Vyplatí se teď PlayStation 5 Pro? Vylepšenou konzoli jsme vyzkoušeli a vybrali pět plusů a jeden minus

Peněženky se po Vánocích začínají vzpamatovávat – a tak je dobrá chvíle udělat si radost... třeba v podobě PlayStationu 5 Pro.

good-game-ps5

Foto: Sony

God of War i Horizon na PlayStationu 5 Pro vypadají o chlup lépe

0Zobrazit komentáře

Je novější, s elegantním proužkem na boku. Výkonnější tak, že vybrané hry na ní běží plynuleji a současně s hezčí grafikou. Je ale taky dražší. V redakci jsme pořádně otestovali konzoli PlayStation 5 Pro a dali dohromady důvody, proč by měla zajímat i běžné hráče. Nijak komplikovaně, ale tak, abyste se v nich vyznali.

Zajímá vás český herní průmysl?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

O PlayStationu 5 Pro už vyšel nespočet technických srovnání. Jenže co když nejste žádní fanoušci čísel a v té kopě pojmů se vám těžko orientuje? Přesně pro vás jsme připravili stručný přehled hlavních plusů a minusů vylepšené konzole od Sony.

Vyzkoušeli jsme na ní několik her, které dostaly speciální Pro mód, ale podívali jsme se i na praktickou stránku, která bývá pro technologické fajnšmekry až druhotná. Je měsíc po Vánocích, peněženky se už začínají vzpamatovávat a tohle by mohla být dobrá chvíle udělat si radost.

Plus: U vybraných her už nemusíte dělat kompromisy

Stručně řečeno: verze Pro má oproti základnímu PlayStationu 5 výkonnější grafický čip, což pomáhá až o 45 % rychlejšímu renderování her, pokročilý ray tracing pro lepší práci se světlem a další nástroje pro zvýšení rozlišení. Co to znamená v praxi?

U desítek her, které dostaly vylepšení pro PS5 Pro, už nemusíte volit mezi tím, jestli budou plynulejší, nebo hezčí. Což řadě titulů skutečně pomáhá, ale jak jsme si sami ověřili, některé z nich už vypadají jednoduše tak dobře, že běžní smrtelníci postřehnou rozdíl leda při puštění obou verzí hned vedle sebe nebo… při nalepení na obrazovku.

Takový poslední God of War: Ragnarök, hra z prostředí severských bohů, která pochází přímo od studia spadajícího pod Sony, vypadal skvěle už na základním PlayStationu 5. A to i když si člověk nastavil důraz na lepší snímkovou frekvenci. Tentokrát hra automaticky nabídne mód „Vylepšeno pro PS5 Pro“, který naboostí i rozlišení obrazu, a… Kratos vypadá pořád parádně. Větší rozdíl byl vidět u Star Wars: Outlaws, titulu od studia Ubisoft, kde původně bylo prostředí jakoby rozmazané, bez detailů. Teď je na tom po troše štelování v nastavení lépe.

Plus: Hry se načítají rychleji

Je nutné zdůraznit, že srovnáváme novinku a zcela původní, přes čtyři roky starý PlayStation 5. Ale ano, některé hry se načetly viditelně rychleji. Sice rozdíl není tak výrazný jako mezi čtyřkou a pětkou, ale pár sekund jsme třeba na zmíněném God of War: Ragnarök ušetřili.

Plus: Světlo a odrazy vypadají parádně

Za to může zmíněný pokročilý ray tracing, který vytváří dynamičtější odrazy světla, a hra tudíž vypadá realističtěji. Oceníte to hlavně u lesklých povrchů, takže třeba ve druhém Spider-Manovi, zatímco leze po skleněných mrakodrapech, anebo remasterovaném Horizon Zero Dawn s robodinosaury a jezírky. Už předtím působily odrazy na vodě dobře, ale teď vypadají ostřeji, méně jako šmouhy. Nicméně tohle je zrovna funkce, která není pro pohodlné hraní úplně stěžejní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Plus: Větší disk, více her

Tady se není moc o čem bavit. „Próčko“ má dvojnásobný disk oproti svému předchůdci, což ocení hlavně početnější rodiny, kde se na jedné konzoli střídá víc hráčů. Luxusní dva terabajty zvládnou Witchera, Fortnite, fotbal i Call of Duty najednou a pořád zbyde dost místa.

