Výuka 3D tisku, laserů a robotiky. Brněnský FabLab spouští univerzitu digitálního řemesla pro učitele i studenty

fablab-university3

Foto: JIC

JIC spouští FabLab univerzitu, která naučí digitálnímu řemeslu

0Zobrazit komentáře

3D tisk využívaný během hodin matematiky či tvorba umění pomocí laseru v hodinách výtvarné výchovy? O takové náplni vyučování si mohou děti na základních a často i středních školách nechat jen zdát. Změnit se to rozhodli nadšenci z brněnského FabLabu, kteří rozjíždí vlastní online univerzitu digitálního řemesla.

Česká republika by měla již za tři roky hostit konferenci FabLab Foundation bostonské MIT. Na ní se potkají kutilové, vynálezci, vědci a další nadšenci do moderních technologií z celého světa. Každoročně pořádaná konference je však jen jednou součástí poslání FabLabu, který otevírá svět moderních technologií i těm nejmladším zájemcům.

Děje se tak skrze otevřené dílny, které jsou rozesety po celém světě. V České republice je můžeme najít například v Praze, Liberci či Brně, kde je dílna zřizována Jihomoravským inovačním centrem (JIC), jež podporuje inovační podnikání a komerční výzkum a vývoj.

Mimo svou otevřenou dílnu provozuje JIC také kamion FabLab Experience, který je pojízdnou dílnou a učebnou v jednom. A právě na kamion, který rozváží nauku o moderních technologií po Jihomoravském kraji, nyní JIC navazuje s online univerzitou, která otevírá nauku o digitálním řemesle úplně všem.

fablab-university2

Foto: JIC

Technologie 3D tisku patří mezi základní pilíře digitálního řemesla

„V rámci výjezdů kamionu FabLab Experience ke školám jsme si ověřili, že žáci o digitální výrobní technologie zájem mají. Většina z nich zná slova jako 3D tiskárna, laser nebo elektronový mikroskop, ale takřka nikdo nemá zkušenost s jejich používáním nebo ovládáním. My jim ukazujeme, jak tyto technologie mohou využít při tvoření, vymýšlení a realizaci svých nápadů,“ vysvětluje Daniel Šín, koordinátor projektů FabLab Experience i FabLab University.

Nově otevřená online univerzita nabízí obsah jak pro studenty, tak i učitele. Ti zde budou moci absolvovat například jednodenní i tříměsíční akreditované kurzy na práci s 3D tiskem a jeho implementaci do výuky běžných předmětů.

Univerzita nabízí i materiály pro projektovou výuku, skrze kterou mohou učitelé provést své žáky hodinou se zaměřením na využití nových technologií. Lekce jsou tematicky propojené s probíranou látkou předmětů, jako je matematika, chemie a fyzika, ale netradičně i s výukou cizích jazyků, biologií či výtvarnou výchovou.

„Jako učitelku odborných předmětů mě zaujala lekce ‚Staň se architektem‘. Netušila jsem, že 3D tiskárnu, kterou na škole máme, můžu využít v takovém množství předmětů,” přiznává Zuzana Bartošová, pedagožka ze Střední uměleckoprůmyslové školy v Jihlavě.

Její slova doplňuje Jakub Vaštík, ředitel ZŠ a MŠ Bohdalice, který v moderních technologiích vidí cestu, jak snižovat náklady školy. „3D tiskárna nám na školu přišla minulý týden. Koupili jsme ji v reakci na revizi rámcového vzdělávacího programu, který klade větší důraz na informatiku a nové technologie. Sám si ale již několik let pomocí laseru a 3D tiskárny tvořím vlastní učební pomůcky a ověřil jsem si, že díky tomu i ušetřím. Kdybychom si pomůcky kupovali, utratili bychom o tisíce korun více.“

Zájemcům z řad žáků a studentů univerzita přináší možnost realizovat dle návodů nejrůznější produkty, na kterých se naučí práci se softwarem, nastavování a ovládání 3D tiskáren i vytváření samotných 2D či 3D modelů. Univerzita chce pro studenty a jejich výtvory pořádat také soutěže, aby podnítila jejich kreativní snahy.

fablab-university1

Foto: JIC

Univerzita má co nabídnout jak učitelům běžných škol, tak i jejich studentům

Podpora moderního a relevantního vzdělávání patří mezi naše dlouhodobé priority a je i součástí Regionální inovační strategie. Na školách bychom děti měli připravovat na svět budoucnosti. A ten bude pravděpodobně protkán technologiemi ještě více než ten náš. Je proto důležité, aby se v něm uměly orientovat,“ vysvětluje Petr Chládek, ředitel JIC.

Z důvodu aktuálních vládních nařízení je nyní FabLab University pouze online záležitostí. V nejbližším možném termínu je ovšem v plánu zahájit i prezenční kurzy pro učitele v domovském FabLabu Brno a v případě zájmu i v dalších regionech. Ve spolupráci s organizací Czechitas by mělo být v květnu spuštěno také osm bloků online workshopů, kde si učitelé budou moci vyzkoušet nové nástroje pro interaktivní výuku, případně se blíže seznámit s pravidly bezpečnosti v online světě.

svi-3

Přečtěte si takéHledat investora je práce na plný úvazek, říkají Semerád a KiskaHledat investora je práce na plný úvazek. David Semerád z Kindest a Andrej Kiska z Creda popisují, co je třeba vybojovat

Univerzita je aktuálně v pilotním provozu, který se má změnit na ostrý režim s příchodem nového roku. Samotná struktura by měla zůstat stejná, přidáván ale bude daleko širší obsah v podobě návodů, lekcí pro třídy a technologie. V této době se univerzita soustředí především na 3D tisk, který v příštích měsících doplní o laserovou technologii a robotiku. Zároveň bude sbírat potřebné ohlasy od studentů a učitelů a na jejich základě obsah přizpůsobovat jejich potřebám.

Veškerý obsah univerzity je a bude zájemcům nabízen zdarma. Zpoplatněny budou pouze akreditované prezenční kurzy pro učitele, jejichž cena bude 1 500 korun za jednodenní kurz a 6 500 korun za kurz tříměsíční. Jak ovšem dodává Soňa Baranová z FabLab Brno, díky akreditaci MŠMT mohou školy na kurzy čerpat finanční prostředky z fondů Evropské unie, konkrétně z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.