Tlačítkový telefon nadevše. Český BlindShell vyvíjí mobil pro nevidomé a v Americe s ním chce porazit iPhone

Peter BrejčákPeter Brejčák

black_covout_disp

Foto: BlindShell

Tlačítkový telefon BlindShell

0Zobrazit komentáře

Zatímco většina běžné populace zvládla přechod z tlačítkových telefonů na moderní dotykové smartphony bez problémů, nevidomí uživatelé měli z logických důvodů mnohem větší problém. Dotyková obrazovka jim neumožňovala ovládání po hmatu, což pro mnohé představovalo velkou překážku. 

Se svým softwarem na překonání této bariéry pracuje již několik let česká společnost BlindShell, která práci s mobily nevidomým výrazně zjednodušuje a postupně se svým řešením dobývá svět. Telefony nově prodává i ve Spojených státech, kde má nemalé cíle. Chce si vyšlápnout ve své cílové skupině na toho největšího, Apple a jeho iPhone.

Ještě než se ale BlindShell za velkou louži mohl vydat, musel překonat několik překážet a několik dalších ho zřejmě ještě na této cestě čeká.

Úspěšný byznys z diplomky

Nápad na BlindShell vznikl, když měl problémy s ovládáním dotykových telefonů nevidomý kamarád Petra Svobodníka. Ten se nakonec problematice rozhodl věnovat více do hloubky a hledání způsobů, jak nevidomým ulehčit ovládání chytrých telefonů, zasvětil i svou diplomovou práci.

jan-simik-blindshell

Foto: BlindShell

Ředitel BlindShellu Jan Šimík

V ní spojil síly s vedoucím Danielem Novákem a společně s Michalem Jelínkem ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých vymysleli systém čtyř jednoduchých gest, kterými přibližovali uživatelské rozhraní dotykových telefonů nevidomým – krátký a dlouhý dotyk buď jedním, nebo dvěma prsty. Aplikaci umožňující toto ovládání začali instalovat do telefonů, a tak se postupně zrodil BlindShell.

Za poslední léta se ale firma posunula mnohem dál. V začátcích pomohla dvojici zakladatelů soutěž Nápad roku, kterou v roce 2014 vyhrála a na rozvoj projektu tak získala 100 tisíc korun. Další injekci následně poskytla i Nadace Vodafone a vše se mohlo rozběhnout.

„Pokud neuděláte něco hmatného, není to pro nevidomé dostatečně přitažlivé.“

Svobodník a Novák sice s budováním byznysu neměli příliš velké zkušenosti, ale shodou náhod narazili na Jana Šimíka, který po deseti letech práce v korporacích jako Dell, Apple IMC či Telefónica začal pracovat na volné noze a pomáhal firmám s rozvojem obchodu. Zakladatelé BlindShellu mu nabídli, zda jim nepomůže vybudovat mezinárodní distribuční síť, a Šimík po nové kariérní výzvě skočil.

Když v lednu 2015 Šimík v BlindShellu začínal, firma se v té době soustředila na vývoj vlastního softwaru, následně ho instalovala do Samsungů a telefony dále prodávala. „Samsung s tím problém neměl, na uzavření větší spolupráce jsme však pro ně byli příliš malí. V podstatě jsme mobily hackovali, a tím pádem na ně ztráceli záruku, což byl při prodejích problém,“ přiznává Šimík v rozhovoru pro CzechCrunch. 

cover_frba_disp-min

Foto: BlindShell

Tlačítkový telefon pro nevidomé BlindShell

BlindShell tak čekala výzva – museli najít dodavatele mobilů, se kterým by podobné problémy nemuseli řešit. „Během těch let nás před koncem několikrát zachránilo štěstí. Jedno z nich bylo, že nám pomohl Foxconn. Začátkem roku 2016 nám dodal tisíce dotykových mobilů, se kterými jsme si mohli dělat, co chceme,“ vzpomíná dnes s úsměvem Šimík, který již působí jako CEO a jednatel BlindShellu.

Díky Foxconnu tak firma získala potřebný hardware, na který stejně jako u Samsungů instalovala vlastní software, avšak s tím rozdílem, že už při tom neztrácela záruku. Cílová skupina nevidomých uživatelů však dále volala po tlačítkovém řešení, které by jim práci s telefonem výrazně ulehčilo.

