Větší efektivita i umělá inteligence. Footshop, Kytary.cz, Pilulka a Pneumatiky.cz hodnotí letošní rok

Přední osobnosti české e-commerce v anketě přibližují, jakých výsledků aktuálně dosahují jejich firmy a jak mají nastavené letošní priority.

Peter BrejčákPeter Brejčák

e-commerce_6

Foto: CzechCrunch

Peter Hajduček z Footshopu, Filip Černý z Kytary.cz, Martin Kasa z Pilulky a Vojtěch Schwangmaier ze skupiny Onio

0Zobrazit komentáře

V Česku na internetu – ve specializovaných obchodech – prodá více zboží než oni jen málokdo. CzechCrunch oslovil s prosbou o zhodnocení jejich aktuální situace zástupce několika e-shopů, které se umístily v žebříčku stovky největších e-shopů u nás. Doba totiž na trhu obecně není jednoduchá a tržby maloobchodníků klesají již více než dvanáct měsíců v řadě.

Ve čtvrtém díle ankety mezi předními tvářemi českých e-shopů odpovídá zakladatel teniskového Footshopu Peter Hajduček, Filip Černý z hudebního projektu Kytary.cz, Martin Kasa z lékárenské Pilulky a Vojtěch Schwangmaier ze skupiny Onio, do níž spadá mimo jiné e-shop Pneumatiky.cz.

Otázky jsme jim položili dvě:

  1. Jak se vám vydařila první polovina roku a co očekáváte v té druhé?
  2. Zmiňte tři body/oblasti/projekty/strategie, které ve vašem byznysu pro letošní rok považujete za absolutně klíčové.

Anketa je součástí e-commerce speciálu

peter-hajducek_1-1

Foto: Footshop

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Peter Hajduček, zakladatel, Footshop

Náš mindset jsou kvalitní exekuce, rychlé iterace, naskakování do příležitostí a velmi pragmatický přístup k rozhodování.

Klíčové oblasti: 

  • Operational excellence, což souvisí s několika oblastmi. Abychom si byli jistí, že máme nejlepší dosažitelné podmínky se všemi partnery včetně dopravy, platebních bran, nájmů apod. Hledáme možnosti pro automatizaci a zefektivňování interních procesů, například jsme zavedli chatbota a výrazně zefektivnili zákaznickou podporu. Chceme rozvíjet práci s daty, aby měl každý člověk ve firmě vlastní denní dashboard a dělal nad ním rozhodnutí. Vysoké tempo iterací – nedíváme se jen na nejprodávanější značku za minulý měsíc, ale každých pár dnů a snažíme se doskladňovat. To samé platí v marketingu, kamenných obchodech a dalších aspektech. Zároveň měníme IT infrastrukturu Queens na Footshop systémy, čímž podpoříme procesy a umožníme mezinárodní expanzi.
  • Rozšiřování kamenných prodejen. V červenci otevíráme v Bratislavě a díváme se po dalších prostorách pro Footshop i pro Queens.
  • Mobilní aplikace. Příští měsíc spustíme vlastní aplikaci pro Footshop, nyní dokončujeme přípravy a chystáme kampaň.
  • Private label a licensing. Hledáme nové příležitosti produktové expanze a pro posilování značky. Představíme první kolekci od nastavení nové strategie a sestavení nového týmu. Nad Queens také pracujeme na rozvoji prodeje licencovaných produktů Star Wars, Netflix apod.

filip_cerny

Foto: Kytary.cz

Filip Černý je marketingovým ředitelem e-shopu Kytary.cz

Filip Černý, marketingový ředitel, Kytary.cz

V první polovině roku se nám dařilo o něco lépe, než jsme plánovali. Byli jsme nastavení spíš na černé scénáře a stagnace byla v podstatě optimistická verze. Nakonec nárůsty zaznamenala většina našich aktivit, jak z pohledu B2B/B2C, tak online/offline nebo jednotlivých zemí. Daří se i našim výrobním projektům a privátním značkám. Zdá se, že jsme loňskou (inflační) optimalizaci udělali dobře. Výrazně se uklidnily i potíže s dostupností zboží a drahou logistikou, které nás provázely poslední roky. Naopak nedostatek kvalitních a volných lidí na trhu práce stále roste a to nám dělá trochu starosti.

