Zábavní parky zejí prázdnotou. Etalon úspěchu Disney bojuje o přežití a na burze ho předběhl hodnotnější Netflix

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

disneyland1-min

Foto: Disney

Kultovní postavičky od Disneyho před Disneylandem

0Zobrazit komentáře

V několika posledních letech Disney v zábavnímu průmyslu prakticky nemá skutečnou konkurenci. I přes sestupnou tendenci kinofilmů Star Wars se seriál The Mandalorian ze stejného světa rychle stal celosvětovým hitem, mezi deseti nejvýdělečnějšími filmy uplynulého roku patří Disney hned osm pozic a streamovací služba Disney+ má po pěti měsících 50 milionů předplatitelů. Nyní jsou však všechny zábavní parky zavřené, kinodistribuce i produkce se zastavila a desítky tisíc zaměstnanců jsou doma a čekají, co se bude dít.

Na konci února bylo po několika měsících příprav – přesto však nečekaně brzy – oficiálně ohlášeno, že Bob Iger po patnácti letech odchází z pozice výkonného ředitele Disney s tím, že svému nástupci jen bude ještě asi rok pomáhat radami. Už tehdy ale vzhledem k situaci ve světě mohlo vedení firmy očekávat velmi těžké časy.

Nový výkonný ředitel Bob Chapek se téměř okamžitě po převzetí nejvyššího postu ocitl ve vedení zábavního giganta, který se začal dostávat do jednoho z nejtěžších období své historie.

Kina, parky, výletní lodě. Všechno je prázdné

Jak informují The New York Times, Bob Iger se tak do společnosti, z níž vybudoval mediálního giganta s nejúspěšnějšími filmovými franšízami v dějinách, v zásadě opět vrátil. Post výkonného ředitele samozřejmě oficiálně zůstává Chapekovi, avšak zkušenější z obou Bobů z velké části převzal krizové vedení firmy zaměstnávající 223 tisíc lidí.

„Krize takového rozměru a její dopad na Disney by nevyhnutelně vedla k mojí aktivní pomoci Bobovi (Chapekovi) a firmě se s ní vypořádat, obzvlášť když jsem ji vedl 15 let,“ napsal Iger v e-mailové korespondenci s deníkem.

iger-chapek-disney

Foto: Disney

Boba Igera nahrazuje ve vedení Disney Bob Chapek

Velká část z pracovníků je nyní doma a 19. dubna má dostat poslední výplatu na kdovíjak dlouhou dobu. Snahou je se, pokud možno, vyhnout masivnímu propouštění, objevily se ale informace o údajných úvahách Igera o Disneym s menším počtem zaměstnanců. V současnosti je na neplacené dovolené přes 30 tisíc lidí pracujících v letoviscích v americké Kalifornii a přidává se k nim dalších 43 tisíc z Floridy.

Disney kromě samotných chytrých akvizic velkých značek jako Marvel a Star Wars pomohly přivést na vrchol rozsáhlý byznys v oblasti zábavních parků jako Disneyland, výletních lodí a podobně. Tyto divize firmě za rok končící v loňském červnu vydělaly 26 miliard dolarů. Nyní nevydělávají prakticky nic.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, co pomohlo k velkému vzestupu, se tak kvůli pandemii stalo velkou přítěží. Příliš lepší není ani situace ve filmových studiích, které také přišly o většinu příjmů. Kromě e-sportu teď není prakticky co vysílat ani na prémiové sportovní stanici ESPN. I ta patří Disney.

disneyland5-min

Atrakce v Disneylandech jsou teď prázdné

V zásadě jediná část celého byznysu Disney, jejíž funkce není pandemií naprosto zásadně zasažena, je Disney+. Tedy, teoreticky. Ačkoliv počty předplatitelů stále poměrně rychle rostou, je otázka, jak dlouho bude k udržení tohoto trendu stačit jen archiv společnosti. The Mandalorian je totiž i nadále jediným výraznějším titulem, který se na Disney+ objevil jako exkluzivní novinka. Není se tak čemu divit, že firma oznámila, že chystá několikadílný dokument o tom, jak se úspěšný seriál natáčel včetně několika dosud nezveřejněných scén.

