilen vozů Volvo. Tak vznikla thorovská světla v siluetě kladiva, která prozářila silniční tmu poprvé v roce 2015 u robustního SUV XC90.

Jeho elektrický nástupce EX90 je zachovává, nicméně jsou hodně upravená. Pohání je technologie LED pixelů, kterých je celkem 1,3 milionu a jsou sdružené do několika bloků, které se – podobně jako kostičky Tetrisu – umí pohybovat a hlavně přizpůsobovat. Řídí je totiž instrukce z kamer, které čtou okolí vozu. Jednotlivé sekvence se spouští a vypínají podle toho, aby například neoslnily jiné řidiče (údajně až pětici naráz). A ano, dokáží zamrkat.

volvo-ex90-c

Foto: Volvo Cars

Přední světla Volva EX90

2. Obklopeni dobrým pocitem

Volvo, podobně jako celá Skandinávie, hodně sází na udržitelnost a ohleduplnost, firma chce být do roku 2040 uhlíkově neutrální. To se promítá i do toho, jaké materiály využívá ve svých vozech. EX90 je v tomto směru na špičce, například byste v něm marně hledali kůži – na loketní či záhlavní opěrce ji nahradí, podobně jako v menším XC40, materiál nordico, což je mix recyklovaných prvků od PET lahví po korek. Textilní čalounění je pak tvořeno ze 30 procent vlnou a ze 70 procent polyesterem, přičemž vlna samozřejmě pochází ze zvířat žijících v kvalitních podmínkách a s dohledatelným původem.

Dekorativní dřevo, které Volvo používá v EX90 na výzdobu palubní desky nebo středového tunelu mezi řidičem a spolujezdcem, má zase certifikát FSC, tedy doklad, že pochází z udržitelného lesního hospodářství. Druhé dekorativní obložení interiéru je vyrobeno ze zcela recyklovaného textilního materiálu. Na výplni dveří a v horní části přístrojové desky má Volvo polyuretan na vodní bázi, koberečky jsou z regenerované příze. A recyklovaná je z 15 procent i ocel, která se využívá pro konstrukci těla vozu.

K dobrému pocitu bude přispívat i audio soustava, kterou bude moct být EX90 vybavené. Celkem 25 reproduktorů od britské společnosti Bowers & Wilkins, která se za měřuje na prémiové hi-fi, je koncipovaných tak, aby zprostředkovávaly 3D zvukový zážitek. Jejich celkový výkon by měl být až 1 600 wattů.

volvo-ex90-e

Foto: Volvo Cars

Interiér Volva EX90

3. Všechno vidí, všechno ví

Volvo má ambiciózní plán – aby výhledově nedocházelo k žádným fatálním nehodám, kterých by se účastnily vozy jeho značky. Předejít tomu mají hlavně moderní technologie, které budou pomáhat šoférům, ale někdy za ně i tak trochu myslet. Elektrický model EX90 jde v tomto směru zatím nejdál, a to jak ve sledování okolí auta, tak v dohledu na dění uvnitř kabiny.

Co se vnějších senzorů týče, jádrem systému je technologie známá jako lidar. Tento senzor je umístěn nad čelním sklem a skenuje prostor před vozem, dohlédne i ve tmě až 250 metrů před auto. Lidar funguje na principu měření vzdálenosti s pomocí laserového paprsku. Zařízení – hodně zjednodušeně řečeno – počítá, za jak dlouho se puls paprsku vrátí po odrazu zpět od objektu, který je ve směru jízdy. Senzorová vnější sada je vedle lidaru vybavená ale ještě pěti radary, osmi kamerami a 16 ultrazvukovými snímači. Díky tomu lze získat i komplexní 360stupňový obrázek okolí vozu.

Senzory ale budou v EX90 dohlížet i na to, co se děje uvnitř. Dvojice snímačů včetně kamery kontroluje řidiče a jeho chování a jakmile vyhodnotí, že se řízení dostatečně nevěnuje, upozorní ho zvukem i grafickou výstrahou na displeji. Pokud ani to nezabere, protože šofér například usnul či se mu přitížilo, vůz sám zabrzdí, zapne výstražná světla a vytočí nouzovou linku.