„Pokud neuděláte něco hmatného, není to pro nevidomé dostatečně přitažlivé,“ přiznává Šimík. Začátkem loňského roku tak BlindShell začal hledat dostatečně výkonný tlačítkový telefon, na který by mohl své řešení nasadit.

Ve firmě si udělali seznam značek a potenciálních dodavatelů, ale pořád to nebylo ono. Nikdy prý nebyl schopný dodat takový model, jaký si v BlindShellu pro své potřeby představovali. „Pak jsme měli opět štěstí, když jsme už trochu zoufalí měli jednání ve firmě, kde měl manažer na stole položený mobil přesně podle našich představ. Tak jsme mu hned řekli, že přesně takový potřebujeme,“ popisuje Šimík.

Cesta za oceán

V srpnu loňského roku tak BlindShell uvedl na trh druhý model svých telefonů. Vyvíjený software se příliš nezměnil, byl však více přizpůsobem tlačítkovému uživatelskému prostředí. Na trhu se každopádně pod trefným označením Classic ujal perfektně, sázka na jistotu v podobě tlačítek skutečně vyšla. Jen díky tomu loni stouply prodeje BlindShellu meziročně trojnásobně, řádově jde o tisíce telefonů a obraty v desítkách milionů korun. 

Hlavními trhy jsou pro firmu v současnosti Francie či Německo, překvapivě se BlindShellu daří například ve Finsku, kde s výrazným náskokem oproti jiným zemím zaznamenává největší podíl na trhu – na úrovni 13,5 procenta. Druhá je Česká republika se 7,5 procenty.

team-blindshell

Foto: BlindShell

Team stojící za vývojem telefonů BlindShell

Dohromady se aktuálně telefony prodávají ve 23 zemích, kde má firma své partnery, a jedním z posledních přírůstků jsou Spojené státy. BlindShell za oceán vstoupil teprve koncem října, ale jen za první měsíc tamní prodeje vytvořily téměř devět procent z celkového obratu celé firmy.

Do Spojených států chtěl přitom BlindShell expandovat již o několik let dříve, ale na trhu narazil na negativní zpětnou vazbu – jeho software totiž neumožňoval ovládání hlasem. Zatímco v Evropě tato chybějící vlastnost při prodejích nevadila, trh ve Spojených státech je na ni zvyklý.

„Apple dnes vede, ale věříme, že na trhu nevidomých budeme jednička.“

„V Americe platí, když jsi nevidomý, kup si iPhone. Díky Siri má dobré ovládání hlasem, na základě toho jsou na trhu nastavena očekávání. V Evropě je to trochu jinak, zdaleka ne každý má iPhone a lidé pořád používají tlačítka, staré Nokie. Jsou více konzervativní, a pokud jsou s telefonem spokojeni, tak si jej drží dlouhou dobu,“ popisuje stav na trhu jednačtyřicetiletý Šimík.

Rozšíření softwaru tak bylo jasné – je třeba jej doplnit o ovládání hlasem. To se týmu podařilo, aktuálně nabízí již šestnáct jazykových mutací, mezi kterými se nachází čeština a pochopitelně i ty nejpoužívanější světové jazyky včetně angličtiny. 

Petra Caudr Hanzlíková a Jiří Caudr

Přečtěte si takéKaždý měsíc nová kniha pro rozšíření dětských obzorů. Zakladatelé Book Therapy chtějí vzdělávat i nejmenšíKaždý měsíc nová kniha pro rozšíření dětských obzorů. Zakladatelé Book Therapy chtějí vzdělávat i nejmenší

Díky podpoře hlasového ovládání si už teď BlindShell věří i na americký trh a nejlepší důkaz najdete v jeho plánech – z trůnu chce totiž sesadit tamního lídra.

„Apple je aktuálně silný hráč. Nabízí však iPhony nejlepší řešení pro nevidomé? Jednoznačně ne. Apple dnes vede, ale věříme, že na trhu nevidomých budeme jednička,“ věří Šimík.

Vývoj vlastního telefonu

Získat ještě větší podíl na trhu by měl BlindShellu zajistit také další model telefonu, který si již plánuje vyvinout pražská firma vyvinout sama, aby se vyjma samotné výroby nemusela spoléhat na dodavatele třetích stran. V současnosti totiž na evropském trhu prodává technicky jiný telefon než ve Spojených státech kvůli jiným GSM pásmům.

