Zanedbané místo pod magistrálou čeká velká proměna. Praha představila záměr, jak zpříjemnit křižovatku U Bulhara

Peter BrejčákPeter Brejčák

krizovatka-u-bulhara-boxed-min

Foto: Google Maps

Pražská křižovatka U Bulhara se nachází přímo pod magistrálou

0Zobrazit komentáře

Na okraji historického centra Prahy, jen pár minut pěšky od Prašné brány v těsném sousedství Hlavního i Masarykova nádraží, je vstupní brána na Žižkov. Křižovatka U Bulhara si vybudovala pověst místa, kterému je lepší se vyhnout. Pro řidiče aut je kvůli zvláštnímu dopravnímu značení směrem na Žižkov relativně nepřehledná, pěším přináší nepříjemný zážitek z neudržovaného a špinavého prostoru. Přijde ale změna.

Že jde v případě křižovatky U Bulhara, která se nachází přímo pod pražskou magistrálou, o zanedbaný a nepříjemný prostor pro řidiče i chodce, si uvědomuje i pražský Institut plánování a rozvoje, který nyní představil záměr hlavního města, jež chce toto místo vylepšit a dát mu i novou funkci.

Dle plánů má místo i nadále sloužit aktivitám nízkoprahového centra Naděje, které však projde proměnou a na současném parkovišti vznikne galerie veřejného prostoru. Spolu s tím má dojít i ke zlepšení propojení pro pěší a cyklisty, aby se z Nového města na Žižkov dostali pohodlněji. Realizace opatření má začít již letos, a to pomocí krátkodobých a střednědobých opatření.

„Základní premisou pro nás při zadání bylo soustředit se na konkrétně definované území bez nutnosti výrazných stavebních zásahů, tedy hledat taková opatření, která bude možné realizovat snadno a rychle s minimalizací investičních nákladů,“ komentuje Petr Hlaváček, první náměstek primátora.

bulhar_nadeje_galerie

Foto: IPR

Prostor křižovatky U Bulhara čekají změny

„Hlavním cílem revitalizace je pozvednutí samotného místa, které je v současnosti velmi zanedbané. Studie navrhuje vylepšení prostoru jak funkčně, tak vizuálně. Volí zajímavé grafické prvky, umístění pavilonu pro výstavy a soustředí se i na nízkoprahové centrum Naděje, které je pro město důležité. Zásadně pak myslí na chodce, pro něž bude cesta ze Žižkova do centra příjemnější,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Na základě zadání Magistrátu vytvořilo architektonické studio RSAA ve spolupráci s IPR studii, která území rozděluje na tři zóny. Centrum Naděje bude oddělené plotem pro zlepšení soukromí klientů. Celý prostor je přitom zamýšlen jako venkovní interiér, jenž bude graficky doplněn o koberec, lustr a další prvky s cílem vylepšit vizuální stránku místa.

Část ulice U Bulhara čeká zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty, kdy dojde k rozšíření chodníků, přehlednějšímu parkování a lepšímu napojení cyklistických pruhů. Dopravní opatření mají být dále prověřována a řešena v rámci celkové rekonstrukce křižovatky. Stávající parkoviště pod magistrálou se má podle návrhu proměnit na venkovní galerii včetně pavilonu pro krátkodobé grafické a fyzické instalace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Věřím, že navržené úpravy přispějí k destigmatizaci místa i služeb, které jsou zde poskytovány, a že centrum služeb U Bulhara se stane synonymem pro kultivované, moderní zdravotní a sociální služby pro nejvíce vyloučenou skupiny obyvatel Prahy, jakými jsou lidé bez domova,“ říká radní Milena Johnová.

„Bez nízkoprahových služeb chránících veřejné zdraví stejně jako zdraví jednotlivců se v centru Prahy neobejdeme a já považuji za velmi důležité zajistit pro pracovníky, klienty i místní obyvatele důstojné, bezpečné a příjemné prostředí odpovídající 21. století,“ dodává.

bulhar_nadeje_navrh_prostoru

Foto: IPR

Návrh plánovaných změn křižovatky U Bulhara

Větší změny přitom čeká i širší okolí křižovatky, které souvisí s výstavbou nových budov. V bezprostřední blízkosti Masarykova nádraží – jež samotné čeká na novou podobu a vznik nového náměstí – staví Penta Real Estate projekt kanceláří od proslulé architektky Zahy Hadid.

