Uvnitř obřího byznysu s matracemi na míru. Startup Casper na nich loni vydělal stovky milionů dolarů

caspermat
0Zobrazit komentáře

Život v moderní době se na jednu stranu může zdát až příliš jednoduchý díky všem vymoženostem 21. století. Často je ale opak pravdou, což můžeme vidět denně při pohledu kolem sebe na vystresované tváře lidí, kteří bez přestávky dohánějí uzávěrky nebo šťastnější vztah s partnerem. Uspěchaná doba s neustálým tlakem okolí nám přináší místo jednoduššího života spíš starosti a v mnoha případech i úzkosti či nespavost.

Ačkoliv se tomu lidé různými způsoby brání, neustálý tlak okolí v nás vytváří pocit, že svůj vlastní život prakticky nestíháme. Lidé si nicméně uvědomují, že jedním z faktorů hrajících velkou roli v našem zdravotním i psychickém stavu je právě odpočinek. Kromě meditačních aplikací a zařízení měřicích spánek se tak díky tomu v poslední době velmi daří byznysu s matracemi na míru. A ačkoliv u nás v Česku tento trend zatím ještě tolik rozvinutý není, zahraniční firmy díky tomuto dříve ne tolik významnému byznysu vydělávají miliardy.

V dnešní době už takových hráčů najdeme na poli desítky, možná stovky. Jedním z nejstarších a největších je ale americká firma Casper, která vznikla v roce 2014, má přes 300 zaměstnanců od New Yorku až po Berlín a už za první rok své existence prodala matrace za zhruba 15 milionu dolarů (více než 344 milionů korun). Původní plán zakladatelů na první rok a půl byl přitom pouze 1,8 milionu dolarů. Krátce nato se s podobnými firmami roztrhl pytel a začaly vznikat další startupy slibující svým zákazníkům ničím nerušený a dokonalý spánek.

casper

Příkladem mohou být firmy jako Helix, Saatva, Layla, Avocado nebo Nolah, které dnes společně tvoří byznys o velikosti 15 miliard dolarů. Ale právě Casper byl jeden z prvních, který zároveň každý rok zaznamenává stabilní růst. Zatímco za rok 2014 utržil 15 milionů dolarů, o rok později to bylo už 90 milionů, rok 2016 zakončil s příjmy ve výši 169 milionů dolarů a předminulý rok se čtvrt miliardou dolarů.

I tak dnes prozatím startup není v zisku a ani nechce, i když by prý mohl. Během posledních několika let začal otevírat vlastní fyzické prodejny a experimentovat s mnoha dalšími vertikálami, s čímž souvisela i masivní marketingová kampaň. Casper je opravdu, především ve Spojených státech, vidět takřka na každém kroku, od metra přes dálniční billboardy až po specifický digitální marketing.

Miliarda dolarů? Ne, díky, raději jednorožcem

Za startupem proto stojí množství investorů, kteří do něj v několika investičních kolech vložili již 240 milionů dolarů. Mezi zapojenými firmami byly mimo jiné i americký retailový obr Target, investiční společnost Lerer Hippeau Ventures, ale také slavné celebrity jako rapper 50 Cent nebo basketbalista Kyrie Irving. Target dokonce v minulosti projevil zájem o odkoupení společnosti za jednu miliardu dolarů. Casper navíc v minulém týdnu dokončil další investiční kolo, v němž získal 100 milionů dolarů a stal se díky tomu dalším startupovým jednorožcem, jelikož jeho hodnota stoupla na 1,1 miliardy dolarů. Dle agentury Reuters dokonce Casper zvažuje vstup na burzu a začíná jednat s investičními bankami.

A není se čemu divit, startup totiž žádným způsobem nehodlá polevovat a jde o jednu z nejnadějnějších digitálních firem, která prodává své produkty přímým zákazníkům, bez jakýchkoliv prostředníků. Za třetí kvartál minulého roku se tak vyhouply čisté příjmy startupu na 105,3 milionu dolarů s tím, že celý loňský rok by měl Casper uzavřít na 373 milionech dolarů, což představuje 49% nárůst oproti roku 2017.

caspetout

Všechny matrace startupu Casperu jsou zasílány v kompaktním balení

Pokud bychom pak srovnávali třetí kvartál loňského roku se stejným obdobím v roce 2017, šlo by o nárůst ve výši 60,6 procenta, byť marketingové náklady nevyrostly o více než 13 procent. Letos má být navíc startup poprvé v zisku, očekává se až 8 milionů dolarů EBITDA, tedy zisk před odečtením úroků, daní a odpisů. Za rok 2020 už to má být bezmála 110 milionů dolarů.

Využití příležitosti

Casper přišel v tu nejpříhodnější chvíli a začal vznikat v době, kdy první zástupci z generace mileniálů končili s vysokou školou a stěhovali se do nových bytů, do kterých bylo třeba sehnat potřebné vybavení. Casper tehdy chytře využil příležitosti a rozhodl se využít síly marketingu, který zacílil na danou skupinu. Zastávky metra i vnitřní reklamní plochy začaly plnit designové bannery v moderních pastelových barvách, které dokázaly upoutat pozornost moderní generace. Stejně tak firma chytře využila reklamy na sociálních sítích, kde lidé ve věku kolem 25 let trávili spoustu času.

zuri-5

Přečtěte si takéHotelový resort Zuri Zanzibar české skupiny RSJ získal prestižní zlatou certifikaci EarthCheck za trvale udržitelný designHotelový resort Zuri Zanzibar české skupiny RSJ získal prestižní zlatou certifikaci EarthCheck za trvale udržitelný design

Ve svých reklamních sděleních startup lákal především na svůj klíčový slogan „matrace pro všechny“, které zajistí „lepší spánek pro každého“. U matrací to ale pouze začalo. Do nabídky začaly brzy přibývat i polštáře a deky, ale později také doplňky pro čtyřnohé mazlíčky jako pelechy pro psy. Nedávno dokonce firma oznámila zahájení prodeje chytré stolní lampičky. Z firmy zaměřující se na prodej jediného druhu zboží vznikla lifestylová společnost s přesahem do několika dalších odvětví, a právě to je také nejspíš hlavním důvodem jejího úspěchu.

casper-sleep-shop

Casper Sleep Shop

To ale není vše. Casper experimentuje i s takzvanými pop-up lokacemi s názvem The Dreamery, ve kterých nabízí poloprivátní místa pro zákazníky, kteří si chtějí zdřímnout a otestovat produkty startupu. Za 25 dolarů si mohou zájemci pospat až 45 minut a dostanou k tomu navíc vlastní pyžamo, kosmetické produkty, nápoj nebo kartáček a zubní pastu. Spojme to s tím, že čím dál více lidí si fázuje spánek a během dne si dává delší pauzu, a může jít o další zajímavý byznys bokem od prodeje produktů jako takových.

Relativně rychle se zaplatí i jednotlivé pobočky. Dle zdroje serveru The Information stojí otevření nové prodejny v základu zhruba 635 tisíc dolarů s tím, že dalších 70 tisíc dolarů představuje samotné zboží. Taková prodejna se průměrně zaplatí během prvních dvou let. Pro investory je tak Casper zlatým dolem, do kterého chtějí napumpovat co nejvíce peněz a vytřískat z matracového trhu absolutní maximum.

casper-glow

Chytrá lampička Casper Glow

Casper-dog-mattress

Psí matrace Casper

Foto: Casper

Diskuze (0)

Novinka

Anonym