Velké otřesy ve Volkswagenu. Končí šéfdesignér Jozef Kabaň, autor podoby škodovek i Bugatti Veyron

Kabaň se ve Volkswagenu věnoval návrhům podoby elektrické rodiny ID. S výsledky jeho práce však v poslední době nemělo být spokojeno vedení.

kaban

Foto: Volkswagen

Automobilový designér Jozef Kabaň stojí například i za podobou modelu ID. Buzz

0Zobrazit komentáře

Původem slovenský designér Jozef Kabaň spojil valnou část své profesní kariéry s prací pro značky koncernu Volkswagen. V posledních letech v jeho rámci zaujímal post šéfdesignéra mateřské automobilky Volkswagen, nyní ale na základě rozhodnutí jejího vedení v čele s Thomasem Schäferem na této pozici končí. Vystřídá jej dosavadní vedoucí designu Bentley. Do článku jsme v rámci aktualizace z 26. ledna 2023 doplnili budoucí pozici Kabaně v rámci koncernu.

Možná největším kariérním zářezem automobilového designéra Josefa Kabaně je jeho práce na modelu Veyron pro automobilku Bugatti. Jeho exteriér navrhnul kompletně celý sám až na podobu kol. Práce Kabaně je však velmi dobře známá i českým zákazníkům. Devět let působil v automobilce Škoda, pro kterou navrhnul podobu třetí generace Superbu, SUV Kodiaq i lehce kontroverzní facelift třetí generace modelu Octavia, kterému dal dělené přední světlomety.

Následně odešel k BMW, pod jehož křídly však rychle přešel k navrhování opulentních Rolls-Royců. Ani u britské legendy ovšem nesetrval příliš dlouho a po půl roce opět přišla změna. V prosinci 2019 byl oznámen jeho návrat do německého koncernu, tentokráte do pozice šéfdesignéra automobilky VW. Té od poloviny minulého roku velí bývalý ředitel Škoda Auto Thomas Schäfer, který měl nyní rozhodnout, že Kabaň post jejího šéfdesignéra opustí.

Volkswagen tuto informaci již oficiálně potvrdil s tím, že k personální změně by mělo dojít 1. února, jak již dříve informoval německý server Automobilwoche. Dle interních zdrojů měl Kabaň o změně již zpravit svůj tým v automobilce, se kterým se věnoval především vizuální identitě rodiny ID, například modelu ID. Buzz.

jozef-kaban

Foto: Škoda Auto

Slovenský automobilový designér Jozef Kabaň

Vedení automobilky nemělo být v poslední době spokojeno s výsledky jeho práce na projektu kompaktního elektromobilu ID.2 a také na konceptu Trinity. Kabaň by však neměl koncern Volkswagen opouštět zcela, nově byl jmenován kreativním uměleckým ředitelem značky a bude přímým podřízeným člena představenstva značky Volkswagen odpovědného za technický vývoj. Jozef Kabaň bude v rámci svého nového pověření připravovat pro značku Volkswagen řešení budoucí mobility ve spolupráci se střediskem Volkswagen Group Future Center Europe v Postupimi.

Odvolání Kabaně může mít určitou spojitost i se změnami, které Volkswagen v nedávné době oznámil. Oliver Blume, který šéfuje celému koncernu VW a velí také automobilce Porsche, ohlásil předělávky v designu. Ten by měl být u jednotlivých značek čistší, protože koncern chce, aby je zákazníci dokázali vzájemně lépe rozlišit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo to Blume potvrdil směřování koncernu vstříc elektromobilitě, kdy i s úplným přechodem k elektrickým pohonům budou zachována jména jako Tiguan či Golf. Právě u Golfu, ale i jiných modelů, se chce automobilka více zaměřit i na kvalitu zpracování, která byla u Golf GTi či ID. 4 často kritizována. Zákazníci si stěžovali na levně vypadající interiéry, špatné dotykové ovládání infotainmentu a problémy se softwarem. V rámci naplnění těchto cílů již opustilo své pozice několik vysoce postavených manažerů působících v oddělení kvality.