iphone-se-2020_boxed

Přečtěte si takéOblíbený iPhone SE se vrací v novém kabátku. Má větší displej, vyšší výkon a hlavně příjemně nízkou cenuOblíbený iPhone SE se vrací v novém kabátku. Má větší displej, vyšší výkon a hlavně příjemně nízkou cenu

Například Netflix také zastavil prakticky veškerou produkci, má však připravený dostatek nového obsahu na příštích několik měsíců. Disney naproti tomu spoléhalo na co nejrychlejší vydání připravovaných projektů, nyní odsunutých na neurčito. Navíc je pro něj streamovací služba z hlediska veškerých operací stále poměrně okrajovou novinkou, která má daleko k tomu, aby se příjmy byla schopna přiblížit klasické kinodistribuci. Přesněji řečeno, nějakou dobu ještě bude pro Disney prodělečná, s čímž se počítalo, ale v současné situaci to není optimální.

Disney strádá, Netflix roste

Krátce po – pro veřejnost poměrně překvapivém – odstoupení Boba Igera se objevily spekulace, že tímto krokem předvídal blížící se krizi a chtěl se vyhnout problémům, které by tím na něj padly. Sám svoje rozhodnutí označoval za zkrátka přirozené v době, kdy bylo Disney na vrcholu. Nyní, o měsíc později, se mezi členy výkonného vedení dočasně vrátil. Je náročnou otázkou, jestli je tento vrchol udržitelný.

baby-yoda-and-the-mandalorian-in-the-mandalorian

Foto: Disney

Malý Yoda a Mandalorian v seriálu na Disney+

Do sféry nejistoty se dostává už nyní, v době, kdy nejen světu domácí zábavy vévodí Pán tygrů, a když ne on, je to Papírový dům nebo třeba Ozark – vše na Netflixu. Ten se nyní stal součástí každodenního života ještě více,než kdy dříve a akciový trh jeho vliv následuje. Když jsme letos v lednu popsali příběh o vzestupu disruptivní streamovací služby, měly akcie Netflixu hodnotu kolem 350 dolarů, nyní vystoupaly až na rekordní hodnotu přibližně 427 dolarů.

Výsledkem je hodnota firmy přesahující 187 miliard dolarů, což je nyní o několik stovek milionů více, než jak akcionáři oceňují Disney. Před koronavirovou krizí se objevovaly obavy spojené se zpomalujícím růstem Netflixu, jehož investice stále přesahují příjmy. Zatímco nedávno bývali analytici optimističtější než skutečné výdělky firmy, nyní se očekává překročení původních odhadů. 

grason-min

Přečtěte si takéZavření restaurací nám odstřihlo celý byznys. Z Grasonu stavíme tržiště flexibilní práce pro všechny, říká Karel MaříkZavření restaurací nám odstřihlo celý byznys. Z Grasonu stavíme tržiště flexibilní práce pro všechny, říká Karel Mařík

Jak zmiňuje magazín Variety, například analytik z Pivotal Research Group Jeffrey Wlodarczak si myslí, že Netflix bude patřit k menšině společností, jejichž byznys situace kolem pandemie posílí. „Věříme, že nešťastná situace kolem COVID-19 posiluje globální dominanci Netflixu částečně vedenou postupným zvyšováním útrat za obsah, které umožňuje jejich obrovská a dále rostoucí základna předplatitelů,“ říká.

tiger-king-netflix-3

Foto: Netflix

Dokumentární série Netflixu Pán tygrů měla větší úspěch než druhá řada Stranger Things