Malé plus: Prokouknout můžou i starší hry

Doteď jsme se bavili o titulech, které dostaly speciální Pro vylepšení, ale i ty bez něj mohou z téhle konzole těžit. Nová funkce využívající umělou inteligenci má zajistit vyšší rozlišení taky u her vydaných ještě na PS4. Zkusili jsme třeba třetího Witchera v jeho původní verzi a na první pohled byste rozdíl nepoznali. Při nimrání se ve dvou snímcích postavených vedle sebe ale přece jen postavy vypadaly trošku ostřejší. Nástroj ovšem nefunguje u každé hry a zcela výjimečně může způsobit i problém, třeba blikání. Lze ho ale kdykoliv ručně vypnout nebo zapnout.

petr-skaloud-done

Přečtěte si takéŠéf z českého PlayStationu: Čeština ve hrách má být samozřejmostHry v češtině by měly být samozřejmost. Chceme přeložit každou, říká šéf z českého PlayStationu

Minus: Cena

Pro někoho to nemusí být důležité, ale nebylo by fér vynechat fakt, že PlayStation 5 Pro se momentálně prodává za 20 tisíc korun. A to u něj není mechanika, takže pro přehrání krabičkových her si ji musíte přikoupit (což jsou další čtyři tisíce), to samé stojánek (sedm set korun), pokud se vám do poličky nevejde konzole naležato. Zato původní PlayStation 5 v digitální verzi koupíte asi za 11 500 korun a včetně mechaniky za 14 tisíc. A pořád je to skvělá konzole.

Takže jaký je verdikt?

Jestli vám zbyly nějaké vánoční bonusy a jste fanoušci videoher nebo nové techniky, určitě PS5 Pro zvažte. Sice oproti základní verzi nejde o monumentální skok, ale herní zážitek je prostě lepší. Pokud si ale na svém stroji pustíte jen občas nějaký ten fotbálek a potomstvo vysedává u Minecraftu, výměnu za nový model nepotřebujete.

Co ale určitě potřebujete, to jsou nejzajímavější zprávy z českého i světového herního průmyslu. Ochutnávku najdete níže, víc vám každý týden naservírujeme v newsletteru Good Game.

Top novinky ze světa her

💸 Předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák a šéf studia Charles Games Lukáš Kolek se pro Český rozhlas rozpovídali o novele zákona o audiovizi – neboli o „herních dotacích“.

👑 Vyšla česká strategie Bellfortis. Projekt Pavla Tovaryše alias studia Rake in Grass tak trochu připomíná středověký Total War!

⚔️ Jindřich z Kingdom Come 2 je v jednom kole… doslova. Warhorse Studios na úterní vydání lákají povedeným CGI trailerem, pusťte si ho.

🚀 Space Engineers 2 vyletěli na Steamu do early accessu. „A chceme, aby byli ve všech ohledech desetkrát lepší než jednička. I v prodejích,“ říká k tomu šéf Keen Software House Marek Rosa. Což by znamenalo hodně miliard korun.

📉 Akcie EA zažily nebývalý propad, klesly skoro o pětinu na zhruba 115 dolarů. Důvodem jsou nenaplněná očekávání z EA Sports FC a Dragon Age: Veilguard a s tím spojený pokles příjmů za třetí kvartál – z očekávaných 2,5 miliardy dolarů jsou 2,2 miliardy.

