Wolt rozbíhá expresní doručení do 30 minut. Služba je i pro obchody, které nejsou v jeho aplikaci

Obdobnou službu na trhu již nabízí hráči jako DoDo, Messenger nebo Liftago. Wolt jim chce konkurovat hlavně rychlostí, prvním partnerem je Slevomat.

Peter BrejčákPeter Brejčák

wolt-plzen

Foto: Wolt

Kurýr Woltu v Plzni

0Zobrazit komentáře

Objednat zboží z e-shopu a do půl hodiny jej mít doma – s tímto heslem na trh expresního doručování vstupuje další hráč. Wolt se službou Drive se chce od konkurence odlišit rychlejším dodáním, o které se má postarat jeho síť více než šesti tisíc kurýrů, a to ve všech čtrnácti českých městech, kde působí. Mezi první partnery patří Slevomat, jenž díky spolupráci zákazníkům nabídne doručení dárků.

Původem finský Wolt vyrostl na doručování jídla, s nímž v Česku začal před čtyřmi lety. S postupným vývojem pak nabídku rozšiřoval o další zboží z obchodů jako například květiny a provozuje i svoji vlastní „online večerku“. Koncem loňského roku jej za 177 miliard korun koupil americký konkurent DoorDash, transakce pak byla oficiálně dokončena začátkem letošního června. Nyní své služby v rámci takzvaného quick commerce trhu, tedy expresního doručování obecně do jedné hodiny, opět rozšiřuje.

„V rámci Wolt Drive poskytujeme e-shopům možnost dostat se ještě blíže k zákazníkům a zajistit jim doručení zásilky už do třiceti minut, nikoli hodin nebo dnů, jak je obvyklé. Rychlost je pro zákazníky klíčová a my ji dokážeme zajistit díky naší flotile kurýrů, která čítá více než šest tisíc partnerů, a špičkové technologii, která celou platformu řídí,“ popisuje Josef Dvořák, ředitel Wolt Drive pro Českou republiku. Tuzemsko je dvanáctou zemí, kde tato služba firmy působí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prodávající dokonce mohou svým zákazníkům nabídnout možnost doručení, i když nejsou v aplikacích Woltu. Výsledná částka za dodání se odvíjí od lokace, objemu zakázek i nastavení e-shopu, řádově se má pohybovat mezi 110 až 180 korunami bez DPH.

Koncová cena, kterou zaplatí zákazník, se může lišit podle nastavení obchodníka. Po zadání objednávky do systému dostane nakupující SMS s přehledem o jejím stavu a s odkazem pro sledování polohy kurýra, možností komunikace s podporou i hodnocením spokojenosti.

Quick commerce je budoucnost

Wolt novinku spouští v reakci na vývoj posledních let, kdy výrazně vzrostla poptávka po e-commerce službách kvůli pandemii koronaviru. Rostoucí obliba ale podle firmy vedla k vyšším nárokům zákazníků, včetně těch na rychlost dopravy. Právě ta má být podle průzkumu nejdůležitějším faktorem, na základě nějž se lidé rozhodují, jestli u daného obchodníka nakoupí.

„Průzkumy nám ukazují, že ve službách q-commerce je budoucnost. Chceme proto využít platformu, kterou jsme vybudovali, abychom tuto možnost nakupování přinesli také ostatním prodejcům a zajistili jejich zákazníkům dobrou zákaznickou zkušenost. Věříme, že když budou se službami spokojeni, tak se budou rádi vracet,“ říká Dvořák.

foret-wolt2

Foto: Wolt

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Současného dění, kdy obecně meziročně padá celý český e-commerce trh a zákaznickou poptávku kromě války na Ukrajině nyní výrazně ovlivňuje i vysoká inflace, se ale Wolt neobává. Podle vyjádření šéfa Woltu pro Česko Jana Foreta u lidí i nadále bude převažovat pohodlnost, kdy díky podobným službám jako Drive šetří čas.

Foret také dodal, že poptávka po službách Woltu celkově za první kvartál meziročně vzrostla o 60 procent. Konkrétní čísla, z jakého základu rostla, firma ale nekomentuje. Do velké míry je ale růst způsoben geografickým rozšiřováním do nových českých měst, v průměru přibývají dvě každé tři měsíce. Ještě letos chce Wolt tuto rychlost expanze v tuzemsku zdvojnásobit.

Slevomat bude díky Woltu doručovat dárky

Mezi prvními se na Wolt Drive připojila společnost Slevomat. „Ročně u nás zákazníci nakoupí dárky za tři čtvrtě miliardy korun. Dárek často řeší na poslední chvíli a díky Wolt Drive jim budeme schopni vyjít vstříc i v případě, že nechtějí zaslat poukaz do e-mailu, ale chtějí dárek opravdu rychle doručit v dárkovém balení,“ popisuje Linda Vavříková, ředitelka dárkových příležitostí Slevomatu.