Disney má také prostor pro posílení své digitální nabídky, ta je ovšem zatím spíše novinkou jediné divize společnosti rozkročené mezi několika částmi zábavního průmyslu. Netflix z hlediska příjmů operuje pouze na internetu, vydělává pouze na předplatném, podobně jako HBO GO. Pro obě streamovací služby jsme před několika dny vytvořili seznam skrytých pokladů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tajemné technologie ze Silicon Valley nebo argumenty proti sebevraždě. Hledáme skryté poklady na HBO GO

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

DEVS — Pictured: Nick Offerman as Forest. CR: Miya Mizuno/FX

Foto: HBO

Nick Offerman ve sci-fi Devs ztvárnil geniálního počítačového vědce

0Zobrazit komentáře

Zatímco Netflix má pověst služby pravidelně vydávající velké množství obsahu, HBO si značku vybudovalo na vysoce kurátorované nabídce, kde se novinky objevují s menší četností, ale zato se stabilnější kvalitou. Zavedená prémiová televizní stanice ovšem vlastní obsah produkuje už více než dvacet let, takže je stále schopna zabavit na velmi dlouhou dobu. Navíc HBO GO samozřejmě nabídne i některé tituly jiných televizí a filmových studií.

Jelikož se většina knihovny HBO GO v určitém bodě objevila také v rámci televizního vysílání, na nabízené pořady narazilo více lidí než například na vysoce cílené algoritmy Netflixu. Přesto jsme se, stejně jako nedávno u Netflixu, pokusili vybrat několik titulů, které by pro velkou část čtenářů měly objevit „skryté poklady“. Abychom na ně však v hledání něčeho neznámého nezapomněli, zmíníme i několik populárnějších seriálů a filmů.

Co zná snad každý: Jistě existovalo období, kdy si mnoho lidí spojovalo značku HBO pouze s veleúspěšnou Hrou o trůny. Ta byla ovšem jen jedním z nejepičtějších vyústění dlouhé historie společnosti, kam patří nejoceňovanější televizní projekty v dějinách. Kdo neviděl Rodinu Sopránů, The Wire, Westworld, Bratrstvo neohrožených, Pacifik, Odpočívej v pokoji, Temný případ, Černobyl, Pravá krev, Sedmilhářky, Sex ve městě, Rome nebo i českou Pustinu a Bez vědomí, měl by mít večerní program jasný.

Nedávno se na streamovací službě objevila také Tarantinova novinka Tenkrát v Hollywoodu a rozšířila tak zdejší nabídku kultovního režiséra. Seznam hitů dostupných ke zhlédnutí pak stále neuzavírají například Živí mrtví a velká část filmů ze série Avengers.

westworld-season-3-2

Foto: HBO

Westworld patří k nejambicióznějším sci-fi posledních let

Co je skvělé, ale méně rozšířené: Drama Ostré předměty nabídne podobně tajemné vyprávění s ženskými hrdinkami jako Sedmilhářky, ale výrazněji se zaměří na vykreslení psychologie hlavní postavy a jejích složitých rodinných vztahů. Loňská novinka Euforie dramatickým způsobem zachytí život středoškoláků v komplexním moderním světě drog, sexu a internetu. Seriál Watchmen zase kreativně navazuje na legendární grafický román, jehož politické a existenciální myšlenky zasazuje do blízké budoucnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Komedie Girls o dvacátnicích v New Yorku a Larry, kroť se o úspěšném komikovi Larrym Davidovi mají velmi odlišné tematické zaměření, ale sdílejí chytrý humor plný neporozumění a nepříjemných situací. Ty nejsou cizí ani postavám Silicon Valley, které se čelíc jednomu bizarnímu selhání za druhým snaží vybudovat revoluční technologický startup. Minisérie Jedna noc pak opět patří mezi temnější dramata pokládající náročné otázky o lidské psychologii, soudním a vězeňském systému vypořádávajícími se s nejednoznačným zločinem.