Ubisoft v Evropě propouští. O práci napříč několika pobočkami přijde 185 lidí. Důvody jsou tradiční: „restrukturalizace,“ „snižování nákladů“, „prioritizace projektů“ a „dlouhodobá stabilita“.

💪 Nový God of War se bude mlátit v Egyptě. Zatím je to v říši spekulací a insider infa, ale Sony údajně hledá blízkovýchodně vypadající herce pro AAA hru.

😱 Natočil dobře hodnocený horor Barbar, teď se Zach Cregger ujme rebootu filmového Resident Evilu. Tedy až poté, co zájemci z řad studií dokončí přetahovanou o práva.

🤝 Sony mění vedení. Tedy Sony Interactive Entertainment zodpovědné za PlayStation. Novým a jediným CEO se od 1. dubna stane Hideaki Nišino, který dosud vládl s Hermenem Hulstem. Ten ve firmě zůstává, ale nově bude pod Nišinem.

Šplhání po kolosech už dlouho nebylo tak strhující. Nová hra od party veteránů je osvěžující fantasy

Eternal Strands jsou první hrou od nezávislého studia, za kterým stojí Mike Laidlaw a další zkušení vývojáři. Je plná kouzel i úchvatných soubojů.

eternal-strands-1

Foto: Yellow Brick Games

Eternal Strands jsou prvotina od studia Yellow Brick Games

0Zobrazit komentáře

Se svou hrou slibovali návrat ke kořenům a ukázkami vzbuzovali naděje mezi fanoušky menších, nízkorozpočtových RPG. Parta zkušených veteránů kolem vývojáře Mikea Laidlawa, pocházející z velkých herních společností EA nebo Ubisoft, teď vydala očekávanou prvotinu vytvořenou na půdě nezávislého studia Yellow Brick Games. Eternal Strands se pyšní úplně novým barevným fantasy světem, šplháním po mechanických obrech a zábavným kouzlením.

Pochodujících kolosů není nikdy dost. Ostatně kdo má rád téměř dvacet let starý titul Shadow of the Colossus, pravděpodobně od té doby žízní po něčem podobném. Ve fantasy hrách jsou přerostlí nepřátelé celkem běžní, ale obvykle se s nimi dá vypořádat sérií správně načasovaných útoků mečem nebo dobře mířenými šípy. Ale šplhat po nich, uhýbat před jejich neohrabanými pohyby a nakonec zarazit čepel do slabin? To už bývá výjimka.

Právě touhle cestou se vydávají Eternal Strands a jde jim to na výbornou. Jasně, pořád tu můžete zběsile pobíhat a rozsévat zkázu bezhlavým bodáním a sekáním. Ale mnohem větší úspěch zaznamenáte, když na mechanické panáky a vzteklé draky vyšplháte, strhnete jejich brnění nebo šupiny a po cestě nespadnete. Cílem totiž není prolít jejich krev nebo olej, ale získat magickou sílu, o kterou jinak zabitím přijdou.

Hlavní hrdinka Brynn takhle získává i vzácné suroviny, které po každé výpravě přináší do tábora ke svému týmu, s nímž prozkoumává Enclave, region desítky let zavřený za neprostupnou magickou bariérou. Nejde o žádnou záchranu světa slečnou vyvolenou. Tvůrci se rozhodli, že půjde o dobrodružnou výpravu, která místo boje chce spíš objevovat zapomenutá místa, což je osvěžující.

Brynn dostane meč, luk, ale hlavně taky sadu magických schopností. Celkem rychle zjistíte, že tradiční zbraně tu nejsou úplně nejzábavnější a boj i s menšími nepřáteli zabere spoustu času. Kdežto správně načasovaný ohnivý výbuch nebo shazování agresivních zvířat ze srázu pomocí telekineze je… no, minimálně stylovější.

