Když mu přišla žádost na LinkedInu, aby se sešel s Jonym Ivem, nejprve ji automaticky smazal. Považoval ji za spam – a navíc dorazila od odesílatele, kterého neznal. Pak mu ale začalo v hlavě šrotovat, jestli žádost ke schůzce s člověkem, který navrhl iPhone, ale i jiné zásadní produkty typu iMac, iPod nebo iPad, nebyla skutečná. Vytáhl ji proto z koše, s jedním z nejslavnějších produktových designérů posledních desetiletí, známým hlavně z působení v Applu, se střetl – a dali vzniknout zařízení, které hraje na nostalgii spojenou s čistým, moderním vzhledem. A přehrává hudbu.
Řeč je o přepracovaném stolním gramofonu ze začátku sedmdesátých let, který vytvořila skotská společnost Linn – a dodnes model s označením Sondek LP12 patří mezi její populární produkty. Nyní ale dostává úplně novou šťávu hlavně díky Jonymu Ivemu, který se na šéfa Linnu Gilada Tiefenbruna loni obrátil, aby společně gramofon s více než padesátiletou historií přepracovali do aktuálnějšího hávu.
I přesto, že je rok 2023 – a lidé mohou hudbu dávno konzumovat mnohem pohodlněji, typicky přes streamovací služby –, gramofony mají u hudebních fanoušků stále velké místo. Jak nostalgické, tak designové, kdy si pomocí nich doplňují domácnosti. Zajímavé mimo jiné je, že konkrétně Češi, respektive tuzemská firma GZ Media, patří k vůbec největším výrobcům vinylů. A silně zásobuje i Spojené státy.
„Řekl mi, že kdyby Linn někdy potřeboval pomoc s projektem, rád by se zapojil,“ vzpomíná Tiefenbrun na schůzku s Ivem, který v roce 2019 po téměř třiceti letech odešel z Applu, kde pomáhal navrhovat ta nejpopulárnější zařízení, aby založil vlastní designové studio LoveFrom. „Odpověděl jsem mu, že příští rok bude padesátileté výročí Linnu. Na druhý den mi poslal e-mail se speciální edicí gramofonu,“ doplňuje.
Foto: Linn
Pohled na gramofon z dílen Linnu a LoveFrom
Oproti původní verzi gramofonu se ta nová příliš neliší, alespoň ne v žádných velkých věcech. LoveFrom, které Ive rozjel se svým kolegou Marcem Newsonem, nejvíce zasáhlo do hlavního spínače, který je nově kruhový a plochý a lépe kopíruje tvary desky pod ramenem. Lehce byl upraven také kryt proti prachu, přičemž drobnými změnami prošly i panty, odznak a podstavec.
Esteticky ovšem novinka působí modernějším dojmem, což bylo cílem celé spolupráce. Nemělo jít ani tak o kompletní navržení nového produktu, ale spíše jemné předělání toho stávajícího. Aby vycházel z původních linek, ale zároveň přinášel něco svěžího. Než samotné zařízení je ale možná zajímavější fakt, že podle slov magazínu Fast Companymá jít o první hardwarový produkt, na němž se rodák z Anglie po odchodu z Applu podílel.
Coby nezávislý designér navrhl třeba luxusní prsten vybroušený z jednoho kusu diamantu nebo dokonce klaunský nos pro charitu – a také měl (respektive má) spolupracovat s ubytovacím portálem Airbnb, italskou automobilkou Ferrari nebo oděvní značkou Moncler. A když se nepočítá raritní prototyp fotoaparátu značky Leica, který vznikl ještě před zformováním studia, tento gramofon může mít skutečně prvenství.
Obecně se navíc ví, že je Ive velkým fanouškem hudby, což potvrdil hlavně v Applu, kde dal vzniknout prvnímu iPodu, tedy hudebnímu přehrávači, který jednou provždy změnil způsob, jak lidé poslouchají oblíbené písničky. A také stojí za sluchátky AirPods. Gramofon tak zapadá do jeho „portfolia“ – navíc od firmy, na kterou podle svých slov poprvé narazil před zhruba třiceti lety, kdy se vydal do její továrny ve skotském Glasgow.
Protože jde ale o speciální – a také silně limitovanou – edici, nechá si za ni Linn náležitě zaplatit. Od srpna do března příštího roku by se mělo na trhu objevit přesně dvě stě padesát těchto modelů s tím, že cena bude stanovena na zhruba 60 tisíc dolarů, respektive 1,3 milionu korun. Rezervace už jsou spuštěny na oficiálním webu firmy.
