Vánoční dary vs. konsolidační balíček. Na tichá vína můžete pomalu zapomenout, na daně však nikoliv

Zavedení spotřební daně na tichá vína se vláda sice brání, ale aspoň zdaní jejich nákupy coby firemních darů, píše Roman Burnus z Grant Thornton.

vanoceKomentář

Foto: DALL-E/CzechCrunch

Danění firemních darů čekají od příštího roku změny

0Zobrazit komentáře

Glosa Romana Burnuse: Vánoce jsou skoro za rohem a nákupní horečka v obchodech pomalu vrcholí. Kromě dárků v rodinném kruhu se stalo zvykem také obdarovávání firemních zaměstnanců a obchodních partnerů. Už máte v práci nachystané všechny dárkové balíčky? Pokud ne, pár dní vám ještě zbývá, na jeden balíček byste ale zapomenout neměli – na ten konsolidační. Vláda totiž jeho prostřednictvím do oblasti vánočního nadělování zavádí nejednu novinku.

Ke zpříjemnění předvánočního času svých zaměstnanců začaly firmy kromě finančních odměn hojně využívat také nepeněžní benefity. Jedná se například o poskytnutí účelově vymezeného poukazu nebo konkrétního předmětu či zboží. Jde jednoduše o to, aby zaměstnanec „nepřišel do kontaktu“ s penězi napřímo.

Důvod je prozaický. Nepeněžní benefit je pro zaměstnance daňově výhodnější varianta, neboť dle aktuálně platné daňové legislativy jsou takové dary za splnění určitých podmínek od daně osvobozeny.

Od Nového roku však možná budou zaměstnavatelé na dárky skoupější, neboť se v rámci konsolidačního balíčku plánují omezení osvobození. Kompletně se například ruší osvobození darů poskytnutých z fondu kulturních a sociálních služeb, případně ze zisku společnosti po zdanění, a to až do výše dvou tisíc korun.

Nově se také zavádí limit ve výši poloviny průměrné mzdy (to je pro rok 2024 cca 22 tisíc korun za rok) pro osvobození nepeněžních plnění poskytnutých zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi. Taková plnění spočívají například ve využití rekreačních, zdravotnických a vzdělávacích zařízení, příspěvku na sportovní a kulturní akce, příspěvku na knihy, zájezdy na dovolenou a podobně.

Částky převyšující zmíněné limity budou pro zaměstnance předmětem daně z příjmů i pojistného, což mu může radost z dárku lehce zkazit. Z pohledu zaměstnavatele bude daňově uznatelná taková část vynaložených nákladů na nepeněžní plnění, která u zaměstnance nebude osvobozena od daně.

Obvyklým gestem na utužení byznysových vztahů je také obdarování obchodních partnerů. Pro daňové uznání nákladů vynaložených na pořízení těchto darů je nutné dodržet zákonné podmínky, podle kterých daňově uznatelný dar musí naplňovat prvky reklamního nebo propagačního předmětu. To v praxi znamená, že je nutné ho označit jménem nebo ochrannou známkou společnosti, jeho hodnota bez daně z přidané hodnoty nesmí přesahovat částku 500 korun a s výjimkou tichého vína nesmí být předmětem spotřební daně.

S tichými víny se však mezi obchodními partnery můžeme pomalu rozloučit. Konsolidační balíček totiž plánuje jejich výjimku na osvobození zrušit. Pokud máte darování tichých vín ve zvyku, máte tak letos poslední příležitost na jejich daňově uznatelný nákup.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym