Už jen krůček k dalšímu českému jednorožci. Hotelový startup Mews nabírá přes čtyři miliardy

Mews oznámil jednu z největších investic do startupu českého zakladatele. Jeho systémy globálně obsluhují 360 tisíc hotelových lůžek.

Peter BrejčákPeter Brejčák

MEWS x Richard.

Foto: Mews

Richard Valtr, zakladatel startupu Mews

0Zobrazit komentáře

Startup Mews, který vyvíjí řídicí systém pro hotely a ubytovací zařízení, po otřesech během pandemie koronaviru znovu nastartoval růst a kráčí za cílem globálně transformovat celé odvětví pohostinství. Projekt zakladatele Richarda Valtra nyní oznámil zásadní novinku – uzavřel investici přesahující čtyři miliardy korun. Větší kola do startupů českých zakladatelů by se dala spočítat na prstech jedné ruky.

Poslední finanční kolo ve výši 750 milionů korun Mews uzavřel v roce 2019, další se očekávalo již rok na to, pandemie koronaviru ovšem tehdejší plány tuzemského startupu propadem globálního cestovního ruchu utnula. Startup musel rychle zařadit zpátečku, propustil část zaměstnanců a změnil i svoji strategii.

Transformace firmy podle jejího zakladatele Richarda Valtra dopadla dobře a loni zažila nečekaně rekordní rok. Mews se tak vrátil opět k růstu, který navíc podporuje akvizicemi menších konkurenčních hráčů. V rámci svého vlastního investičního fondu v tom plánuje i nadále pokračovat.

Konkrétní výsledky Mews dlouhodobě nezveřejňuje, nyní jen prozradil, že se mu meziročně zvýšily příjmy o 174 procent a hrubý objem plateb (GPV) přes jeho Mews Payments meziročně vzrostl o 227 procent na 2,3 miliardy dolarů. Tento vývoj a čísla podpořily i důvěru investorů.

richard-a-matthijs-min

Foto: Mews

Ředitel Mews Matthijs Welle a zakladatel Richard Valtr

Mews, který má oficiální sídlo v Amsterdamu a svoji největší pobočku provozuje v Praze, nyní uzavřel jedno z vůbec největších finančních kol do startupu českého zakladatele. V rámci takzvané série C získal 185 milionů dolarů, asi 4,2 miliardy korun. Větší investici zatím uzavřela jen britská zdravotnická Cera spoluzakladatele Marka Sachy, online supermarket Rohlík Tomáše Čupra a logistický Shipmonk Jana Bednáře. V součtu s aktuálním kolem již Mews od investorů získal více než 225 milionů dolarů, v aktuálním přepočtu 5,1 miliardy korun.

„Naším posláním je transformovat odvětví pohostinství pomocí cloudových řešení do podoby, která je přínosnější pro všechny strany. Kolo série C umožní našemu týmu urychlit některé velmi ambiciózní plány v oblasti produktu a vývoje, pokračovat v mezinárodní expanzi a také zajistí, abychom mohli nadále spolupracovat s nejprogresivnějšími majiteli a provozovateli hotelů na světě,“ říká Valtr.

Mews poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Umí mimo jiné přijímat platby nebo řešit kompletní management hotelu včetně personálu. Platformu dnes v 70 zemích využívá přes 3 200 ubytovacích zařízení, v nichž obsluhuje přes 360 tisíc lůžek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hotelový průmysl se letos vrátil v plné síle téměř ve všech regionech a segmentech. Současně v odvětví pozorujeme velké změny, více se využívají technologie k modernizaci a zefektivnění provozu. Díky investici budeme moct pokračovat ve financování výzkumu a vývoje. V několika nadcházejících čtvrtletích se chystáme představit řadu zajímavých nových produktů,“ pokračuje Valtr.

V čele současného kola stojí švédská investiční společnost Kinnevik, americká společnost Goldman Sachs Asset Management a fondy Revaia, Derive Ventures, Battery Ventures, Notion Capital, Salesforce Ventures, Thayer Venture a henQ. Zároveň poprvé do Mews vstupuje také český investor, kterým je fond Orbit Capital.

„Nepropojené a neefektivní softwary jsou přežitek a peklo pro hoteliéry i zákazníky, vidí to celý trh a Richard s Mattem jsou pionýři inovace v tomto segmentu. Jsme moc rádi, že můžeme Mews investicí pomoct s jejich misí za efektivnějším pohostinstvím. Mews je ve své růstové fázi, navíc je z našich luhů a hájů, kde vytváří skvělé pracovní příležitosti pro české talenty a pomáhá jim růst do globálních rozměrů,“ popisuje partner Orbit Capital Radovan Nesrsta.