Meta minulý týden spustila novou sociální síť Threads, která se v principech fungování inspiruje Twitterem, a během prvních dní přilákala desítky milionů lidí. Mark Zuckerberg coby generální ředitel Mety je o svých cílech tentokrát až nezvykle transparentní. „Měla by existovat aplikace na veřejnou diskuzi, která bude mít více než jednu miliardu uživatelů. Twitter měl šanci, ale selhal. Nám se to snad podaří,“ okomentoval situaci v jednom ze svých prvních příspěvků na Threads.
Zuckerbergův tým využívá situace, do které se Twitter postupně dostal pod vedením Elona Muska. Výsledkem jeho razantních změn totiž je, že mnozí z více než 300 milionů měsíčně aktivních uživatelů odcházejí a hledají spolehlivější alternativu. Možná poslední kapkou byl pro mnohé moment, kdy Twitter před nedávnem omezil počty tweetů, které může jeden uživatel zhlédnout za den.
Threads zahájily provoz s velkou razancí, ale chybí jim řada základních funkcí. Komplikací je pro platformu i evropská legislativa na ochranu osobních údajů, která způsobila, že Češi, spolu s dalšími obyvateli Evropské unie, si aplikaci oficiální cestou zatím stáhnout nemohou. Zuckerberg tak ještě nemá zdaleka vyhráno. „Důležité je zmínit, že uživatelé, kteří používají Twitter a Instagram, jsou poměrně různí a je otázka, pro jak velké procento lidí budou Threads fungovat – a zda se prostě nevrátí na Instagram,“ upozorňuje v rozhovoru pro CzechCrunch šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.
Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Davidem Slížkem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami ho vydáváme každou neděli.
Zadělal si Elon Musk na problém?
Myslím, že to už je patrné od chvíle, co Twitter koupil po velmi nešťastných námluvách. Způsobil velký chaos a služba je dnes ve stavu, kdy nikdo pořádně neví, jak bude vypadat za pár dní. Nemyslím si, že je to dobrý stav pro zadavatele reklamy, a tak je logické, že se toho snaží využít někdo jiný, v tomto případě Meta. Ta má na rozdíl od jiných pokusů o konkurenci Twitteru výhodu své uživatelské základny, proto má dobré šance vytvořit něco, co bude větší.
Viděli jsme, že Twitter už minulý týden omezoval počty tweetů, které může uživatel vidět. Byla to poslední kapka? Nastane hromadný úprk uživatelů?
Ten už nastával postupně ve vlnách, kdykoliv došlo ke změnám, které nebyly populární. Jenže doposud lidé odcházeli na služby, které byly zcela nové nebo vznikaly pro menšinové publikum. Jenže to také vždy znamenalo znovu shánět sledované i sledující a hledat obsah, který je zajímavý, což je proces, na nějž jsme, přiznejme si, po letech na sociálních sítích dost líní. Tady to může být jiné (protože je síť pevně spojena s Instagramem – pozn. red).
Zda to bude pro Twitter vrátný, či nevratný proces, je otázka. Každý si asi bude muset sám odpovědět na to, jestli ho už Twitter zklamal natolik, že mu nevěří, nebo jestli věří, že zase jednou může fungovat normálně. Třeba z hlediska médií a novinářů může být zásadní, že pod vedením Elona Muska klesá dosah příspěvků, takže to nemusí být do budoucna dostatečně zajímavý kanál na distribuci obsahu.
Víkendová čísla hovoří o tom, že na Threads se přidalo přes 70 milionů lidí, pouze během pár dní. O čem to svědčí? Je to hodně?
Svědčí to o velké síle Instagramu, na kterém je něco mezi 1,5 až dvěma miliardami účtů. Pokud této mase začnete nabízet novou aplikaci, tak i když nabídky využije jen malé procento, tak to bude dělat ve výsledku desítky nebo stovky milionů uživatelů. Threads tak mohou poměrně rychle dohnat právě Twitter, co se týká počtu účtů, ale to je jen začátek. Pak bude důležité, zda lidé zůstanou, jestli budou aktivní, nebo aplikaci jen vyzkouší a odejdou. To budou důležitá čísla, které bude zapotřebí sledovat – a díky tomu, že Meta patří akcionářům, je budeme vědět.
Podobně raketové starty už jsme ve světě sociálních sítí viděli. Na jaře 2021 Clubhouse, loni BeReal, později Mastodon. Nikomu se ale zatím nepovedlo sesadit ty časem ověřené giganty. Myslíte si, že Threads mohou být pro Twitter reálnou hrozbou?
Má zatím největší šanci, protože z té velké uživatelské základny Instagramu je start daleko jednodušší. Člověk si tam může přenést účty, které sleduje, a může si ponechat své uživatelské jméno. Zkrátka tam nezačínáte od nuly, což může být rozhodující faktor. Zároveň je to ale zatím síť jen se základními funkcemi a chybí pokročilejší věci, na které jsou uživatelé na Twitteru zvyklí. Také bude záležet, jací tvůrci obsahu se tam přesunou a udělají si z Threads svou hlavní platformu. Teprve za obsahem totiž lidé půjdou.
