Uhánějící hřebec s blesky v očích. Ford představil elektrický Mustang s výkonem 900 koní

elektricky-mustang2

Foto: Ford

Elektrický Mustang z oficiální produkce Fordu

0Zobrazit komentáře

Do skály uhodil blesk a zem se otřásla. Mustang, jeden z vůbec nejikoničtějších automobilů, jaké byly kdy postaveny, se představil ve své plně elektrické verzi. Někdo by se možná mohl obávat, že díky elektromotorům bude takový Mustang připomínat spíše starou mulu, ale obavy nejsou na místě. Temperament splašeného hřebce zůstává i ve verzi, která postrádá charakteristickou vůni benzínu.

Vyrobit Mustang poháněný pouze elektřinou je jako jet na horské dráze zády napřed a se zavázanýma očima. Jde to, možná to bude ještě větší zážitek, ale i tak se na vás budou všichni dívat pohoršeně a klepat si při tom na čelo. I přesto se v minulosti již několik neoficiálních elektrických Mustangů objevilo.

Nyní ovšem vznikla i jeho první oficiální verze. Ford se při její stavbě spojil se společností Webasto a jejich inženýři společně vytvořili koncept plně elektrického Mustangu s výkonem přes 900 koňských sil, který se představil na veletrhu SEMA v Las Vegas.

elektricky-mustang3

Foto: Ford

Vůz vznikl jako testovací prototyp nových technologií

Přesně 671 kW výkonu, se kterými řidič komunikuje skrze šestistupňovou manuální převodovku, jsou pozvánkou do adrenalinového nebe, ve kterém vám může být úplně jedno, jestli slyšíte bzučení nebo burácení. Energie ve voze koluje díky 800V bateriovému systému, tedy stejný postup, jaký zvolilo Porsche u svého Taycanu. Jak manuální převodovka, která je u elektromobilu naprostou raritou, tak i 800V systém namísto klasického 400V by mohly prozrazovat, že Ford by tato technologická řešení mohl používat i u svých sériově vyráběných elektrických modelů.

Není známo, jaká je kapacita baterie elektrického Mustangu, ovšem vše naznačuje tomu, že se nebude jednat o žádnou masivní zásobárnu, díky které by byl ideálním společníkem pro výlety od východního k západnímu pobřeží a zpět. Baterie uložená ve vozu by měla být naopak spíše menší a sloužit vozu hlavně na okruzích a při krátkých sprintech. Přesnou rychlost akcelerace elektrického Mustangu Ford neuvedl, nicméně se stádem 900 koní pod kapotou by se rozhodně nemělo jednat o nudné číslo.

elektricky-mustang4

Foto: Ford

Ford spolupracoval na stavbě elektromobilu se společností Webasto

Prototyp je vybaven řadou dalších technologických inovací, například karoserií s karbonovými prvky redukujících hmotnost vozu, sportovním odpružením a brzdným systémem nebo aerodynamickým tvarem karoserie.

Uvnitř kabiny vozu má řidič k dispozici displej o velikosti 10,4 palce a také několik jízdních režimů, jejichž pojmenování jasně napovídá tomu, při jakých příležitostech je bude možné použít. Režim Valet bude sloužit pro běžnou přepravu, režimy Sport, Track a Beast naopak promění jízdu z běžného zážitku v něco zcela nevšedního.

elektricky-mustang5

Foto: Ford

Interiér vozu

Oficiálním důvodem, proč měl tento prototyp vzniknout, je podle Fordu testování technologií pro správu baterií elektromobilu a kontrolu teplot, na kterých Ford spolupracuje právě s firmou Webasto. K vytvoření takového vozu tu však byl dost možná ještě jeden důvod. Ford by jím totiž mohl oťukávat, jak se ke klasickému muscle vozu v elektrické verzi postaví veřejnost. Postavený Mustang je jen prototypem, který rozhodně nepůjde do sériové výroby. Reakce veřejnosti by však mohla naznačit, zda by o takový vůz byl zájem či nikoliv.

Přestože donedávna to byly hlavně hybridy, na co se Ford soustředil, nyní naplno šlape do čisté elektromobility. V roce 2022 chce mít ve svém portfoliu 40 elektrifikovaných modelů, do jejichž vývoje investuje částku ve výši 11 miliard dolarů (přibližně 253 miliard korun). Bude mezi nimi i připravované elektrické SUV, které by mělo mít s Mustangem společné více než pouhý design.

Plánem Fordu je jen na evropském trhu prodat do konce roku 2022 přes 1 milion elektrifikovaných vozů. Elektrický Mustang do tohoto plánu s největší pravděpodobností nezasáhne, není však vyloučené, že se splašený hřebec s blesky v očích v budoucí standardní nabídce Fordu skutečně objeví.

elektricky-mustang6

Foto: Ford

Mustang u nabíječky je prozatím otázkou pouhé koncepce

Microsoft vylepšuje aplikaci Teams pro firemní komunikaci a hlásí: Slack nemá na to, aby změnil, jak pracujeme

Peter BrejčákPeter Brejčák

satya-nadella

Foto: Microsoft

Šéf Microsoftu Satya Nadella na konferenci Ignite

0Zobrazit komentáře

Technologický gigant versus donedávna soukromý miliardový startup, který se dnes již obchoduje na burze. V prostředí firemní komunikace, e-maily nepočítaje, o pozici jedničky bojuje nástroj Teams z dílny Microsoftu s aplikací Slack. Během léta přebral vedení v počtu uživatelů Microsoft, boj o tržní pozici ovšem zdaleka není u konce. Obě firmy v posledních dnech představily novinky, kterými chtějí získat navrch.