Na dosah od miliardové valuace

„Valuace Mews je po nynější investici 865 milionů dolarů, v přepočtu 19,7 miliardy korun,“ říká pro CzechCrunch finanční ředitelka Pavla Munzarová, jež do Mews nastupovala jako zaměstnanec číslo patnáct a jako vůbec první na pozici související s financemi. Ve firmě je šest let a rostla společně s ní, nyní vede oddělení o přibližně sedmdesáti hlavách včetně týmů odpovědných za byznysové operace, akvizice či právníky.

Dlouhodobě se přitom očekávalo, že v kole série C Mews již status jednorožce – tedy startupu s valuací vyšší než jedna miliarda dolarů – překoná. Ve stáji bájných zvířat s rohem na hlavě, která mají propojení s Českem, by se tak připojil k Rohlíku zakladatele Tomáše Čupra a Productboardu zakladatelů Huberta Palána a Daniela Hejla.

„Při vyjednávání s investory jsme si nezakládali na statusu jednorožce,“ komentuje Munzarová. „Jednorožci asi prodávají články a pro běžné lidi je to zajímavé, ve světovém nebo evropském měřítku je jich už ale tolik, že to není tak speciální. Co speciální je, je být lídrem ve své kategorii,“ popsal v rozhovoru pro CzechCrunch před rokem také Richard Valtr.

pavla-munzarova_cfo-mews-min

Foto: Mews

Finanční ředitelka Mews Pavla Munzarová

Podle finanční ředitelky má Mews nyní dostatek prostředků na to, aby dokázal sledovat své cíle a udržovat se ve zdravém růstu, který nebude zbytečně přepálený, k čemuž by mohl přebytek financí vést. Ostatně právě vzhledem ke svému oboru prošel startup velkou krizí se začátkem pandemie koronaviru, jež v podstatě zastavila globální cestovní ruch. Mews tehdy musel propouštět zaměstnance, šetřit náklady a zaměřit se na efektivní fungování.

„Krizí jsme si již prošli v roce 2020, proto víme, jaké to je. Z vývoje jsme se poučili a ve srovnání s jinými startupy je to teď pro nás ‚výhoda‘, současné ochlazování a poklesy v rámci technologického sektoru se nás tak moc nedotýkají,“ říká Munzarová s odkazem na globální dění, kdy i největší technologičtí giganti musí kvůli úsporám přepouštět desítky tisíc lidí. Částečně se to týká i Česka, například výše zmiňovaný Productboard nedávno propustil sto lidí, k podobnému kroku přistoupil také estonský Pipedrive se svou pražskou pobočkou.

„Aktuálně na trhu není v bezpečí nikdo a dění sledujeme. Po našich zkušenostech ale rosteme udržitelně a cestovního trhu se nyní krize netýká. Jak dokazuje současné kolo, našemu potenciálu věří i investoři,“ ubezpečuje Munzarová s tím, že Mews také nabírá zaměstnance – ke konci roku jich má být již 650, což je asi dvakrát více od posledního finančního kola série B v roce 2019.

Firma by se podle Munzarové navíc měla za dva roky překlopit i do ziskovosti, další finanční kolo série D vzhledem k tomu otevírat nechce. Zvykem přitom bývá, že když startup doroste do určité velikosti a dokáže najít udržitelný byznys model, většinou vstoupí na burzu, nebo najde nového strategického partnera – oběma kroky dojde na uspokojení požadavků na návratnost vložených peněz investorů.

Ke kterému z nich se uchýlí Mews, zatím není jasné. „Na různé možnosti exitu se připravujeme, abychom v případě potřeby byli na tyto situace nachystaní. Z dlouhodobého pohledu ale zatím se vstupem na burzu ani s konkrétním plánem na exit nepočítáme, nic není definované,“ uzavírá Munzarová.

New York, Miami nebo Buffalo. Slovenský nástroj pro komunikaci měst s jejich obyvateli dobývá USA

Cílem Simplicity je spolupráce se všemi městy USA nad půl milionu obyvatel. Po získání těch menších v Silicon Valley se zaměřil na metropole.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zakladatelia-simplicityStory

Foto: Simplicity

Zakladatelé Simplicity Andrej Krúpa a Juraj Gago

0Zobrazit komentáře

Když před rokem startup Simplicity oznamoval investici 180 milionů korun, jeho aplikaci pro komunikaci samospráv s občany využívalo několik desítek měst, většinou na domovském slovenském trhu. Cílem bylo začít dobývat Spojené státy, a to se ve velkém stylu daří, hlásí nyní zakladatelé Juraj Gago a Andrej Krúpa. Simplicity začaly oficiálně využívat velké americké metropole New York, Miami či Buffalo a další mají přibývat.