Na místo Kabaně nastoupí Andreas Mindt, který do Wolfsburgu, kde Volkswagen sídlí, zamíří z Bentley taktéž spadajícího pod německý koncern. Pro Mindta se jedná o doslovný návrat domů, protože v tomto městě vyrůstal a pro koncern měl pracovat coby konstruktér již jeho otec. Sám Mindt pro Volkswagen pracoval od roku 1995, následně působil u Audi a později přešel k Bentley.

Vedle sedaček a volantu nově i vyhřívané pásy. Mají zvýšit dojezd elektroaut v zimě

K vyhřívanému sedadlu a volantu přibyl vyhřívaný pás. Kombinace těchto tří kontaktních vytápění má snížit potřebu klasického topení.

Eliška NováEliška Nová

Společnost ZF vyvinula vyhřívané pásy

Foto: zf.com

Společnost ZF vyvinula vyhřívané pásy

0Zobrazit komentáře

Čím větší zima, tím méně kilometrů elektromobily najedou. Baterka navíc bude odpočítávat procenta ještě rychleji, pokud topení ve voze pojede naplno. Společnost ZF, která patří mezi přední dodavatele technologií pro elektromobily, chce s tím vším bojovat skrze vyhřívané bezpečnostní pásy. Ty mají spolu s vyhřívanou sedačkou a volantem nahradit topení a ulehčit tak spotřebě.

„V zásadě jde o optimalizaci celkového vytápění. Když zvolíte chytřejší kombinaci kontaktního topení, jako je vyhřívání sedadel a bezpečnostních pásů a k tomu třeba i vyhřívání volantu, můžete ušetřit energii na vytápění celého auta,“ uvedl pro CzechCrunch tiskový mluvčí společnosti Mirko Gutemann.

Ideální teplota pro baterii elektroaut je mezi dvaceti až čtyřiceti stupni Celsia. V zimě se tak baterie vybíjí rychleji. Běžný topný systém podle Gutemanna spotřebuje okolo dvou až šesti kilowattů a inženýři v ZF propočítali, že díky vyhřívaným pásům by se dojezd za chladného počasí mohl zvýšit až o patnáct procent.

Vyhřívaný pás vypadá jako ten klasický, uvnitř jsou ale vetkané topné vodiče. Drátky přitom nepřekáží ani v provozu, ani v navíječi. Vzhledem k tomu, že instalace speciálního pásu je podobná jako u toho klasického, není problém ho podle společnosti používat v sériové výrobě. Technologický gigant, jehož vývojové centrum sídlí nedaleko Plzně, říká, že se vyhřívaný pás ovládá úplně stejně jako ty, na které jsme zvyklí. A slibuje také, že není o nic méně bezpečný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výhodou je podle výrobce také to, že není potřeba čekat, než se auto zahřeje. Pás totiž začne topit hned, jak se auto rozjede. Fungovat bude samozřejmě lépe, pokud bude mít cestující jen tričko, hůř, pokud bude mezi pásem a lidským tělem péřová bunda. Topí obvykle na 36 až 40 stupňů.

ZF je technologická společnost, která vyrábí inteligentní systémy pro osobní auta i dodávky. Nabízí ale i řešení pro celý automobilový průmysl. Ostatně vyhřívaný pás vyvinula právě na přání výrobců aut. Problém je totiž stále relativně nízký dojezd elektromobilů.

Obecně platí, že na jedno nabití ujede elektrovůz okolo tří set kilometrů. Záleží samozřejmě na konkrétním voze, ale i na počasí nebo právě na tom, jak je auto vytápěné. Zatímco klasický automobil se spalovacím motorem využívá k vytápění odpadní teplo z motoru, elektromobilům dodává potřebnou energii baterie. Možností, jak v zimě dojezd elektroauta navýšit, je ale víc. Jednou z nich je třeba tepelné čerpadlo. To teplo vyrábí stlačováním oxidu uhličitého.