Zapomeňte na lidi, sklady se zaplňují roboty. Teď se o práci hlásí už i ti z Česka

Robotický systém je výsledkem spolupráce Technické univerzity v Liberci a startupu IdeaStorage. Kromě jiného dokáže i zvětšit kapacitu skladu.

Iva BrejlováIva Brejlová

ideastorage

Foto: IdeaStorage

IdeaStorage ve spolupráci s TUL představily český robotický systém

0Zobrazit komentáře

Jeden z nich prý umí zastoupit minimálně tři živé skladníky. A když je potřeba doručit box se zbožím na vyskladňovací místo, zvládne to průměrně dvacetkrát za hodinu. Tito roboti využívají podobné systémy skladování a manipulace se zásilkami, jaké se už  v českých i zahraničních skladech rozšiřují. Poprvé jde ale o český projekt. Do dvou let chtějí jejich tvůrci nasadit stovky těchto strojů do praxe.

Čeští robotičtí skladníci jsou z dílny Technické univerzity v Liberci (TUL) a technologického startupu IdeaStorage. Ten předpokládá, že je do dvou let použije ve skladech, které pro firmy modernizuje. Zatím systém nasadili u prvních zákazníků, mimo jiné i u České pošty.

Samotní roboti vypadají jako stolky, které se vytahují na vysokých nohách opatřených kolečky, unesou až 25 kilogramů nákladu a každý z nich se řídí tím, co jim naplánuje a optimalizuje řídicí jednotka. Svěřené úkoly pak vykonávají autonomně. Můžou pracovat 24 hodin denně, přemísťují a třídí balíky v plastových boxech.

Sklady však mění především to, na čem se pohybují. Jsou to kolejnice nad takzvanými buňkami v kartézském souřadnicovém systému. Zboží schované v boxech roboti ukládají do buněk na sebe, takže tvoří vysoký sloup přepravek. Nedotkne se ho lidská ruka. Skladové prostory nemají žádné uličky, kterými by se dalo procházet a na zboží dosáhnout nebo s ním manipulovat. Přeskládávání boxů mají na starost výhradně stroje.

Ideastorage

Roboti IdeaStorage a TUL se pohybují po kolejnicích

Takový systém dokáže naplno využívat 90 procent objemového prostoru skladovacích prostor, což pro některé zákazníky znamená nafouknutí skladu i na dvojnásobek. „Nechceme, aby se ze světa stalo jedno velké skladiště,“ říká Rudolf Blažek, zakladatel a CEO IdeaStorage.

Robotizace je už nedílnou součástí našich pracovišť a našich životů,“ myslí si Leoš Beran, vedoucí projektu na Technické univerzitě v Liberci. Nejde totiž výhradně o zvětšování kapacity samotných prostor. Projekty postavené na robotech umějí řešit i další bolístku například e-shopů, kterou je nedostatek zaměstnanců.

Během posledních dvou let se řada lidí k online doručování začala obracet, mnohé obchody a doručovatelé proto potřebovali navýšit kapacity prakticky všeho. Jenže najít pracovní sílu do skladů se jim příliš nedaří, popisovala například Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a šéfka skupiny Packeta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě Zásilkovna je jednou z firem, které už k robotům přešly. Třídí zásilky v pražských Štěrboholích, kde je jich skoro tolik jako lidských zaměstnanců.

Téměř miliardu pak do automatizace a robotizace skladů poslala česká e-commerce jednička Alza, která tak hodlá výrazně urychlit vydávání objednávek – tak aby se expediční proces zkrátil ze dvou hodin na 30 minut či méně. V jejím skladě má obsluhovat přes 400 robotů.

Datart před Vánocemi představil speciální balicí stroj, který vypadá jako menší vagon metra a zvládne denně zpracovat až dvacet tisíc balíků. Plán alokovat do automatizace v příštích letech více než miliardu korun představil také online supermarket Rohlík. Ve světě roboty zkouší například doručovatelská firma DHL, která jim dala repetitivní a mnohdy fyzicky náročnou práci ve skladech.