Je pravda, že člověk se musí hodně snažit, aby tam vůbec našel nějaké rozdíly oproti Twitteru. Stačí tedy základna Instagramu a pozadí velké mediální korporace, aby tam uživatelé přišli?
Nestačí. Lidé, co strávili několik let na Twitteru, jsou zvyklí na určitý komfort, byť je pravda, že některé užitečné funkce teď byly zamknuty za předplatné Twitter Blue. To může být pro Threads příležitost, ale zdaleka nemají vyhráno. Důležité je zmínit i to, že uživatelé, kteří používají Twitter a Instagram, jsou poměrně různí a je otázka, pro jak velké procento lidí budou Threads fungovat – a zda se prostě nevrátí na Instagram. Zkrátka nějakou masovou náhradu za Twitter tu zatím nevidím.
Foto: Meta / CzechCrunch
Nová aplikace Threads má být konkurencí Twitteru
Jedním z trendů nových sociálních sítích je postavení na decentralizované serverové architektuře. Viděli jsme to hlavně u Mastodonu nebo Bluesky, což je síť, kterou založil bývalý šéf Twitteru Jack Dorsey. A vidíme to teď u Threads. Má tato decentralizace nějaký zásadní důvod? Přináší nějaké změny?
Threads zatím v decentralizovaném protokolu Fediverse nefungují, ale je to slíbené. Hlavním důvodem je interoperabilita, tedy že by bylo možné kupříkladu posílat zprávy z WhatsAppu do Messengeru či jakkoliv jinak. Důvodem, proč to Meta zavádí, je podle mého názoru evropská regulace Digital Markets Act (DMA), která začne platit v příštím roce a interoperabilitu předpokládá. Je to tedy spíš takové předběžné opatření, aby pak Meta měla náskok před ostatními, kteří to ještě nezkouší.
Právě DMA se ale patrně stal i důvodem, proč v tuto chvíli ještě Threads nejsou oficiálně dostupné v Evropské unii, zatímco většina světa už má síť k dispozici. Nevidíme tedy nový modus operandi, kdy se kvůli evropské legislativě bude stávat, že nové digitální služby nebudeme mít dostupné současně se světem?
Je to možné, nicméně vidím několik možných důvodů, proč se to stalo. Zaprvé je možné, že Meta neměla čas připravit zákonné mechanismy, protože ta aplikace vznikala poměrně rychle. Druhým důvodem může být, že to dělá úmyslně a říká tím Evropské komisi: „Když budete mít takhle přísná pravidla, tak my ty aplikace budeme vydávat později nebo vůbec.“ Také se ale může jednat o to, že DMA skutečně není jednoznačně vyložený a je tam řada povinností, pro které je ještě třeba udělat v podstatě prováděcí vyhlášky. Umím si tedy představit, že firmy do určité míry skutečně neví, jak postupovat, aby nedostávaly zbytečné pokuty. Těžko předvídat, jestli se tyto věci budou dít častěji, ale možná se podobných reakcí dočkáme i v případě Aktu o umělé inteligenci, u kterého také budou muset firmy splňovat celou řadu povinností.
Myslíte si, že regulace může způsobit, že Threads nebudou dostupné v EU vůbec? Nebo jsme pro Metu tak významný trh, že se sem budou chtít dostat problémům navzdory?
Spíš bych předpokládal to druhé, protože evropský uživatel je například i ochotný něco zaplatit. Ale bude kolem toho spousta tanečků ve stylu: „My bychom rádi tu službu vašim uživatelům nabídli, ale ta regulace je moc přísná – to kdyby byla mírnější.“ Jsme nicméně ve složité situaci, protože Evropská komise zároveň na Metu v několika případech tlačí, aby nesdílela osobní data mezi jednotlivými svými aplikacemi, z WhatsAppu, Instagramu a Facebooku – a teď i Threads. Pak totiž získává obrovskou moc a velké množství informací o uživatelích. To už nemusí být přijatelné z hlediska hospodářské soutěže.
Další právní aspekt, který se objevil okolo Threads, je i žaloba od Twitteru za údajnou krádež duchovního vlastnictví. Jak si ji vykládáte? Má to nějakou reálnou šanci na úspěch?
Trochu jsem čekal, že tu žalobu Twitter podá, protože u Threads je inspirace zřejmá na první pohled. Některé věci se jmenují trochu jinak, tweet třeba není tweet, ale to už jsou detaily. Nevím ale, nakolik se dají podobné věci vůbec chránit autorským právem a myslím si, že nakonec z té žaloby nic nebude. Meta má dlouhou historii kopírování od Snapchatu nebo TikToku a zatím jsem neslyšel, že by někdo s podobnou žalobou uspěl.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.