Všechny dopravní prostředky na elektřinu. Volkswagen promění jeden z řeckých ostrovů v uhlíkově neutrální ráj

volkswagen1

Foto: Volkswagen

Volkswagen chce do šesti let přeměnit ostrov Astypalaia v uhlíkově neutrální lokalitu

0Zobrazit komentáře

Jeho rozloha činí necelých 100 kilometrů čtverečních a stálých obyvatel zde žije přibližně 1 300. Řeč je o slunném ostrovu Astypalaia ležícím v jižní části Egejského moře přibližně 44 kilometrů jihovýchodně od ostrova Kos. Právě s tímto ostrovem má nyní velké plány automobilka Volkswagen.

Německý koncert tu sice nebude chovat dinosaury jako John Hammond ve svém Jurském parku, ale pokusí se jej během šesti následujících let proměnit na lokalitu s uhlíkově neutrální mobilitou, která se může stát příkladem pro jiné podobné projekty. Změny se tak na tomto ne příliš velkém ostrově dotknou především vozového parku.

Na základě dohody, kterou mezi sebou již podepsal generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess a řecká vláda zastoupená náměstkem ministra zahraničních věcí Konstantinosem Fragogiannisem, bude místních 1 500 automobilů poháněných spalovacími motory nahrazeno jinými formami mobility zahrnujících i tisícovkou elektromobilů. S největší pravděpodobností se bude jednat o elektromobily z rodiny ID od Volkswagenu, tedy o vozy, jako je hatchback ID.3 či SUV ID.4.

volkswagen2

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.3

Elektrifikovány by měly být také flotily místních podniků a změny se dotknou rovněž užitkových vozidel provozovaných na ostrově. Na elektřinu by tak měla jezdit například i místní policie, vozidla záchranných služeb či flotily využívané ve veřejném sektoru. Pro ně i vozy v osobním užívání chce Volkswagen na ostrově instalovat své nabíjecí stanice Elli, které celkově nabídnou až 230 soukromých nabíjecích bodů a několik veřejných.

Ve velkém by měl být přepracován také systém veřejné dopravy, kterou na ostrově v současné době zajišťují pouhopouhé dva autobusy. Ty se navíc pohybují jen po jediném městečku na ostrově a jeho blízkém okolí. A to je problém pro přibližně 72 tisíc turistů, kteří každoročně tento ostrov navštíví, aby zde strávili svou dovolenou.

Byť se jedná o místo spíše pusté, Astypalaia stále nabízí množství krásných zátok, kopců s kostelíky a dalších zajímavých míst, které stojí za návštěvu. Jedinou možností, jak se k nim dostat, přitom představují vozidla zapůjčená v místních půjčovnách.

Proto se Volkswagen s místními autopůjčovnami domluvil na změnách, díky kterým se stanou poskytovateli sdílené mobility. Mimo elektromobilů budou nabízet elektrické skútry či koloběžky vyráběné Seatem, tedy další značkou spadající pod koncern Volkswagen, a také elektrokola.

astypalaia_chora_and_port-min

Foto: Wikimedia

Ostrov Astypalaia se stejnojmenným městečkem

Až doposud se celý ostrov po energetické stránce spoléhal především na zdroje získávající elektřinu z fosilních paliv, což s plánem udržitelnosti koliduje. Nový plán proto počítá s přechodem na místní udržitelné zdroje energie, jako je energie získávaná ze slunce či větru.

Celý projekt je pro Volkswagen velmi důležitý. Může totiž přinést hodnotná data, která mu napoví, jak efektivní jsou jeho řešení v otázce uhlíkové neutrality. Ostrov Astypalaia se zároveň může stát výkladní skříní těchto technologií a zdrojem inspirace pro další podobné projekty.

„Naším dlouhodobým cílem je klimaticky neutrální mobilita pro každého. A s projektem Astypalaia prozkoumáme, jak tuto vizi realizovat již dnes. E-mobilita a inteligentní mobilita zlepší kvalitu života a zároveň přispěje k uhlíkově neutrální budoucnosti,“ uvedl v tiskové zprávě Herbert Diess.

vanecek

Přečtěte si takéK byznysu s elektronickými podpisy přišel jako slepý k houslím. Teď projekt Lukáše Vaněčka míří na první miliony v tržbáchK byznysu s elektronickými podpisy přišel jako slepý k houslím. Teď projekt Lukáše Vaněčka míří na první miliony v tržbách

Uhlíková neutralita je pro Volkswagen důležitým tématem a jeho význam bude do roku 2050 jen sílit. Právě v tomto roce by se chtěla značka stát uhlíkově zcela neutrální, s čímž by měla pomoci strategie udržitelnosti pojmenovaná goTozero. Do ní chce Volkswagen v příštích pěti letech investovat až 33 miliard eur, tedy v přepočtu přibližně 880 miliard korun.

Tyto finance poslouží i pro přestavbu modelového portfolia značky, které by mělo v následujících deseti letech nabídnout hned 75 nových elektromobilů. Volkswagen si tím tak trochu žehlí emisní škraloup, který na něm stále ulpívá. Ten má po incidentu se softwarem, jenž měl za úkol zkreslovat výsledky emisních testů u některých modelů vybavených dieselovými motory.