V Letňanech by mohl být terminál vysokorychlostní trati. Praha chce vlak napojit na metro a novou čtvrť

Praha chce, aby na vysokorychlostní trase mezi Prahou, Ústím a Drážďany vznikl ještě jeden terminál – v Letňanech, kde teď metro končí v poli.

Eliška NováEliška Nová

letnany-2

Foto: IPR

V současnosti se v okolí stanice metra nachází jen pole

0Zobrazit komentáře

Jsou zdrojem přílivu pracovních míst, ekonomiky a rozvoje. Kromě samotné dopravní části s sebou vysokorychlostní vlaky nesou i další benefity. Zejména kolem terminálů, které mají v příštích letech vznikat napříč Českem. Praha by ráda jeden z nich umístila také do Letňan, čtvrti, kde nyní metro končí v polích. Dostalo by tak nový smysl nejen metro, terminál by měl také nově rostoucí čtvrť ochránit před přílišným hlukem z dálnice i komerční zóny. A konečně by se Letňany díky takzvané VRTce (VRT jako vysokorychlostní tratě) staly čtvrtí orientovanou na veřejnou dopravu. Takové rostou třeba v Nizozemsku.

Jednou z pěti plánovaných tahů vysokorychlostní železnice je i ta směrem na Ústí nad Labem, která by měla pokračovat dál do Drážďan. Plánované jsou na ní v současné době terminály dva – v půli cesty mezi Prahou a severem, to jest pod Řípem, kde by měl vzniknout v Roudnici nad Labem, a pak přímo v Ústí.

Praha chce do mapy přihodit ještě třetí – ten letňanský. V posledních dvou letech proto hlavní město vypracovávalo studii, která by ukázala, kde by mohl nový terminál ve čtvrti stát a co konkrétního by do ní také přinesl. Ta je nyní hotová.

„Záměr, aby se terminál stal součástí připravované trati do Ústí nad Labem, nyní komunikujeme se Správou železnic a ministerstvem dopravy,“ popsal pro CzechCrunch náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Koncepci nového terminálu a jeho vliv na život ve čtvrti mapoval ateliér Unit Architekti spolu s dopravním specialistou Květoslavem Syrovým a krajináři Štěpánem Špoulou a Markem Kratochvílem.

Idea takzvaného Terminálu Sever vznikla kvůli dlouhodobým problémům, které v území jsou. Ať už je to právě nepropustnost území, hluk z dálnice, vysoká zátěž komerční zóny nebo deficit vybavenosti. To všechno trápí Letňany dlouhodobě. Zároveň je ale ve čtvrti také velký podíl městských a státních pozemků, což z ní činí lokalitu vhodnou pro novou zástavbu, kterou by mělo z velké míry iniciovat samo město.

Počítá se tu například s tisíci byty, deseti tisíci obyvateli a dvaceti tisíci pracovními místy. Čtvrť by měla začít vznikat kolem nově vzniklého Hlavního náměstí. Ale nejen to. Součástí nově budované čtvrti by měl být i terminál, byť zástavba může vzniknout i bez něj – není na něj vázaná.

„Obsluha severu Prahy by se výrazně zlepšila. Současně bychom odclonili hlukovou zátěž a snížili zátěž lokality osobními automobily. Rozvoj této části města by se tak zakládal na rozvoji MHD. To je dnes moderní způsob stavby nových měst všude ve světě,“ popisuje Hlaváček. Přestoupit se tu dá na metro, na autobus či trolejbus a nově by sem měla vést i tramvaj.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nádražím by mohly některé vlaky pouze projíždět vysokou rychlostí. Ta je plánovaná až na 320 kilometrů v hodině. V Letňanech by mohly zastavovat osobní vlaky a rychlíky, Terminál Sever by se propojil s konvenční tratí směrem na Neratovice.

„Pro Středočechy se celkový cestovní čas zásadně sníží a atraktivita železnice jako protiváhy přebujelé automobilové dopravy díky tomu poroste. Studie odhaduje, že cesta po vysokorychlostní železnici z Letňan na pražské hlavní nádraží by měla trvat zhruba osm minut,“ uvádí Hlaváček.

To by mohlo z Letňan, kde nyní cestující jedoucí do centra tráví dlouhé minuty v autobusech či trolejbusech často stojících v kolonách, udělat vskutku atraktivní čtvrť. Kolony se tu tvoří kvůli cestujícím dojíždějících z okolních měst a vesnic, Pražský okruh chybí a cesta do centra tak zabere dnes až hodinu.

„Pokud neuděláme nic, vlaky budou kolem Letňan jen projíždět, místním ale nic nepřinesou,“ míní Hlaváček. To všechno by pomohlo nejen Letňanům, ale také Čakovicím či Ďáblicím, stejně jako Líbeznicím, nebo dokonce Mělníku.

