Xzone.cz po skvělém roce míří do Německa. Hitem herního obchodu jsou Farming Simulator i kartičky

Český obchod s hrami hlásí růst tržeb o třetinu a ambiciózní plány včetně expanze. Dařilo se mu díky Elden Ringu i kartičkám Pokémon.

Michal MančařMichal Mančař

prodejna-xzone-brno

Foto: Xzone.cz

Xzone nabízí nejen hry, ale i sběratelské předměty. Platí to i pro prodejnu v Brně

0Zobrazit komentáře

Český herní obchod Xzone navázal na rekordní loňský rok dalším výrazným růstem. Své tržby navýšil o třetinu na téměř 150 milionů korun. Kromě samotných videoher do jeho úspěchu opět výrazně promluvily rozmanité sběratelské předměty nejen s herní tematikou, ale i prodej hardwaru včetně stále složitě dostupné konzole PlayStation 5. A z rodných Loun se navíc plánuje rozšířit za hranice východním i západním směrem.

V předminulém roce Xzone v kamenných prodejnách lehce přiškrtila pandemie, ta však zároveň přinesla navýšení čísel v online prodeji. Výsledkem byl historický obrat více než 112 milionů korun. Na ten nyní herní obchod navazuje růstem o 30 procent na 147 milionů korun bez DPH za účetní období od loňského dubna až do konce letošního března.

„Přesné finanční výsledky ještě nejsou kompletně očištěné a uzavřené, ale co se týče obratu, tak už teď víme, že pod 147 milionů to nebude,“ komentuje výsledky zakladatel obchodu Martin Schovanec. „Zisk bude větší než loňských 550 tisíc korun, ale nechci teď moc odhadovat, protože to ještě není uzavřené. Vědět více budeme koncem června, až pošleme výkazy a podáme přiznání,“ dodává na dotaz CzechCrunche.

Xzone se loni zazelenilo díky pro někoho možná překvapivému titulu, nejprodávanější hrou roku 2021 totiž byl Farming Simulator 22. Stříbrnou příčku obsadila FIFA 22, třetím nejprodávanějším byla kolekce nestárnoucích českých her Mafia Trilogy. To je nicméně žebříček za rok kalendářní, nikoliv fiskální. A první týdny roku 2022 obrat pomohly vytočit do ještě vyšších čísel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V růstu nám pomohl velmi silný poslední kvartál účetního roku. První čtvrtletí 2022 bylo našlapané herními blockbustery, jako jsou Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7 nebo Elden Ring,“ zmiňuje Schovanec. Poslední jmenovaný titul si po své premiéře vysloužil obrovskou pozornost recenzentů i hráčů, kteří nešetřili superlativy a slovy o nejlepší hře minimálně za mnoho let, ani zájem českých hráčů tedy není překvapením. A zmíněné závody Gran Turismo 7 jsme si na CzechCrunchi sami vyzkoušeli a byli jsme nadšení.

Uplynulé měsíce byly pro Xzone růstové nejen v položce obratu, ale i z pohledu firmy jako takové. Začátkem letoška koupila větší sklad a chystá stěhování, už loni spustila slovenskou verzi obchodu Xzone.sk a pod svá křídla získala prodejce sběratelských předmětů Gamlery. Tím posílila svou pozici v merchandisingu – v rozmanitém popkulturním zboží od hrníčků až po figurky. Právě produkty jiné než samotné videohry tvoří stále výraznější část tržeb, v nejprodávanější trojici trůní komiks Batman/Fortnite stíhaný sběratelskými karetními hrami Pokémon a Magic: The Gathering.

ss_82c77b40c44d85630170a8d4a5005d5146b49408-1920×10801

Foto: Giants Software

Záběr ze simulátoru zemědělce Farming Simulator 22

Martin Schovanec už dříve předpovídal, že tržby z merche spíš dřív než později předčí samotné videohry. I loni k tomuto trendu jeho obchod směřoval. „Zatím je to obratově plus minus vyrovnané, tržby jsou rozdělené zhruba na třetiny, tedy hry, merchandising a hardware. Byly měsíce, kdy merch hry výrazně překonal a naopak,“ říká na dotaz CzechCrunche.

Mezi jednotlivými platformami vládl PlayStation 4, spolu s nextgen pátou verzí konzole je polovina prodaných her na zařízení od Sony. Druhé je PC s třetinou prodaných her. Samotný PlayStation 5 je navíc stále žádaným a nedostatkovým zbožím, na které si zájemci musí vyčkat frontu. Ta se však podle spolumajitele Xzone stále zkracuje.

Xzone míří do Maďarska i do Německa

Další milník přišel po uzavření fiskálního roku, a to teprve před několika dny. Česká herní společnost Grunex od Schovancova obchodu koupila videoherní magazín Zing. Zopakovala se tak historie, stejnou trajektorii totiž před třemi lety měl také prodej herního portálu Hrej.cz. Podle Schovance se zájem Grunexu setkal s potřebou Xzone investovat do nového skladu a dalších projektů.

„Zing nebyl myšlený jako investice z pohledu koupit, vylepšit a prodat. Chtěli jsme ho mít napořád, ale pod námi už narazil na skleněný strop svého růstu. Už se nám nedařilo ho tolik rozvíjet, naše zaměření je někde jinde a nabídka byla zajímavá pro všechny. Zing získá majitele z herní branže, my peníze na investice,“ říká.