A obě společnosti se v rozvoji vydaly jinými cestami. Jednodušší startovní pozici má Microsoft, jehož software jako Outlook nebo Office používají tisíce firem po celém světě. Technologický gigant se snaží této situace využít a více spojovat své interní nástroje. Protože je Slack menší firma, spoléhá naopak na spolupráci a integraci nástrojů třetích stran.

Integrace různých aplikací byla pro Slack i hlavním tématem jeho nedávné konference Spec. Jak informoval portál TechCrunch, firma nabízí již 1 800 různých integrací a dalších 500 tisíc doplňujících aplikací vytvořili nezávislí developeři. Vyznat se v takovém počtu není pro uživatele samozřejmě možné, proto Slack představil App Launcher, centralizované místo se seznamem instalovaných aplikací.

slack-app-launcher

Slack App Launcher

Pro další zjednodušení práce Slack do bočního menu připojil akce, který umožňují využívat zprávy jako příkazy u jednotlivých rozšíření – třeba oznámení bugu nebo naplánovaní schůzky. I když některé tyto akce komunikační aplikace představila již loni, odteď budou přístupné napříč všemi kanály a pět nejpoužívanějších z nich bude zařazeno do rychlého přehledu.

V neposlední řadě pak byla výraznou novinkou možnost pro vývojáře, otevřít externí okna přímo ve Slacku. Pod názvem Modals mohou sloužit například na vyplnění dotazníku, vložení výdajů nebo doplnění informací mimo samotný Slack.

slack-modal

Foto: Slack

Externí okna se nově mohou otevřít přímo ve Slacku

Microsoft zatím pokračuje v co největší integraci svých Office nástrojů. V pondělí v rámci konference Ignite 2019 v Orlandu představil funkci spojující Outlook přímo s Microsoft Teams, což umožní jednotlivé e-maily i s přílohami jednoduše převést do chatovacího okna. Tlačítko „Share to Teams“ by mělo být v Outlooku automaticky k dispozici již od začátku příštího roku. Na rozdíl od svého rivala však nenabídne možnost rovnou na e-maily v rámci Teams i reagovat.

„Pro nás to není soutěž mezi Teams a Slackem.“

Nově ale Teams umožní vytváření privátních konverzací, které během posledních pár měsíců procházely beta testováním. Při práci s chaty, meetingy, cally nebo dokumenty navíc komunikační aplikace z dílny Microsoftu představila možnost jejich otevření v samostatném okně.

Microsoft zároveň pracuje na ještě hlubším propojení svých nástrojů a vytváří k tomu podpůrné platformy. Jednou z nich je tzv. Fluid Framework, který umožňuje práci přes cloud na jednotlivých dokumentech několika lidem najednou, podobně jak to umožňují například Google Docs. Teams tak na jednom místě nabídnou propojení starého světa Wordu či Excelu s tím novým, například ve formě Fluidu.

„Pro nás v Microsoftu jde o opravdu velký posun, stejně tak jako pro naše koncové uživatele. To nás odlišuje od Slacku, který začal jako zajímavá inovace pro týmy založená na chatování. Myslíme si však, že nebude mít potřebnou šířku a hloubku pro změnu způsobu, jakým lidé spolu pracují,“ uvedl Jareb Spataro, viceprezident Microsoftu 365, pro magazín The Verge.

microsoft-365-fluid-framework-4

Foto: Microsoft

Microsoft 365 Fluid Framework

„Pro nás to není soutěž mezi Teams a Slackem. Je to boj o to, dostat se tam, kde chtějí zákazníci být, což je nový způsob práce. I když rádi citujeme statistiky aplikací souvisejících se Slackem, máme mnohem lepší přehled o tom, čeho se snaží lidé dosáhnout, a tento pohled zahrnuje celou šíři a hloubku Microsoft 365,“ dodal Spataro.

dorsey-mvp-x

Přečtěte si takéChybí vám vitamín D? Toto je aplikace, která vám ho bude měřitChybí vám vitamín D? Tvůrce Twitteru přes víkend vymyslel, jak ho měřit přes iPhone

Slack se ovšem nevzdává. Před měsícem publikoval data o 37% meziročním růstu denních uživatelů, kterých je aktuálně 12 milionů (Microsoft v létě mluvil o dosažení hranice 13 milionů denních uživatelů). Magazín Business Insider zároveň dodal, že z TOP 50 zákazníků Slacku je až 70 procent zároveň předplatitelem služby Office 365 – což může naznačovat, že i když mohou automaticky využívat nástroj Teams, raději dávají přednost Slacku.

Bitva tak ještě nekončí a i v příštím roce bude zajímavé sledovat, s jakými novinkami nejenom Slack a Microsoft Teams přijdou. „Na trhu můžeme vidět výrazné napětí a na něm je nejlepší to, že je skvělé pro zákazníky,“ doplnil Spataro.