Ve Volkswagenu snědí miliony currywurstů ročně. V hlavní jídelně ale s masem končí, i klobásy budou veganské

currywurst-1

Foto: Volkswagen

Proslulý currywurst zmizí z kantýny ve Volkswagenu

Obědová pauza ve Volkswagenu často znamená, že si jeho zaměstnanci odskočí do nejbližší firemní kantýny a poručí si proslulý currywurst, klobásu posypanou kari a politou kečupem. Jde o natolik oblíbené jídlo, že se ho napříč výrobnami této německé automobilky za předloňský rok prodalo více než sedm milionů porcí. Jedna z hlavních závodních jídelen Volkswagenu však do této statistiky už přispívat nebude – přestává totiž servírovat jakékoliv maso a klobásy nahrazuje veganskými variantami.

Jeden z největších výrobců aut na světě oznámil, že ve své pobočce v německém Wolfsburgu vyřazuje z jídelny pokrmy z masa a pracovníkům na výrobně bude od 20. srpna nabízet pouze vegetariánská a veganská jídla. Jak popisuje deník Frankfurter Allgemeine Zeitungzmizí tak až sto padesát masových obědů, byť je šance, že se v nabídce budou příležitostně objevovat ryby.

„Loni v květnu jsme zahájili misi za více kvality. Od té doby bylo vyvinuto a ochutnáno přes 400 nových receptů, které měly méně masa, ale více zeleniny a obecně lepších surovin. Jde o obrovský pokrok. Dobré jídlo je důležité, protože má rozhodující vliv na zdraví i náladu, tudíž i na produktivitu zaměstnanců,“ píše šéf Volkswagenu Herbert Diess na LinkedInu.

Klobása s kečupem a posypaná kari je oblíbeným německým pokrmem

Volkswagen tímto krokem reaguje na celosvětový trend v podobě nahrazování masa, jehož získávání a následné zpracování má dle četných studií negativní dopady na životní prostředí. Díky snížení spotřeby masových pokrmů chce navíc přispět k udržitelnosti, o což se ostatně snaží i firmy jako Beyond Meat nebo Impossible Foods, největší hráči v rostlinných alternativách.

Zaměstnanci ve wolfsburském kmenovém závodě Volkswagenu, kde se vyrábí hlavně modely Golf, Tiguan a Touran, však o jeden ze svých nejoblíbenějších pokrmů zcela nepřijdou. Řeč je o zmíněných klobásách s kari a kečupem, které sice už nebudou z masa, ale do nabídky zavítají ve veganské formě. Podobně jako to udělala například IKEA se svými rostlinnými masovými koulemi.

Od 20. srpna se v nabídce mimo jiné objeví i třeba hamburgery, kde místo masové placky bude karbanátek uplácaný z lilku nebo chlebovníkové placičky. Masožraví zaměstnanci ve Wolfsburgu ovšem nemusí zoufat ani po těchto velkých změnách – pro nákup svých oblíbených currywurstů mohou stále ještě využívat jiné podniky v okolí, které jejich prodej (zatím) neomezily.

Jak šéf automobilky Herbert Diess dále uvádí, do roku 2025 by se napříč firmou chtěli obejít bez masa z průmyslových chovů a obecně se více zaměřit na to, aby servírované jídlo bylo šetrnější vůči přírodě. Volkswagen by se tak mohl inspirovat například u izraelského startupu Future Meat Technologies, který nabízí kuřecí i vepřové maso z bioreaktorů.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.