Za hudbou pod nebesa. Architekti rekonstruovali sál českobudějovické filharmonie v kostele

Ze stropu visí bílé baldachýny, které mají připomínat nebe. Kromě toho ale také pomáhají dotvářet akustiku sálu, který vznikl v někdejším kapucínském chrámu.

Eliška NováEliška Nová

Jihočeská filharmonie

Foto: A8000

Jihočeská filharmonie

V sedmdesátých letech se tu konala poslední bohoslužba. Teď odtud zní docela jiné tóny. Kostel svaté Anny v Českých Budějovicích už dlouho slouží jako sídlo Jihočeské filharmonie. Po letech nastal čas na rekonstrukci. Uskutečnila se v režii studia A8000, které jihočeskému sálu dalo novou akustiku i moderní fasádu.

Proměna přitom místo vrátila do původního jednoduchého tvaru. Tedy toho, který budova měla tehdy, když byla ještě kostelem. Dolů šel starý akustický strop a visutou galerii s bočním balkonem nahradily minimalistické prvky, které mají zdůraznit původní konstrukci sálu.

„Chtěli jsme vrátit tvar původního kostela a nechat jej vyznít ve všech možných detailech. Celý sál najednou více dýchá. Dokonce je konečně vidět klenba, která jasně určuje chrámový prostor,“ popisuje architektka Stanislava Blažková z A8000.

Jihočeská filharmonie

Foto: A8000

Jihočeská filharmonie dostala novou podobu od studia A8000

Pozornost upoutají zejména bílé baldachýny, které visí ze stropu. Při pohledu nahoru má člověk dojem, že se dívá na nebesa. Nejde přitom jen o zajímavý doplněk, baldachýny plní též svoji akustickou funkci. Správnou akustiku ladí i dřevěný obklad, ten má odrážet vertikalitu varhan.

„Kladli jsme důraz na návrat symetrie a nekomplikované čisté tvary, barvy i materiály. Odstranili jsme proto některé necitlivé dřívější zásahy, jako je podhled nebo špatné rozdělení prostoru,“ dodává Blažková. Architekti proto použili dřevo, jsou z něj nově přidané prvky v interiéru. Dále jde o kombinaci černé a bílé barvy. Bílé jsou baldachýny, černé dveře a okna. Do sálu se vejde 172 míst.

Na proměně jihočeské filharmonie se podílel i jeden ze zakladatelů studia A8000 Martin Krupauer, který je zároveň vedoucím projektového týmu k Vltavské filharmonii, jež by měla vzniknout v Praze jako dílo dánského studia BIG. Ani to není jediné propojení studia s hudbou. Stojí totiž také za pražským Fórem Karlín.

Jihočeská filharmonie vznikla v roce 1981 jako Jihočeský státní orchestr a za svoje sídlo si vybrala kostel svaté Anny hned zpočátku. Těleso má nyní 38 členů a je jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji.

„Ateliér A8000 upravil daný prostor na příjemné prostředí pro menší koncerty. Pro větší nemají České Budějovice vhodný sál žádný, takže tím vzniklo prakticky místo, kde lze hudbu vnímat velmi dobře. Přes jistou nelogičnost vznikl koncertní sál už před čtyřmi dekádami ve stísněné prostoře bývalého kostela. Rekonstrukce přináší maximální možné vylepšení,“ uvedl ředitel Jihočeské filharmonie Otakar Svoboda.

Římskokatolický kostel pochází z roku 1620 a byl součástí někdejšího kapucínského kláštera. Oba objekty založila na počátku sedmnáctého století císařovna Anna Tyrolská, manželka Matyáše Habsburského. Na koncertní síň pojmenovanou podle skladatele Otakara Jeremiáše byl kostel přestavěn v roce 1988, a to s necitlivými zásahy. Sál trpěl především špatnou akustikou.

Jihočeská filharmonie

Foto: A8000

V kostele svaté Anny sídlí filharmonie už od roku 1988

Jihočeská filharmonie

Foto: A8000

Nevyhovovala především akustika místa

Jihočeská filharmonie

Foto: A8000

Dnes tvoří prostor především dřevo, bílá a černá barva