Mezi ony nové projekty patří i expanze na další trhy kromě Česka a Slovenska. Jak sám zakladatel Xzone zmiňuje, na stole jsou dvě varianty – ambiciózní a realističtější, respektive buď Německo, nebo Maďarsko. „Obě země nestihneme, ale u obou děláme přípravy a po přesunu do nového skladu se rozhodneme, na co budou kapacity. Ale zemi, kterou nestihneme do března 2023, spustíme další rok,“ prozrazuje Schovanec.

Mezi další plánované počiny pak patří rozšíření vlastního merche se značkou Xzone Originals i více speciálních vydání her s nálepkou Xzone Edice. A v neposlední řadě se chystá také sběratelská kniha ke 20. výročí slavné české hry Mafie, která čtenáře provede nejen historií prvního dílu, ale celé slavné trilogie.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Český Madmonq získal další desítky milionů. Jeho výkonnostní pilulky pro hráče her letí i ve Francii

Madmonq chystá nový doplněk stravy pro hráče a posiluje pozici za hranicemi. Velké naděje vkládá do Francie, kde je obří herní komunita.

Filip HouskaFilip Houska

madmonq_michal2

Foto: František Weiss

Michal Noga, zakladatel startupu Madmonq

0Zobrazit komentáře

Stejně jako se musí soustředit zaměstnanci v kancelářích nebo studenti ve škole, tak i profesionální hráči videoher se potřebují koncentrovat na hru a dělat maximum pro to, aby jejich tým dosahoval úspěchů. Právě se soustředěním pomáhají tisícovkám esportovců i tabletky od českého startupu Madmonq, který nyní oznámil velkou investici, díky níž by se o jeho produktech mělo dozvědět ještě více lidí a herních organizací.

Na další růst i vývoj nových typů tabletek pro soustředění při hře Madmonq získal 1,3 milionu eur, respektive 32,6 milionu korun. Na nové investici, která navazuje na několikamilionovou finanční injekci z loňského dubna, se podílelo hned několik investorů, jmenovitě Presto Ventures, Scale International a Reflex Capital pod taktovkou Ondřeje Fryce. Svou investici navýšili o 100 tisíc eur i pokeroví hráči Bertrand „ElkY“ Grospellier a Lex Veldhuis.

„Madmonqu se daří budovat lovebrand díky jejich skvělému produktu a nekonvenční komunikaci. Nadchla nás jejich vize, tah na branku a energie zakladatelů a věříme, že i s naší pomocí se jim podaří expandovat do celého světa a změnit pohled na zdraví nejen mezi hráčskou komunitou,“ komentuje Fryc aktuální investici, která má firmě mimo jiné otevřít dveře k investičnímu kolu Series A, jež očekává v horizontu jednoho roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S novými desítkami milionů korun má Madmonq, který před pěti lety založil Michal Noga, několik plánů. V první řadě mají posloužit na zvyšování povědomí o důležitosti zdraví ve světě gamingu, což je poměrně přehlížený, ale zásadní aspekt. Profesionální hráči počítačových her se totiž často ocitají ve stresových situacích, s čímž mají pomáhat i právě zmíněné pilulky, díky kterým firma loni dosáhla obratu 1,5 milionu eur a letos cílí na pět milionů.

Část peněz plánuje Madmonq investovat zpět do vývoje nových produktů. Dosavadní nabídku tvoří aktuálně dva typy doplňků – vedle toho původního i varianta pod označením Champion, která je napěchovaná látkami, díky nimž má pomáhat zlepšovat „celkové zdraví hráčů“. A jak spoluzakladatel a marketingový ředitel firmy Petr Andrýsek zmiňuje pro CzechCrunch, je o ni velký zájem. Boduje také s předplatným.

madmonq

Foto: Madmonq

Pilulky pro zlepšení výkonnosti i koncentrace hráčů her

david

Přečtěte si takéŽidle za dva miliony a kávovar za milion. Patřily Davidu LynchoviSkládací stolička za dva miliony? Seděl na ní David Lynch, jeho kávovar se v aukci prodal za milion

„Chystáme novinku, u které ale zatím nechci být moc konkrétní. Zatím je ve fázi prototypu, a pokud vše půjde podle plánu, svět ji uvidí možná už v říjnu. Půjde o další supplement,“ dodává pro CzechCrunch Andrýsek. Madmonq bude chtít nadále posilovat tým a také se rozšiřovat za hranice. Už teď například působí ve Francii, kde má již první tisíce zákazníků (v Česku jich má přes čtyřicet tisíc). Oblíbenosti tabletek napomohlo i užší propojení s tamní herní scénou.

„Největší důraz po stránce zahraničních trhů klademe právě na Francii. Chceme jet i ostatní trhy, ale ve Francii vidíme největší potenciál. Právě kvůli její gamingové komunitě. V plánu máme i Spojené státy, které by mohly přijít na řadu s dalšími investičními koly,“ doplňuje Andrýsek, jenž stojí za agenturou Socialsharks a aktivně participuje na propagaci esportu nejen v Česku. Jeho esportový tým Brute loni koupil výrobce energetických nápojů Semtex.