Co možná neznáte, ale měli byste:

Producent a scenárista David Simon je známý především díky The Wire, který komplexně zachycuje kriminální scénu amerického města Baltimore. V minisérii podle skutečných událostí Najděte mi hrdinu se do středu zájmu dostává mnohem specifičtější problém, bytová krize ve městě Yonkers ve druhé polovině 80. let. Nový starosta Nick Wasicsko, ztvárněný Oscarem Isaacem, má zajistit vybudování nízkorozpočtového bydlení pro chudší obyvatele přímo v bílých středostavovských čtvrtích.

Okamžitě se kvůli tomu dostává do středu politické války poháněné z velké části rasismem obyvatel i samotných politiků. Necelých šest hodin dlouhé vyprávění minisérie zobrazuje Wasicskův vzestup, pád i všechny důležité okolnosti s nimi spojené. Zůstane mu přitom dostatek prostoru na silné příběhy jak několika rodin ze střední třídy, tak ekonomicky slabších lidí, vzhlížejících k možnosti lepšího života. Ačkoliv tvůrci Najděte mi hrdinu kladli velký důraz na kvalitní zpracování fakt, výsledkem je velmi emotivní dílo, které nemá jen historickou či politickou relevanci.

saverio-guerra-luke-kirby-oscar-isaac-jim-bracchita-john-henry-cox-photo-credit–paul-schiraldi-courtesy-of-hbo.

Foto: HBO

Minisérie Najděte mi hrdinu byla označena i za radikálně humanistickou

V roce 2014 Spojené státy i okolní svět šokoval případ sebevraždy mladíka, k níž ho přinejmenším z velké části textovými zprávami přivedla jeho sedmnáctiletá přítelkyně. Jak je vůbec něco podobného možné a jaký byl vztah mezi možnou příčinou a následkem, se snaží přiblížit dvoudílný dokument Miluji tě, teď zemři. Podobně jako ve výše zmíněném titulu se také zde skvěle daří vytvářet rovnováhu mezi nestrannou prezentací faktů a vzbuzováním empatie.

Cílem dokumentu rozhodně není využít téma k získání pozornosti ani jednoznačně odsoudit kteroukoliv ze stran. Místo toho subtilně zkoumá možné příčiny a motivace jejich činů. Poskytuje náročnou látku k zamyšlení nad tématy moderních komunikačních prostředků, jejich odosobněnosti, psychických problémů a formování identity v době posedlé získáváním sociální moci.

Dlouho předtím, než se Orange is the New Black stalo jedním z hlavních taháků Netflixu, vznikl seriál ze života ve věznici Oz. Zatímco však příběhy z ženské věznice s minimální ostrahou často střídají humor a drama, pořad HBO se v typickém duchu televize nebál zabřednout hluboko do temných zákoutí mysli vrahů, drogových dealerů a násilníků. Ačkoliv prostředí věznice s maximální ostrahou také skýtá prostor pro humorné odlehčení nebo soucítění se zločinci, recenze většinou vyzdvihují spíše brutalitu a komplikovanost materiálu.

ondrej-raska-miton2

Přečtěte si takéOndřej Raška z Mitonu: Nevrátíme se tam, kde jsme byli před pandemií. Svět se mění a my máme možnost být u tohoOndřej Raška z Mitonu: Nevrátíme se tam, kde jsme byli před pandemií. Svět se mění a my máme možnost být u toho

Seriál Barry do hlavní role rovněž staví zločince, nájemný vrah potýkající se s depresí se ale rychle stává středem mnoha zábavných situací. Černá komedie sleduje postavu bývalého mariňáka, který se místo dokončení vraždy na zakázku rozhodne zúčastnit kurzu herectví. Vzápětí se pochopitelně ukáže, že vést dva velice odlišné životy ani vybrat si mezi nimi není vůbec jednoduché.

Podobnou rozpolcenost následuje také samotné zpracování seriálu, přecházející od seriózních a akčních scén k absurdnímu humoru. Jeho první dvě řady si díky tomu vysloužily celkem šest nominací na Zlaté glóby .

