Ve Švýcarsku vznikne letištní terminál ze dřeva. Postará se o to i slavný architekt Bjarke Ingels

Nová hala vsadí na dva základní elementy – sklo a šetrně získané dřevo. Díky tomu bude terminál „klidnější“, než je zvykem.

dock-a_1

Foto: Bucharest Studio

Vizualizace nové haly na curyšském letišti

Letiště nejsou z principu příliš ekologická, to ovšem není důvod k tomu, aby se o nižší dopady na planetu nesnažily skrze přestavby (nebo výstavby) nových hal s důrazem na použití udržitelnějších materiálů. Přesně tak uvažuje i vedení největšího švýcarského letiště poblíž Curychu, které se rozhodlo, že zázemí rozšíří o novou velkou halu vyrobenou z velké části ze dřeva. Na designu se bude podílet slavný dánský architekt Bjarke Ingels.

Nová hala, která jedno z klíčových letišť v Evropě zvětší, vyniká v několika směrech. Architekti se od začátku snažili přijít s nápadem, jak z haly, oficiálně nazývané Dock A, neudělat typické letištní místo plné stresu a uspěchaných lidí, ale naopak velký prostor, který by evokoval klid. Proto vsadili především na dva hlavní materiály – sklo a dřevo.

Aby zajistili maximální přísun přirozeného svitu z venku, boční strany nové haly osází masivními skleněnými bloky, které by světlo měly ideálně propouštět. Střecha (mimo jiné doplněná o solární panely) a interiér jsou z velké části tvořeny šetrně získaným dřevem, které hraje v novém rozšíření letiště klíčovou roli. Díky němu se totiž prostor stává mnohem ekologičtějším.

„Konstrukce je vyrobena ze dřeva z místních zdrojů a dlouhá skulpturální střecha je celá pokryta solárními šindeli, které mění sluneční světlo ve zdroj energie. Jednoduchý, ale výrazný design – zakořeněný v tradici a odhodlaný k inovacím – ztělesňuje kulturní a přírodní prvky švýcarské architektury,“ uvádí Bjarke Ingels ze studia Bjarke Ingels Group (BIG), které navrhlo i podobu Vltavské filharmonie v Praze.

Dřevo bude dále zajišťovat i nosný systém celé budovy, a to pomocí mohutných dřevěných sloupů ve tvaru písmene V, jež budou připomínat tradiční švýcarské šikmé střechy. „Na složitou výzvu jsme se pokusili odpovědět co nejjednodušším způsobem – hmotným dřevěným prostorovým rámem, který je konstrukčním návrhem, prostorovým zážitkem, architektonickým zpracováním a organizačním principem v jednom,“ dodává Ingels.

dock-a_2

Foto: Imigo

Pohled na strop v nové hale curyšského letiště

dock-a_5

Foto: Bucharest Studio

Pohled z výšky na novou halu letiště v Curychu

Vedle použitých materiálů je poměrně netradičně vyřešeno i uspořádání. Novou halu si tak lze představit jako dva dlouhé prostory, které se spojují u řídicí věže, jež symbolizuje vnitřní náměstí. Zatímco na jedné straně se nachází obchody a další letištní služby pro cestující (včetně kanceláří), na straně druhé se vyskytují brány (takzvané gaty) pro odlety a přílety a čekací prostory.

Letištní terminál pak má být zakončen velkým světlíkem, který má sloužit jako intuitivní navigační pomůcka. Reálné dokončení stavby ale potrvá – v plánu je stavba stanovena na deset let, tudíž pokud vše půjde dobře, nová hala by se měla otevřít v roce 2032.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.