Je ale třeba pamatovat na to, že jde ve výsledku o nízkorozpočtovou hru, ačkoliv vychází na PC i konzole PlayStation a Xbox (a navíc ji najdete v Game Passu). Nečekejte dlouhé hodiny cutscén ani hyperrealistickou grafiku. Autoři vsadili spíš na stylizovaný, barevný svět, který tak vyvolává občas až pohádkový dojem – ale v dobrém!

Od vydání Baldur’s Gate 3 před rokem a půl to fantasy RPG nemají úplně jednoduché. Famózní hra od studia Larian sesbírala ceny od kritiků a dočkala se chvály i od běžných hráčů. Už teď je považovaná za klenot žánru nejen díky grafice a širokým možnostem pro rozhodování za hlavního hrdinu či hrdinku, ale i skvěle napsanému scénáři. A hlavně tady v poslední době část konkurence, včetně loňské Dragon Age: The Veilguard, zaostává. Kuriózní navíc je, že právě Laidlaw před lety stál za vývojem této dračí série ve studiu BioWare, než mu čtvrtý díl zrušili (aby ho později oživili v jiné podobě s jiným kreativním ředitelem).

Bohužel se ale nedá říct, že by i Eternal Strands nějak vyčnívaly v tom, jak jsou napsané. Hra sama upozorňuje, že hráči nemají čekat velké dopady jejich rozhodování v rámci dialogů – což je fér. Horší ale je, že řada replik je minimálně zpočátku prázdná. Jednotlivé postavy se opakovaně za něco omlouvají a vzájemně se dokola ptají: „Jsi v pořádku?“ Jako by nebyly na úžasné výpravě za dobrodružstvím, ale na teambuildingu.

Zhruba v polovině ale příběh nabere na obrátkách a dokáže vtáhnout. Výprava Brynn a jejího týmu začne být urgentnější a svůj cíl musí změnit, když narazí na přeživší, roky odříznuté od zbytku světa. Hra navíc motivuje hráče vracet se na už prozkoumaná místa, kde se třeba v noci objevují jiní obři na šplhání a krajina zničehonic zmrzne. Právě tyhle nápady a občas až drobnosti jsou tím, čím se Eternal Strands odlišují. A snad okouzlí tak, že hráč jim leccos promine. Ostatně vývojáři jsou ve skutečnosti tým nadšenců.

Úprk z korporátu

Mike Laidlaw patří mezi největší osobnosti oboru, obzvlášť pak mezi vývojáři her z žánru RPG. Začínal v BioWare, kde se podílel na scénáři už k prvnímu Mass Effectu (napsal tu mimo jiné tři vesmírné rasy). Jeho jméno najdete i u dvacet let starého, ale stále oblíbeného titulu Jade Empire a prvních tří dílů Dragon Age… Ale pak narazil.

Nejprve mu zrušili vývoj chystaného čtvrtého dílu dračího fantasy a Laidlawa spolu s jeho lidmi vynuceně přesunuli k týmu, který dělal na hře Anthem a potýkal se s kopou problémů. Z titulu se stal po vydání propadák, který se často dává za příklad těch největších herních průšvihů vůbec. A Laidlaw odešel. Skončil v jiném velkém studiu: Ubisoftu. Jenže i tam jím chystanou hru po nějaké době zrušili (což je mimochodem věčná škoda, byla totiž založená na příbězích o králi Artušovi).

Právě tak vznikly Eternal Strands. Kanadský vývojář s mnoha lety zkušeností opět odešel a rozhodl se spolu s dalšími veterány, jako je Jeff Skalski nebo Thomas Giroux, založit vlastní nezávislé studio Yellow Brick Games. Využili boomu během pandemie covidu, ale na rozdíl od jiných projektů vydrželi i do dneška, kdy je situace v herním průmyslu mnohem méně růžová. Jejich cílem byl „návrat ke kořenům“, tvorba osobitějších her, které mohou vzniknout právě pod hlavičkou indie studia. A minimálně to se jim povedlo.