Za 10 minut 300 kilometrů. Do Česka přijíždí elektrická limuzína Volvo, která kombinuje SUV a sedan
Nový model ES90, který se už začal vyrábět, bude do 19. září k vidění u českých dealerů značky v rámci roadshow.
Švédská automobilka Volvo zahájila výrobu svého nejnovějšího elektrického sedanu ES90. A fyzicky si ho mohou nyní prohlédnout i čeští zákazníci – vůz je k vidění v rámci roadshow po republice u dealerů značky. Auto přichází mimo jiné s novinkami co se týče rychlosti nabíjení baterií a maximálního dojezdu, který je až 700 kilometrů. První zákazníci si nový vůz převezmou v prvním kvartálu příštího roku.
Nové ES90 je zástupcem svébytné hybridní kategorie, která kombinuje prvky tradičního luxusního sedanu s vlastnostmi fastbacku a prostorností SUV. Přesvědčit se o tom můžou zákazníci při statických prezentacích modelu do 19. září na českých prodejnách autorizovaných partnerů značky. Zájemci včetně firemní klientely si mohou termín návštěvy rezervovat předem prostřednictvím webu Volvocars.cz.
Nové Volvo ES90 mělo premiéru v Česku v rámci umělecké expozice Art of Volvo ve čtvrtek 11. září. Na přehlídce se kromě něj ukázala i společná tvorba ambasadorů značky – designérky Lindy Procházka, grafika a ilustrátora Tomáše Břínka, známého jako TMBK, a cestovatele a fotografa Jana Hvízdala. Svou premiéru na akci měla i originální panenka Vingrid od designérky Procházka, jež bude předmětem dražby v říjnové charitativní aukci nadace UNICEF.
Slavnostní akce se odehrála v pražské Pragovce a Volvo ES90 bylo jejím hlavním hrdinou. Jeho technologické srdce tvoří stokilowattová baterie, která disponuje 800voltovou nabíjecí architekturou. Jde o první vůz Volvo, který má takový akumulátor. Prakticky to znamená, že ES90 se na superchargerech dokáže nabít za 10 minut dostatečně na to, aby vůz zvládl ujet přes 300 kilometrů.
Služby takzvaného životního cyklu baterií patří mezi priority Volva, a proto do Prahy v souvislosti s premiérou ES90 zavítal Bart Pyl, Business Area Manager pro vysokonapěťové baterie. „V tomto směru jsme se vypravili jinou cestou. Otevřeli jsme specializovaná centra, máme čtyři po celém světě. Baterie se do nich posílají a opravují poloprůmyslovým způsobem. Takže máme stejné testovací a kalibrační vybavení, jako když se vyrábí nové baterie,“ řekl Pyl.
A dodal: „Důležité je, že repasovaná baterie se považuje za originální díl Volvo a má vlastní záruku, která činí čtyři roky nebo do 80 tisíc kilometrů, jestliže jí vypršela původní záruka.“ Podle něj centralizace oprav a repasování baterií umožňuje dodávat kvalitní repasované originální baterie Volvo do vozů a zákazníkům, kteří ve vzácných případech potřebují výměnu baterie. A to za zlomek ceny nové baterie, přičemž se snižuje zátěž životního prostředí.
Zároveň zdůraznil, že Volvo na své nové akumulátory poskytuje záruku na osm let či 160 tisíc najetých kilometrů podle toho, co nastane dřív. A připomněl, že by lidé měli při používání svých elektrických aut dbát základních rad, jak se o baterii starat.
„Elektrická Volva jsou vybavena několika systémy, které pomáhají zákazníkům udržovat baterie v co nejlepším stavu. Od systémů předehřívání a klimatizace až po způsoby přípravy baterie na rychlé nabíjení co nejoptimálnějším způsobem,“ uvedl Pyl. Volvo dokonce připravilo webový manuál s tipy, jak se o elektromobily starat a maximalizovat životnost baterie.
Klíčovou roli hraje i software vozu: „Když nám zákazníci umožnili sledovat jejich data, dokázali jsme předpovědět, kdy bude třeba baterii servisovat. Díky tomu můžeme rychle reagovat a v případě potřeby dokonce baterii vyměnit v rámci záruky Volvo dříve, než si řidič vůbec všimne problému.“
Zároveň expert společnosti Volvo varoval před zjednodušováním vysvětlení technologie baterií: „Když někomu řeknete, že jde o vysokonapěťovou baterii, porovná ji s baterií v telefonu. Ale je to úplně jiná technologie – jiná chemie, tepelný management a nabíjecí systém. Vozy Volvo mají také speciální monitorovací systém, který sleduje stav baterie v čase.“
Důležité je i zapojení speciálních aplikací, které pomáhají s lepším využíváním baterií. Zákazníci Volva mají k dispozici třeba možnost řízeného předehřátí nebo ochlazení pomocí aplikace. Důležitou funkcí, kterou zmínil i Pyl, je, že když řidič zadá do Google Maps, že plánuje nabíjet na rychlonabíječce, vůz na to baterii teplotně připraví. To všechno pomáhá optimálnímu výkonu akumulátorů.
Volvo ES90
- vůz je fyzicky k vidění do 19. září u autorizovaných prodejců na statické prezentaci, zájemci si mohou rezervovat svou návštěvu
- cena základní verze je 1 769 900 korun, už jej lze i objednávat
- motor má v základu výkon 245 kW, maximální rychlost je 180 km/h
- základní baterie má kapacitu 88 kWh a dojezd až 647 kilometrů, na trh přijde i výkonnější verze s baterií 102 kWh a dojezdem 700 kilometrů
Stejná úroveň péče se podle Pyla nevztahuje jen na novou vlajkovou loď, Volvo ES90, ale je dostupná napříč modelovou řadou, od většího SUV EX90 po menší modely jako EX40, EC40 a EX30. Volvo může také vydat „certifikát stavu“ (health certificate), potvrzující kondici baterie, což zákazníkovi poskytuje plnou transparentnost o stavu baterie při koupi ojetého elektromobilu.
Co se samotného Volva ES90 týče, to se už nyní nabízí ve třech výkonových variantách. Základní Single Motor s pohonem zadních kol poskytuje výkon 329 koní a dojezd až 435 kilometrů podle standardu WLTP. Silnější Twin Motor přidává pohon všech kol a výkon 442 koní, zatímco vrcholná verze Twin Motor Performance dosahuje až 680 koní.
Nejsilnější varianta dokáže zrychlit z nuly na stovku za pouhé 3,9 sekundy. Základní verze vozu stojí v Česku necelých 1,8 milionu korun a zájemci si je už mohou začít objednávat, první vozy k novým majitelům dorazí během prvních měsíců nového roku. Firma očekává, že model bude úspěšný i u podnikové klientely.
Nové ES90 doplňuje stávající elektrickou flotilu Volva, která už v Česku zahrnuje modely EX90, EX30 a EX40. V lednu 2026 se pak představí, jak připomněl i Bart Pyl, dlouho očekávané EX60, které bude prvním modelem postaveným na nejnovější technologické platformě s ještě delším dojezdem než současné vozy.















Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.