Praha chce nyní připravit prezentaci pro občany a místním vysvětlit, co všechno by navrhované změny přinesly. Lidé budou moci navrhovat svoje připomínky, které pak bude možné zapracovat do studie, která se bude týkat nejen terminálu, ale celé čtvrti.

Trať mezi Prahou a Ústím nad Labem by se měla začít stavět v roce 2027. Takzvaná VRT Podřipsko by měla mít šedesát kilometrů. Dohromady Správa železnic připravuje tratí pět. Mezi Prahou, Brnem a Ostravou, mezi Brnem a Rakvicemi, dále mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany, čtvrtá by měla propojit Prahu, respektive Louny a Most a poslední Prahu, Hradec Králové a Wroclav.

Známá je podoba u tří terminálů. Kromě Roudnice nad Labem je to také Praha-východ u středočeských Nehvizd a od tohoto týdne také terminál u Jihlavy.

Česko zná podobu třetího terminálu na vysokorychlostní trať. Má zvýšit atraktivitu okolí Jihlavy

Terminál bude sloužit osobní dopravě, vlaků tu projede 118 denně a cestujících projde na šest tisíc. Dopravní uzel by měl přinést i rozvoj okolí.

Eliška NováEliška Nová

vrt-jihlava-5

Foto: Správa železnic

Nový terminál vysokorychlostní trati u Jihlavy

0Zobrazit komentáře

Zdá se to jako něco, co je hodně daleko. Vysokorychlostní trati jsou téma staré mnoho let, nyní ale Správa železnic oznámila podobu už třetího terminálu, kde by měly vysokorychlostní vlaky zastavovat. Tentokrát u Jihlavy. Kapacita terminálu by měla být až šest tisíc cestujících denně, tedy okolo tří set lidí za hodinu.

V minulosti Správa železnic vyhlásila vítěze architektonické soutěže na terminály u středočeských Nehvizd, který se bude jmenovat Praha-východ, a také v Roudnici nad Labem. Nyní k tomu přibyla Jihlava, jejíž návrh je dílem francouzsko-českého tandemu Arep Architects a Monom. Vzniknout by měla na trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Ta by se měla stavět mezi lety 2029 až 2034 a určená bude jen pro osobní dopravu. Jezdit se tu bude rychlostí 320 kilometrů v hodině.

„V našem podání je terminál minimalistickou a zároveň ekologickou dominantou s nízkou energetickou stopou. Přizpůsobuje se topografii místa a existující infrastrukturu využívá k omezení dodatečné výstavby,“ vylíčil Igor Hobza ze studia Monom.

Architekti se snažili terminál začlenit do krajiny s ohledem na významné prvky v okolí. Porotu zaujalo také to, že navrhli krátké přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy. Takzvaným VRTkám budou sloužit dvě nástupiště, konvenčním vlakům tři. Kromě vysokorychlostní trati by tu mělo vzniknout například i autobusové nádraží, parkoviště P+R či nová konečná trolejbusu.

Terminál u Jihlavy by měl totiž sloužit jako klíčový přestupní bod pro celou Vysočinu, kromě vysokorychlostních vlaků půjde také o veřejnou a osobní dopravu. „Nový terminál podpoří jak dálkové cesty, tak denní dojíždění v rámci koncepce rychlých železničních spojení. Integrace vysokorychlostních tratí do konvenční železniční sítě a snaha o dosažení klimatické neutrality navíc ukazují, že jde o projekt s dalekosáhlým významem nejen pro Vysočinu, ale pro celé Česko,“ komentoval vítězný návrh generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Dopravním uzlem by denně mělo projet až 118 vlaků. Dvakrát do hodiny tu bude zastavovat právě vysokorychlostní spoj. Cesta z Prahy do Jihlavy by díky němu měla trvat 52 minut, nyní je to přes dvě hodiny. Do Brna se pak cesta zkrátí ze současné hodiny a 49 minut na 36 minut. V konečné fázi by terminál kromě spojů do Prahy a Brna měl nabídnout také rychlou cestu do Ostravy, Drážďan nebo Vídně i dalších měst v Česku a zahraničí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A právě to by mělo mít také významný vliv například na poptávku po bydlení v lokalitě. „Rychlá spojení zvýší dostupnost pracovních příležitostí a vzdělávání a zároveň podpoří život v jednotlivých regionech, což zásadně promění všeobecné vnímání pojmů jako vzdálenost či venkov,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba nového terminálu by měla začít v roce 2029. Počítá se s tím, že spolu s ním by došlo také k rozvoji okolního území a jeho ekonomiky. Nový terminál i trať by podle webu Zdopravy.cz měly okolí přinést až osmnáct tisíc nových pracovních míst.