Uber se chystá na brzké spuštění nákladní dopravy. Na trhu bude bojovat s Amazonem

Jiří SvobodaJiří Svoboda

uber_freight5
0Zobrazit komentáře

Uber, Lyft, či jiné služby podobného rázu jsou spojené výhradně s přepravou lidí. Mnohé zdroje však naznačují, že by tomu tak již brzy nemuselo být a na stejném principu spojení přepravce a přepravovaného by mohl fungovat i trh s nákladní silniční dopravou. A co víc, do této nové oblasti se chystá vložit i obchodní gigant Amazon.

Uber i Amazon jsou totiž jen kousek od spuštění vlastních aplikací, které podle všeho mají stát na naprosto stejném základu, a to sice spojení řidičů nákladních vozů a firem, které potřebují doručit náklad. První náznaky o zájmu Uberu o toto odvětví přišly už letos v červenci, když oznámil koupi startupu Otto, který vyvinul plně samořiditelné nákladní auto.

musk

Přečtěte si takéElon Musk a zakladatel Uberu Travis Kalanick budou ekonomickými poradci TrumpaElon Musk a zakladatel Uberu Travis Kalanick budou ekonomickými poradci Trumpa

Se svým vozidlem dokázalo Otto doručit první zásilku a po akvizici se do jeho sídla přesunula stovka expertů ze samotného Uberu. Na konci října pak oznámil Uber vznik služby Uber Freight, která se však doposud nedostala z fáze vývoje. Začátkem prosince pak došlo k redesignu webu i Facebookové stránky, na níž se objevila kresba nákladního auta v typickém stylu Uberu.

Vše tedy směřuje k brzkému spuštění. Tyto kroky sice nenaznačují přímou spojitost s nákladními vozy od Otto, ale očekává se, že stejným způsobem jako Uber začleňuje autonomní vozy do své původní služby, začlení je i do Uber Freight.

Mezitím se jen před pár dny jako blesk z čistého nebe objevil na scéně Amazon. Detailní informace o jeho připravovaných aktivitách přinesl Business Insider, s tím že zatím bezejmenná aplikace bude připravena ke spuštění v létě 2017. Kromě cen přepravy v reálném čase bude obsahovat i vychytávky typu doporučená místa k odpočinku, nebo návaznost na další zakázku.

uber_freight3

Cílem Amazonu bude především zlevnit tento podnikatelský segment, který je v současné době ovládán prostředníky. Ti si za své služby, sahající od účetnictví až po komunikaci mezi firmou a přepravcem, nechávají draze zaplatit, což dělá podle Business Insideru celý proces přibližně o 15 % dražší.

Obrovský potenciál na obrovském trhu

Kdo z těchto dvou firem si uchytí v budoucnu vedoucí pozici na nově vznikajícím trhu, je otázkou. Roli samozřejmě bude hrát i čas, který v tuto chvíli, jak se zdá, má na své straně Uber. Množství možných scénářů se pak zvyšuje kvůli angažovanosti několika menších startupů, jako jsou Convoy nebo Trucker Path. Oba pracují v základu na stejném principu a taktéž zveřejnily několik čísel, které dokazují, že jejich potenciál je minimálně zajímavý.

trucker-path

Platforma Truckloads od startupu Trucker Path

Convoy uvádí, že trh s nákladní silniční přepravou se odhaduje na 800 miliard dolarů, přičemž 84 % veškerých nákladů je převáženo právě nákladními automobily. Podle dat, které dal dohromady Trucker Path, je řidič nákladního auta nejobvyklejším povoláním v 29 státech v USA a nachází se zde celkem 1,3 milionu přepravních firem, z nichž 90 % vlastní méně než 6 automobilů. Předpokládá se také, že tržby v logistickém sektoru vzrostou do roku 2026 o 75 % oproti současnému stavu.

convoy

Platforma Convoy

Diskuze (0)

Novinka

Anonym