Na opačné straně v Hybernské ulici pak roste nový hotel, kde archeologové našli pozůstatky švédských vojáků i nádrže na vodu z druhé světové války. V delším časovém horizontu má pak výraznou proměnou projít i navazující území nedaleké Florence – z neutěšeného prostoru a brownfieldu se má stát nová čtvrť.

Podobné problémy jako křižovatku U Bulhara přitom trápí několik dalších míst. Prostory pod magistrálou podle IPR bývají problematicky využitelné a přináší potíže s bezpečností i správou. Město se tak snaží využít jejich potenciál, například na Florenci naproti pobočce McDonald’s vytvořilo cyklodepo pro rozvoz zásilek.

Paříž chystá lanovku nad městem. Na skoro pěti kilometrech sveze 1 600 cestujících za hodinu

Eliška NováEliška Nová

Pařížská lanovka Cable A

Foto: IDF Mobilites

Pařížská lanovka Cable A

0Zobrazit komentáře

Spousta kopců, mezi nimi dálnice a také vysokorychlostní trať. To nejsou zrovna ideální podmínky pro vybudování nové veřejné dopravy. Paříž na to ale jde od lesa a všechno tohle chce přemostit lanovkou. Město už schválilo studii proveditelnosti a na jejím vzniku chce začít pracovat letos v březnu. Cestu dlouho čtyři a půl kilometru slibuje překonat za sedmnáct minut.

Lanovka by měla pomoct dvaceti tisícům lidí, kteří bydlí ve dvou čtvrtích – Créteil a Villeneuve-Saint-Georges. Pro představu, pražské metro D má obsloužit na sto tisíc obyvatel v jižní části města. V Paříži ale nejde jen o rezidenty. Lanovka označená Cable A má rovněž usnadnit cestu do škol, univerzit, nemocnic a úřadů, které se v oblasti nachází. Cestující slibuje dovézt na konečnou linky metra číslo osm.

Trasa by měla mít dohromady pět stanic, jedna ponese název po slavném francouzském autorovi Émilu Zolovi. Do jedné kabiny by se mělo vejít deset sedících lidí. Ti budou cestovat desítky metrů nad zemí, ale ne dřív než v roce 2025. Celková kapacita Cable A je plánovaná na šestnáct set cestujících za hodinu. Stát bude 132 milionů eur, což je v přepočtu okolo 3,2 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nebude ji ale platit jen Paříž, ta by se měla podílet na 49 procentech celkové ceny, třicet procent zaplatí Val-de-Marne, což je department tvořící jihovýchodní část pařížské aglomerace a 21 procent zaplatí francouzská vláda.

Hlavní výhodu lanovky spatřuje vedení města v tom, že bude muset stavět a umisťovat jen sloupy. Na rozdíl od varianty, že by do míst vedla tramvaj, kvůli které by se musely vybudovat mosty i tunely. Druhou výhodou je, že lanovka bude na elektřinu, takže bude představovat bezemisní způsob dopravy.

Ne všichni jsou ale spokojení. Proti novému projektu jsou zejména lidé, kteří bydlí v okolí plánované trasy. Ti se bojí, že jim cestující budou koukat rovnou do oken. Na to město reagovalo předěláním projektu tak, aby byly kabiny nad domy výš. Jejich podlahy mají být navíc neprůhledné. Variantou je i to, že se budou okna v blízkosti domů zamlžovat. S tím pracuje už jiná francouzská lanovka, a to v Brestu.

Plány na propojení města lanovou dráhou rozhodně nejsou nové. Konkrétně tahle byla navržena už v roce 2008. Podobné úvahy existují i u pěti dalších tras. Cable A se ale zatím dostala nejdál.

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Úvahy o použití lanovek zná každopádně i Praha. Nejpravděpodobnější je v současnosti možnost lanovkou propojit Vítězné náměstí a sídliště Bohnice. Na tuto trasu ostatně už magistrát začal hledat projektanta a poptává i organizátora mezinárodní architektonické soutěže.

Dohromady by nová trasa měla mít dva kilometry a tři zastávky, jednu i v Troji. Zastupitelé plán posvětili předloni. Počítá se přitom se stejným zahájením provozu jako v Paříži, tedy s rokem 2025. Cena se odhaduje na dvě miliardy korun.