Klíčové oblasti:

  • Jako většina firem sledujeme raketový nástup technologií umělé inteligence a postupně se snažíme využít to, co dává smysl nyní. Připravujeme se na budoucnost plnou robotů. Na některých odděleních je využívání AI nástrojů denním chlebem.
  • Zaměřujeme se víc na prodejní kanály v tom nejširším slova smyslu. Vylepšujeme online, tuníme prodejny a zlepšujeme většinu poskytovaných služeb. Chceme být neustále na špici v oboru.
  • Budování značky není nikdy dost. Jsme ve fázi, kdy toho máme hodně za sebou, ale také hodně před sebou. Teď je ten pravý čas posunout se zase o krůček dál.

martin-kasa-cc-min

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin Kasa, spoluzakladatel a spolumajitel Pilulky

Martin Kasa, spoluzakladatel, Pilulka

Čísla za první měsíce letošního roku se vyvíjejí přibližně podle našeho plánu. První kvartál byl pomalejší, ale už teď můžeme říct, že jsme historicky na nejlepších květnových číslech za deset let od založení Pilulky. Neobešlo se to ale bez úsporných opatření, která jsme zahájili vloni na podzim, kdy jsme postupně zeštíhlili manažerské struktury o bezmála dvacet procent.

Druhou polovinu roku ovlivní právě probíhající SPO (Second Public Offering). V případě úspěchu nám umožní plánovaný rozvoj na zahraničních trzích, na které jsme vstoupili v druhé polovině roku 2022. V Česku a na Slovensku plánujeme růst okolo dvaceti procent nad e-commerce trhem bez ohledu na výsledek veřejného úpisu akcií.

Klíčové oblasti:

  • Mimo transakční byznys a zmiňovanou expanzi se letos zaměřujeme na zdravotnickou aplikaci Plus Care, kde již máme uzavřeno několik smluvních partnerství s předními farmaceutickými společnostmi.
  • Stále více a více řešíme placenou komunikaci výrobců na naše zákazníky. Mimo prodejního kanálu jsme pro farmaceutické firmy stále cennější i jako takzvaný mediální dům. Málokdo má takový vliv, ale i odpovědnost za výběr spotřebitelů v sektoru jako my.

onio1

Foto: Onio

Vojtěch Schwangmaier, zakladatel skupiny e-shopů Onio

Vojtěch Schwangmaier, zakladatel, Onio (Pneumatiky.cz, Rucni-Naradi.cz)

První polovina letošního roku byla pro nás ve znamení finiše technologické obměny, kterou jsme začali před dvěma lety. Většina kapacit firmy směřovala do vychytání posledních much v naší nové produktové bázi a přechodu na nové ERP. Od toho si mimo jiné slibujeme výrazné zrychlení nasazování nových věcí a inovací, ale také lepší kvalitu a efektivitu.

Podařilo se nám úspěšně překlopit e-shop v Maďarsku pod novou značku Spintero, naopak spuštění této nové značky na Slovensku zatím plánované cíle neplní. Po výjimečně vydařené loňské jarní sezóně přišlo letos výrazné zpomalení a celý trh meziročně klesl o více než dvacet procent. Vidíme i změnu v zákaznickém chování. Největší pokles zaznamenává prémiový segment a je patrný přeliv do méně prémiových značek. Po této sezóně zůstává na skladech u mnoha prodejců hodně neprodaného zboží a lze očekávat tlak na cenu, pravděpodobně se objeví i více výprodejových akcí.

Od zimní sezóny očekáváme oživení trhu. Průběžně sledujeme změny zákaznického chování a snažíme se na ně reagovat úpravou nabídky našich produktů.

Klíčové oblasti: 

  • Na konci sezóny na náš trh naplno vstoupili silní evropští hráči z řad marketplaců – Allegro a Kaufland. To znamená i výrazné zpřístupnění našeho trhu hráčům ze zahraničí, zejména z Polska. Lze očekávat větší konkurenci v rámci reklamních kanálů i rostoucí náklady za reklamu.
  • Dále bude stoupat důležitost kvality e-shopu a služeb navázaných na prodej. U nás nabízíme zákazníkům mimo prodeje pneumatik i možnost objednat si přezutí v našich partnerských pneuservisech. Využití této služby v posledních dvou letech stabilně roste a i v příští sezóně předpovídáme dvouciferný meziroční růst.
  • Vnímáme, že je před námi období, kdy je více než kdy dříve důležité kontinuálně přinášet malá zlepšení a nevsázet všechno na jednu klíčovou inovaci. Jsme přesvědčeni, že tyto změny v součtu přinášejí velmi rychle zásadní výsledky.