Už za měsíc začne proměna Smetanova nábřeží. Auta zůstanou, pěší a zahrádky ale dostanou více prostoru
V květnu před dvěma lety nebylo pravděpodobně v Praze vedle covidu větší téma než uzavření Smetanova nábřeží. Vozovka v jednom směru zůstala zatarasená, aby mohli zkoušení kavárníci a hospodští vyndat ven stolky a židle. A nabídnout svým zákazníkům jeden z nejhezčích výhledů ve městě. Tehdy to bylo na zkoušku. Do měsíce by se ale v této části nábřeží měly začít odehrávat změny skutečné. A auta zatím zůstanou.
„Chceme vrátit jednomu z nejcennějších míst s unikátním výhledem hodnotu. Stavět bychom měli začít už zhruba za měsíc,“ uvedl na přednášce o budoucnosti Prahy v pražském Centru městského plánování a rozvoje (CAMP) radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Právě zpřetrhání cesty pro automobilovou dopravu bylo před dvěma lety předmětem největší kritiky. Vedle toho, že šlo o provizorní řešení, které působilo přinejmenším nehezky. Změny, které město chystá nyní, už jsou profesionální a slibují opravdovou proměnu místa. Už tedy žádné sezení ve vozovce. Úpravy poplynou mimo jiné z nového rozvržení tramvajových zastávek, které budou nově vždy naproti sobě v každém směru.
To dnes neplatí. Když jede člověk ze Staroměstské, může vystoupit u Karlových lázní. V opačném směru ale žádná taková zastávka neexistuje. Je až o podstatný kus dál – u Národního divadla. A podle něj také nese jméno.
Není to ale zastávka Národní divadlo, na kterou jezdí většina tramvají. Tato se nachází před FAMU a Hollarem. Nově už ale existovat nebude, chodník se tady proto rozšíří a vozovka se stejně jako na mnoha dalších místech v Praze posune tak, že auta budou sdílet cestu s tramvají. Až dosud přitom v místě auta a tramvaje jezdily v jiném pruhu.
Se zastávkami se to nově bude mít tak, že budou obě v místě zmíněné zastávky Karlovy lázně, další bude sice u Národního divadla, ale až za křižovatkou. Tím, že zastávka u budovy Hollaru přestane existovat, zároveň vznikne místo pro zmíněné podniky. Aniž by auta přišla zkrátka.