Nový telefon už však má být kompletně globální, což firmě umožní expandovat také na další specifické trhy jako je Austrálie nebo Japonsko. Vedle to vývojáři BlindShellu pracují i na dalších aplikacích, protože i nevidomí či starší uživatelé, kteří mívají problémy se zrakem, chtějí využívat populární aplikace v čele s Facebookem, WhatsAppem nebo YouTube. Kvůli jejich složitosti to však často není vůbec možné.

red_covered_disp

Tlačítkový telefon BlindShell

„Aplikace potřebujeme zpřístupnit tak, aby bylo jejich prostředí ozvučené. Člověk musí vědět, kde se nachází, kam se pohybuje a jaké možnosti má. To například u Facebooku vůbec není jednoduché, proto jdeme cestou zjednodušování a snižování počtu funkcí podle zájmů našich uživatelů. Vývojáři velkých firem navíc pořád něco mění, takže to musíme udělat tak, aby naše aplikace fungovaly pořád,“ vysvětluje Šimík s tím, že například YouTube dostanou majitelé BlindShell telefonů již letos jako „dárek“ k Vánocům.

„Prodali jsme tisíce telefonů, ale nevidomých lidí jsou na světě desítky milionů.“

V dlouhodobém horizontu pak Šimík budoucnost vidí například v pokročilejších technologiích, jako jsou neuronové sítě ve spojení s analýzou předmětů. Aplikace rozeznávání obrázků je přitom zjevná – uživatel jen namíří mobil na objekt a ten mu řekne, co se před ním nachází.

Před BlindShellem tak stojí ještě několik nelehkých úkolů. Kromě vyvinutí vlastního mobilního telefonu a jeho následné distribuce doslova po celém světě (už teď firma jedná o možných spolupracích i v Africe) musí překonat i svou největší konkurenci, kterou je v oblasti mobilů pro nevidomé jen jediná firma ve Francii. Ta na trhu působí asi o deset let déle, z obchodního  hlediska je však podle Šimíka napřed jen o rok.

black_box_disp

Foto: BlindShell

Telefon BlindShell

Důležitou otázkou dalšího rozvoje bude i financování. BlindShell zatím vše financoval z vlastních zdrojů, které ale nejsou dostatečné pro pokrytí potenciálu, který dnes vidí.

„Měli jsme nabídky od investorů, odmítli jsme je kvůli nedostatečné valuaci nebo kvůli toxicitě samotného investora. Chceme najít partnera, který by nás více nakopl. Tým musí růst a pracovat na zdokonalování, zatímco chceme využít velký potenciál na trhu,“ popisuje Šimík.

„Hlavní byznys je pořád ještě před námi, jsme pořád na začátku. Prodali jsme tisíce telefonů, ale nevidomých lidí jsou na světě desítky milionů. Vidíme obrovskou příležitost,“ hlásí na závěr.

Zajistí ústní hygienu a ušetří přírodu. Kanaďané vyvíjí bezobalovou zubní pastu ve formě malých pilulek

Filip HouskaFilip Houska

change-toothpaste

Foto: Change Toothpaste

Inovativní zubní „pasta“ v pilulce

0Zobrazit komentáře

Kartáček, voda, pasta, ústa. Čištění zubů patří pro většinu z nás ke každodenním ranním a večerním hygienickým rituálům, nad kterými ve výsledku vůbec nepřemýšlíme. Zkrátka si odkroutíme svých pár minut u umyvadla a jdeme čelit výzvám, které na nás chystá okolní svět. Nic ale není tak přímočaré, jak se může zdát, a to především z pohledu dopadu na životní prostředí.

Stačí se zamyslet nad banální věcí, jako je obyčejná tuba od zubní pasty, kterou ihned po spotřebování vyhazujeme. Problém tkví v tom, že drtivá většina těchto nádob je tvořena z plastového lamina vrstvícího se okolo tenkého nánosu hliníku, jenž standardně chrání chuť zubní pasty a obsažený fluorid. Jinak řečeno, tubu je velmi náročné efektivně zrecyklovat.

I když Colgate s recyklovatelnými verzemi experimentuje a chystá je uvést příští rok na americkém trhu, stále nemusí jít o pravou ekologickou záležitost – pořád půjde o tubu. Odlišný názor na to má duo kanadských vědců, Mike Medicoff a Damien Vince, kteří už nechtějí rolovat poslední zbytky zubní pasty z obalu, který je tak nešetrný k naší planetě.

change-toothpaste-3

Foto: Change Toothpaste

Tvůrci zubních pilulek Mike Medicoff a Damien Vince

Nasedají proto na trend zubních pilulek, které se chovají jako tradiční zubní pasta, ale nepřichází v žádných tubách, nýbrž v papírovém sáčku, v němž se jich nachází několik desítek. Pod hlavičkou dvoučlenného startupu Change Toothpaste se tak snaží změnit jednu z nejběžnějších věcí, která se nachází v našich koupelnách. A podle prvních recenzí to může vypadat na úspěšný produkt.