„Partnerství se Simplicity přinese Newyorčanům a návštěvníkům aplikaci, v níž najdou úplně všechno, co k životu ve městě potřebují. New York je hlavním městem inovací a společně se Simplicity spojíme naše město jako nikdy předtím,“ uvedl starosta New Yorku Eric Adams ve výzvě k obyvatelům, aby si bezplatnou aplikaci stáhli.

„Naší misí od začátku bylo zjednodušit život lidí ve městech, aplikace Simplicity je vlastně městem v mobilu, kde jejich obyvatelé najdou všechno, co potřebují,“ popisuje Andrej Krúpa a vyjmenovává funkce aplikace jako zasílání novinek o akcích ve městě a jeho okolí či upozornění, kdy se čistí cesty nebo kdy mají lidé vynést smetí. Starostové mohou realizovat rychlé průzkumy veřejného mínění, získávat zpětnou vazbu a upozorňovat na dezinformace.

Novinkou je pak integrace plateb, kdy například Newyorčané mohou přímo v aplikaci zaplatit pokutu za parkování nebo městské daně. Do budoucna by uživatelé měli mít možnost získat také slevy a benefity v lokálních provozovnách, což také zjednoduší placení a podávání žádostí.

clenovia-timu-simplicity-spolu-so-starostom-new-yorku-min

Foto: Simplicity

Jakub Janega, starosta New Yorku Eric Adams a Andrej Krúpa

„Pro naši komunitu je nesmírně důležité mít přístup ke konzistentním, aktuálním a ověřeným informacím. Spojení se Simplicity je významné, přináší úplně nový způsob, jak můžeme my, starostové, komunikovat s obyvateli. Pokud jsou města orgány státní správy, které jsou lidem nejblíže, pak je Simplicity platforma, která je lidem nejblíže,“ komentuje starosta Miami Francis Suarez.

Z českého pohledu se aplikace Simplicity do velké míry podobá tuzemskému Munipolisu, původně Mobilnímu rozhlasu, který využívá přes dva tisíce samospráv. Po investici v desítkách milionů korun od investiční skupiny Pale Fire Capital firma zakladatele Ondřeje Švrčeka rozběhla expanzi do Německa.

Simplicity vzniklo před třemi lety, v roce 2020 získalo první investici jeden milion eur, na kterou loni navázalo dalším kolem ve výši 8,5 milionu eur (180 milionů korun) od investorů ze Spojených států, Evropy i Izraele. Zajímavostí je, že do aplikace investovala i známá jména z hiphopového světa Jam Russell Simmons, Run DMC či DJ Dnice. Následně se startup pustil do expanze za oceánem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když jsme se před rokem přestěhovali do Spojených států, na začátku jsme podepsali asi patnáct měst z předměstí Chicaga a dvacet menších měst v Silicon Valley jako Foster City, Atherton, Menlo Park, East Palo Alto nebo San Mateo. Později jsme se zaměřili na metropole jako Los Angeles,“ popisuje pro CzechCrunch Juraj Gago.

Cílem druhé poloviny letošního roku pak bylo získat Miami s progresivním starostou a New York jako největší město Spojených států. „S těmito dvěma referencemi bude jednodušší rozšířit se do všech měst nad 500 tisíc obyvatel a mít deset milionů uživatelů. Začátkem příštího roku přibude i Austin, Los Angeles, Denver, Atlanta a Cleveland,“ doplňuje Gago s tím, že aktuálně aplikaci využívá asi stovka měst, z nichž polovina je ve Spojených státech.

banksy_1-3

Přečtěte si takéNavštívili jsme výstavu o Banksym bez Banksyho. Fanoušky potěšíO Banksym bez Banksyho. Navštívili jsme kontroverzní výstavu děl slavného streetartového umělce

Simplicity nyní registruje přes 300 tisíc uživatelů, do konce prvního kvartálu 2023 a po spuštění v New Yorku zakladatelé očekávají překonání hranice jednoho milionu lidí.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Z byznysového hlediska startup letos utrží nižší stovky tisíc dolarů (kolem hranice 10 milionů korun) a v příštím roce chce spustit plnou monetizaci. Letos totiž zatím finance získával jen od slovenských měst, která za využívání aplikace platí měsíční předplatné. Příští rok by zároveň zakladatelé startupu chtěli využít své momentum a otevřít další finanční kolo, které by nakoplo další růst na americkém trhu.

„Z dlouhodobého hlediska se soustředíme na vytvoření globální sítě měst s potenciálně miliardou uživatelů. Zároveň pracujeme na integraci dalších institucí ve městech včetně škol, knihoven, neziskových organizací s potenciálem dát prostor komunikovat i celým státům jako Kalifornie, Texas či Florida a jejich guvernérům,“ uzavírá Gago.