Treme je další projekt producenta Davida Simona, zaměřující se tentokrát na část amerického města New Orleans několik měsíců po řádění hurikánu Katrina. Jedno z celosvětových center jazzu se ani tváří v tvář následků jedné z nejničivějších přírodních sil nevzdává života a seriál na ploše čtyř řad sleduje jeho snahu o návrat k normálnímu fungování.

„Řekněme, že New Orleans kdysi bývalo skvělé město,“ říká reportér. Jedna z hlavních postav Treme ztvárněná Johnem Goodmanem na něj úsečně reaguje slovy: „Chcete říct, že New Orleans není skvělé město? Město, které žije fantazií celého světa?“ Seriál plný hudby se do velké míry vzdává snadno stravitelného epizodického vyprávění nebo uzavřených dějových oblouků ve prospěch detailních postav a jejich uvěřitelných příběhů.

the-sunset-limited-hbo

Foto: HBO

Komorní drama Expres na západ je mimojiné chváleno za herecké výkony

Film Expres na západ se vydává v zásadě opačným směrem a svou zápletku redukuje až na události v jediném malém bytě. Zde probíhá rozhovor mezi dvěma muži, z nichž jeden se o několik hodin dříve pokusil spáchat sebevraždu. Necelých 90 minut dlouhá diskuze zachycená téměř v reálném čase se týká smyslu života, existence Boha, morální zodpovědnosti vůči druhým, osudu a podobně.

Zmíněná témata i způsob, jakým jsou probírána, se mohou zdát jako snadná příležitost k vytvoření patetické nudy. To by ovšem dvě postavy nesměli hrát Samuel L. Jackson a Tommy Lee Jones ve filmu podle scénáře Cormaca McCarthyho. Jeden z nejvýznamnějších žijících amerických spisovatelů pro televizní obrazovky adaptoval svou vlastní divadelní hru. Výsledek si od mnoha diváků vysloužil označení za hluboce podnětné dílo.

Seriál Devs je prvním televizním počinem režiséra a scenáristy Alexe Garlanda, jehož jméno je v posledních letech automaticky spojováno se sofistikovaným sci-fi díky filmům Ex Machina a Annihilation. Seriál velice rozvážným, silně atmosférickým stylem vypráví o tajném projektu kvantového počítače velké technologické společnosti. Ten svými schopnostmi zásadním způsobem mění, jak lidé chápu realitu samotnou.

Nejedná se o Matrix, konstrukce světa má v Devs snad ještě více zneklidňující povahu, protože k jeho akceptování nestačí se prostě odpojit a prozřít. Prozření má zde přesně opačné důsledky, vezme nám možnost se vzepřít. Jeden z hlavních hrdinů, charismatický génius hraný Nickem Offermanem, se o to přesto nějakým způsobem pokouší. Zároveň si ovšem bolestivě uvědomuje svůj úděl, s nímž se musí především smířit.

Nizozemské drama Dívka oceněné na prestižních filmových festivalech v Cannes a San Sebastiánu se odehrává ve světě baletu. V něm se snaží prorazit patnáctiletá Lara, která od narození žije v těle chlapce. Fyzická i mentální proměna následující osobní identitu je jedním z nejnáročnějších procesů, jakým se může člověk vystavit. Nezávisle na dalších okolnostech samotného dospívání a rozhodování se o budoucím životě.

Zásadním momentem filmu je podpora Lary od většiny jejího okolí, nejedná se tedy o stereotypní zpracování předsudků ve společnosti. Mezi nejsilnější scény naopak patří poetickým stylem zachycené chvíle upřímného štěstí, stojící v ostrém kontrastu k depresím a existenční nejistotě vycházejícím z propastí mezi myslí a tělem transgender člověka. Ačkoliv si Dívka vysloužila i kritické reakce za vyobrazování psychických problémů hrdinky, pro většinu diváků i kritiků drama představuje hluboce lidský příběh.