V Česku se uvařilo třináct druhů piv na oslavu žen v pivovarství. Jejich symbolem jsou růžové holínky

Pivovary po světě každoročně připravují limitovanou edici zlatého moku na oslavu žen v pivovarství. V Česku se zapojil rekordní počet.

pink-boots-nahled

Foto: 2media

Růžové holínky jsou symbolem celosvětové akce Pink Boots Collaboration Brew Day

V roce 2007 vznikla ve Spojených státech mezinárodní nezisková organizace Pink Boots Society. Založila ji průkopnice řemeslného piva Teri Fahrendorfová, která dlouho putovala po celé zemi a potkávala se s ostatními ženami v pivovarském průmyslu. Zjistila totiž, že jednotlivé ženy mnohdy ani nevědí, kolik dalších pivních souputnic vlastně mají. Vzájemným poznáním a inspirací je tak chtěla podpořit v profesním růstu a vzdělávání. Poslední dva roky je součástí Pink Boots také Česko. A letos se pod značkou růžových holínek uvařilo 13 speciálních piv v rámci celosvětové akce Pink Boots Collaboration Brew Day.

V Česku se iniciativy chopila spolumajitelka a hlavní sládková pivovaru Chroust, Karolína Chroustovská. Společně s Lenkou Strakovou, vrchní sládkovou pivovaru Proud, a Barborou Pudivítrovou, která působí jako vedoucí laborantka v pivovaru Zichovec, se jim podařilo přivést Pink Boots do Česka. A to nejen jako značku s růžovými holínkami na pivech, ale jako organizaci, která chce především spojovat další ženy v tomto oboru.

„Proč jsme se rozhodly spojit se s Pink Boots Society a nezaložily si vlastní spolek, který bychom nazvaly třeba Růžová sandála? Protože americká organizace existuje už přes 15 let a za dobu své existence úspěšně sdružuje ženy v pivovarském průmyslu, zároveň jim ale také poskytuje stipendijní programy, workshopy a celý obor táhne vpřed,“ vysvětluje Karolína Chroustovská.

chroust

Foto: Pivovar Chroust / Atmospot

Majitelé pivovaru Chroust, Karolína a Jiří Chroustovští

Aktivity spolku jsou patrné především napříč pivovarskou obcí, ale právě prostřednictvím Pink Boots Collaboration Brew Day se dostávají do povědomí široké veřejnosti. Akce spočívá v tom, že pivovary po celém světě, které se rozhodnou myšlenku Pink Boots podpořit, uvaří libovolný styl piva ze směsi chmele nazvané Pink Boots Hop Blend. Její složení je každý rok jiné, ale vždy pochází od partnera iniciativy, americké společnosti Yakima Chief Hops.

„Je tak vidět, že má tato struktura věhlas. Yakima Chief Hops je totiž jeden z největších producentů a dodavatelů chmelu amerického typu a speciální blend vydává pátým rokem,“ přibližuje Chroustovská. Část výtěžku z prodeje chmele putuje prostřednictvím organizace Pink Boots Society na vzdělávací programy určené ženám v pivovarském oboru.

„Letošní ročník byl opět voňavý s výrazným aroma citrusů, tropického ovoce i podílem dřevitých vůní a obsahem hořkých látek 12,5 procenta. Ve směsi se nacházejí již známé chmelové odrůdy Loral a Ekuanot, které jsou doplněny jedním novošlechtěncem,“ doplňuje k použité chmelové směsi Lenka Straková, vrchní sládková pivovaru Proud. Rozhodla se z něj uvařit American Pale Ale, za studena chmelené světlé svrchně kvašené pivo.

K vaření piva pod symbolem růžových holínek se letos přidaly pivovary Chroust, Zlatá kráva, Trilobit, Antoš, Červený vlk, Madcat, Transformátor, Kos, Zichovec, Nová Sladovna a také několik domovarníků. Tak velký zájem o zapojení je přitom v evropském kontextu naprosto unikátní. Chroustovská říká, že ze zbytku Evropy se k akci přihlásilo asi jen šest pivovarů. Část výtěžku z prodeje chmele poputuje skrze organizaci Pink Boots Society na vzdělávací programy určené ženám v pivovarství.

pivovary

Foto: 2media

Zástupkyně a zástupci pivovarů, které se letos přidaly k Pink Boots Collaboration Brew Day

Každý pivovar přitom zvolil trochu jiný přístup, v letošní růžové várce jsou tak piva typu APA, IPA, NEIPA i méně známý IPL, tedy India Pale Lager. Piva navíc letos nebudou k dostání jen na e-shopech pivovarů, v pivotékách a vybraných hospodách, ale dostanou se také do vlaků Českých drah, které se rozhodly iniciativu růžových holínek podpořit.

„Projekty jako Pink Boots Collaboration Brew Day mě baví, protože spojují lidi, kteří pivo prostě milují. Vnímám jej jako velmi přínosný i proto, že obrací pozornost k ženám v pivovarství. Tento obor už totiž dávno není doménou mužů. Přestože to mnohé lidi stále překvapuje, žen profesně spojených s pivovarstvím přibývá, například jenom v Plzni jsme minimálně tři sládkové – ženy,“ uzavírá Lenka Straková.