„Vzhledem k tomu, že nám nyní roste meziročně obrat o 83 procent, a to navzdory všem černým scénářům pro českou e-commerce, počítáme s tím, že letos budeme poukaz v dárkovém balení zasílat více než 130 tisícům zákazníků,“ odhaduje Vavříková. Koncová cena Slevomatu pro zákazníky za doručení bude 90 korun, spuštění očekává v Praze v průběhu léta, následně přidá také Brno.

„Vizí Woltu je jít neustále kupředu a umožnit zákazníkům užít si ten nejlepší zážitek z doručení zboží, ať už se jedná o jídlo, elektroniku, dárky, nebo květiny. Vzhledem k prvotnímu zájmu českých partnerů o Wolt Drive věřím, že postupně dokážeme zajistit q-commerce pro zásadní část českých domácností v rámci námi obsluhovaných měst,“ dodává Jan Foret, ředitel Wolt pro Česko.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Firmy v Česku stále více sdílejí výdejní boxy. DPD do své sítě zapojilo přes tisíc AlzaBoxů

Výdejní boxy jsou tak trochu český fenomén. Podle průzkumu DPD jsme v Evropě v jejich využívání na druhém místě za Francií.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tz_dpd_2-min

Foto: DPD

DPD do své sítě zapojilo výdejní boxy Alzy

0Zobrazit komentáře

Výdejních boxů v Česku přibývá jak hub po dešti, podle aktuálního odhadu CzechCrunche se jich v tuzemsku nachází již přes 3,5 tisíce. A budou přibývat i nadále. I proto mají někteří hráči tendenci síly spojovat a kapacity svých sítí sdílet, což jim přináší nižší náklady a zákazníkům na druhé straně vyšší komfort výběru, kam jim bude zboží doručené. Takovým příkladem je nově logistická společnost DPD, jež začala balíčky z e-shopů doručovat do více než tisícovky AlzaBoxů.

AlzaBoxy jsou nově součástí sítě DPD Pickup, která tak naroste na více než 2 500 výdejních míst a výdejních schránek. Proces doručení, který funguje u stávajících DPD boxů, jež společnost představila loni v létě a do provozu uvedla v říjnu, se z pohledu zákazníků nemění – většina z nich je otevřena čtyřiadvacet hodin denně.

Boxy od DPD dokážou kromě jejich vydávání zásilky také přijímat, což mohou zákazníci využít například k vrácení zboží zpět do e-shopů. AlzaBoxy tuto možnost zatím nenabízí, obě firmy ale podle vyjádření pracují na tom, aby byla brzy dostupná. Spolupráce mezi oběma společnostmi probíhá kromě České republiky také na Slovensku, kde se týká 500 AlzaBoxů.

Doručení do AlzaBoxu probíhá stejně jako u samoobslužných DPD boxů – zákazník si vybere zboží na e-shopu, zaplatí a v nabídce výdejních míst vybere příslušný box. Před doručením balíčku obdrží kód, který zadá přímo do boxu před vyzvednutím.

dpd-x1

Foto: DPD

Kurýr společnosti DPD před výdejními boxy

„Vysoká obliba výdejních míst, tedy i samoobslužných boxů, je český fenomén. Podle našeho nejnovějšího průzkumu E-shopper Barometer jsme dokonce v porovnání se zbytkem Evropy ve využívání výdejních míst na druhém místě hned za Francií. Protože tento trend během pandemie ještě výrazně posílil, chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout co nejširší síť. Spolupráci s Alzou proto velmi vítáme, a to dokonce nejen v České republice,“ popisuje generální ředitel DPD Miloš Malaník.

„Věříme, že využití kapacity jednoho boxu více dodavateli je budoucnost v doručování. Díky napojení partnerů do naší sítě se AlzaBoxy stávají nedílnou součástí chytré městské infrastruktury a přispívají ke zvýšení kvality života obyvatel,“ říká Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

DPD a Alza ovšem nejsou jediné společnosti, které budují vlastní síť výdejních boxů. Skupina Packeta, do níž patří Zásilkovna, tento týden oznámila, že navýšila počet svých Z-Boxů na celkem 3 500, z nichž 2 500 se nachází v Česku a jde tak o největší síť automatizovaných výdejních schránek na trhu.

Mezi další hráče pak patří PPL, WeDo (které přebralo boxy od Mallu), Rohlík, IKEA, ve spolupráci s OX.Point pak s nimi experimentuje také Česká pošta. Jednička e-commerce trhu Alza přitom již loni v létě své boxy připojila také do projektu Lockers.ai od společnosti Balíkobot, který si za cíl klade výdejní schránky všech hráčů propojit do jedné sítě.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.