Kromě řidiče pak sada sedmi senzorů integrovaných ve stropě neustále sleduje, jestli někdo není na dalších sedačkách – a to i v případě, že řidič opustil kabinu. Radarové snímače registrují i jemné pohyby, takže odhalí, když v autě zůstane omylem třeba spící dítě nebo pes. Pokud se tak stane, automaticky spustí klimatizaci a také upozorní řidiče přes mobilní aplikaci.

Jde o to, že automobilka říká, že pokud zachrání byť jen jediný život, dává to smysl. Například americké vládní statistiky ukazují, že od roku 1998 zemřelo jen na území USA víc než 900 dětí poté, co zůstaly v rozpáleném voze. Uvnitř auta totiž rychle narůstá teplota, i když není horký letní den – stačí, aby na něj i při průměrných venkovních teplotách intenzivně zasvítilo slunce a skla spolu s dobrou izolací udělají své. V mrazech to platí také, jen obráceně.

4. Online a příprava na autopilota

Rozsáhlá sada senzorů a kamer má za úkol nejen zvýšit bezpečnost, ale být ku pomoci také při řízení a jednou, ale opravdu jednou, i řidiče nahradit. Informace ze snímačů proto mohou koordinovat činnost světel, ale také zlepšovat plynulost jízdy – v kombinaci s GPS navigací dokáží autu dávat online informace o vozovce, takže vůz může rychlost přizpůsobovat zatáčkám. Je připravený i na to radit šoférům, do kterého pruhu se zařadit nebo propočítá, jestli stojí za to předjet auto před vámi, když vás zanedlouho čeká sjezd z dálnice. K asistenci s takovým manévrem už pak je opravdu jen kousek. A vlastně i to bude EX90 umět…

Auto bude schopné dokonce jezdit samo, i když ne hned ze začátku, to přijde až s některou z aktualizací. Půjde o parkování, kdy bude možné zaparkovat, aniž by řidič seděl uvnitř, ale bude vůz instruovat na dálku přes mobilní telefon. S tím souvisí fakt, že Volvo EX90 bude permanentně online buď k dostupné 5G síti, nebo aspoň ke 4G. Díky tomu může firma – podobně jako to dělá Tesla– spoléhat na vzdálené aktualizace softwaru, který vozy pohání. S jeho průběžnými vylepšeními se bude zdokonalovat právě třeba řidičský asistent nebo optimalizace dobíjení a dojezdu.

Zároveň se počítá s tím, že EX90 bude podporovat nový mapový systém Google HD, který má umožnit mnohem detailnější informace o silničním provozu a okolí, v němž se auto bude pohybovat.

lidar

Vizualizace: Volco Cars

Senzor lidar v novém Volvu EX90

5. Počítač na kolech

O nových autech se už nějakou dobu říká, že čím dál víc připomínají počítače na kolech. Pro Volvo EX90 to platí do puntíku. Řídicí jednotka vozidla funguje na čipu Nvidia Xavier s rychlostí zpracování informací 30 bilionů operací za sekundu, základní počítač pro autonomní řízení jede na čipu Nvidia Orin s rychlostí zpracování informací 250 bilionů za sekundu.

Software ale ovládá i to, jak výkonné auto je. Standardně je vybavené akumulátorem o kapacitě 111 kWh, ovšem o tom, jak rychlé a dynamické auto bude, rozhoduje počítačový program. Takže obyčejnější verze Twin Motor má oficiální výkon „jen“ 300 kW a z nuly na stovku se rozjede pod šest sekund, zatímco Twin Motor Performance (vybavený totožnou baterií a dvojicí elektromotorů) má výkon 380 kW a na stovku se dostane pod pět vteřin.

O tom, že Volvo EX90 je nejen dopravní, ale také výpočetní prostředek, svědčí i to, že jelikož jeho baterie dokáže proud nejen přijímat, ale také „šťávu“ vydávat a vlastně tak pohánět například celý rodinný dům, počítá se do budoucna i s integrací inteligentního systému pro řízení spotřeby energií v domácím systému, jehož centrální částí a hlavní baterií bude právě auto.

Partnerem článku je Volvo Cars Czech Republic. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.