Moderní zubní antiperle

Pokud by pilulku od Change Toothpaste před vás někdo položil, pravděpodobně ji nerozeznáte od mentolového cucacího bonbonu, a to protože má naprosto standardní tvar i barvu. Rozdíl však přichází s použitím – není určena pro cumlání, ale naopak pro jemné rozkousnutí, na základě kterého se v ústech uvolní obsažené látky s tendencí pěnit.

prague-metro-subway-praha2-min

Přečtěte si takéKonec zbytečného běhu na metro. Praha začíná ve stanicích zobrazovat nejbližší odjezdyKonec zbytečného běhu na metro. Praha začíná ve stanicích zobrazovat nejbližší odjezdy

Po napěnění pak má stačit vzít běžný zubní kartáček, vykonat hygienickou údržbu úst, zbytky vyplivnout a po vypláchnutí začít ráno, potažmo ulehnout do postele. „Objednali jsme si nějaké laboratorní obleky, vyhrnuli rukávy a dali se do vývoje bezobalové zubní pasty,“ popisuje dvojice zakladatelů první experimenty.

change-toothpaste-2

Foto: Change Toothpaste

Pilulky od Change Toothpaste mohou být skvělým doplňkem pro cestování

Zpočátku tvůrci čelili několika výzvám. Věděli, že zubní pilulky musí chutnat minimálně stejně dobře jako běžné zubní pasty, čehož se snažili docílit směsí dikalcia fosfátu, erytritolu, xylitolu, hydrogenuhličitanu sodného, sodia C14-16 Olefin Sulfonate, oxidu křemičitého, mentolu a extraktu máty klasnaté.

Navíc kanadští vědci uvádí, že tabletky neobsahují žádný fluorid, lepek, mléčné produkty ani stopy ořechů nebo sóji, což je dobrá zpráva pro ortodoxní vegany.

„Po vyzkoušení více než stovky různých formulí jsme dokázali vytvořit perfektní recept pro pilulku na bázi zubní pasty, která vám dá čistý a svěží pocit bez žádných škodlivých chemikálii,“ prezentují zakladatelé. Balení 65 pilulek s mentolovou příchutí vychází na přibližně 230 korun – objednávat však zatím mohou jen Kanaďané.

Zubní pilulky lze sehnat i v Česku, a to například přes kosmetickou značku Lush, která vedle bezobalové zubní pasty přichází také s ústní vodou nebo želé. Podobnou alternativu lze mimo jiné objednávat i na Nebaleno.eu, kde je možné objednávat pilulky na váhu.

lush

Foto: Lush

Zubní tabletky

Hrozba vyhozených tub od zubních past

Jak se dá očekávat, prvním impulsem pro vytvoření této alternativy k zubní pastě byla skutečnost, jaké množství tub se každoročně vyhodí napospas přírodě. Tvůrci zmiňují, že jich má být až 900 milionů, přičemž má trvat až 500 let, než se spotřebovaná tuba dostane do stádia, kdy se postupně rozloží.

Toto zamyšlení však pro nadějný startup přišlo až tehdy, co je na negativní vlivy upozornila šestnáctiletá dcera Medicoffa, která se oblastí životního prostředí a vyhazování neekologických obalů zabývá.

change-toothpaste-4

Foto: Change Toothpast

Change Toothpaste nabízí i ekologický bambusový kartáček na zuby

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

„Jestli chceme být udržitelní, musí přijít fundamentální změna. Proto jsme bezobalové pilulky s prvky zubní pasty vyvinuli. Chceme zajistit, aby naše děti a děti našich dětí mohli žít v bezpečném a zdravém prostředí,“ dodává Vince pro magazín New Atlas.

Podobným směrem kráčí například i hotelový řetězec Marriott, který chce nahrazovat veškeré jednorázové lahvičky na šampóny, sprchové gely a další kosmetické produkty za nádobky s možností opětovného doplňování. Tato iniciativa se má naplno rozjet během příštího roku a Marriott si od ní slibuje, že ušetří až 500 milionů lahviček ročně.