Dárkové bedýnky s páčidlem vymysleli u piva. České Manboxeo jich loni prodalo za čtvrt miliardy

V prvním roce rozeslal Lukáš Legát, zakladatel firmy Manboxeo, celkem 850 bedýnek. Nyní dárkových boxů nejen pro muže posílá 120 tisíc.

Peter BrejčákPeter Brejčák

lukaslegat_2-minStory

Foto: Manboxeo

Lukáš Legát, zakladatel Manboxeo

0Zobrazit komentáře

Dřevěná krabice, uvnitř ní dárky, ale abyste je dostali, do ruky musíte vzít páčidlo a cestu k nim si doslova dobýt. Samotné otevírání beden Manboxeo má přitom trvat co nejdéle, proto jsou vyrobené z vysušeného a slícovaného dřeva, aby nebylo jednoduché páčidlem najít spáru a bednu otevřít. Když jsem to ale do pěti minut zvládl já, obecně to opravdu takový problém není.

Zážitek se samotným otevíráním určitě zaujme. Ruku na srdce, kdy naposledy jste v ruce měli páčidlo a mohli jste s ním rozbít dřevěnou bednu? Běžní lidé takovou možnost nemají zrovna každý den. Právě tuto zkušenost už posledních devět let nejenom mužům zprostředkovává český e-shop Manboxeo, jenž za výrobou dárkových krabic naplněných různými dárkovými předměty stojí. A stojí o ně i zákazníci.

Zatímco v prvním roce poslal Lukáš Legát, zakladatel a strůjce myšlenky na atypické dárky pro muže, celkem 850 beden, nyní jich a dalších dárků pro ženy či děti posílá přes 120 tisíc, a to zákazníkům ve čtyřech zemích. K bednám v průběhu let přibyly i truhly se zámečkem nebo cihly s kladivem. A jde o hezký byznys. Loni společnost Rewild meziročně navýšila svůj obrat o 37,8 procenta na celkových 259 milionů korun.

„Období covidu bylo pro prodejce dárků velkou výzvou. Specializujeme se na dárky s přidanou hodnotou zážitku, prémiovou kvalitou i co největší možností personalizace a také na produkty, jež jsou na trhu ojedinělé. Jsou vhodné pro rodinné oslavy nebo svatby, které nebylo v posledních dvou letech možné normálně pořádat. I přesto se nám podařilo v roce 2021 udržet provozní zisk 17 milionů korun a náš obrat narostl téměř o 40 procent. To nám dává optimismus do dalšího období,“ popisuje Legát.

spolecnamanboxeo-min

Foto: Manboxeo

Tým firmy Manboxeo

Dnes čtyřiatřicetiletého Legáta napadla myšlenka na založení takového byznysu s kamarádem, když popíjeli pivo. Dostávat pořád stejné a ohrané věci od dárkových košů přes voňavky až po lahve alkoholu je totiž často nuda. Co kdyby někdo vybral prémiové dobroty a vychytávky, a navíc je dal do zábavného dárkového balení, jaké tu ještě nikdo neviděl?

Legát si v prosinci 2013 nechal vyrobit od svého táty řemeslníka první prototyp dřevěné bedýnky i s páčidlem. Pak nastal problém – čím ji naplnit? První pokus s nákupem potravin z velkoobchodu nevyšel, zákazníci totiž zájem neměli. Mladý podnikatel se ale nevzdal. Svůj přístup změnil, do boxů začal balit jen prémiové věci, ke kterým se běžně člověk v obchodě nedostane. A v roce 2014 už odeslal prvních 850 beden, které se svou rodinou kompletoval v garáži.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dnes Manboxeo za rok vyexpeduje 120 tisíc objednávek, kromě Česka a Slovenska také pod značkou Wowboxeo do Německa a Rakouska. Přestože až v okamžiku objednávky začíná balení věcí do bedny či truhly, její uzavření a případná personalizace, Manboxeo dokáže zaručit dodání už druhý den jak v Česku, tak na Slovensku.

Právě krátká doba dodání je podle Legáta klíčová. „Pokud někomu kupujete dárek, je nutné, aby vám přišel včas a v pořádku. Na tom si zakládáme a standardně naše zboží dodáváme do druhého dne po celém Česku i Slovensku. Zákazníci kvalitu našich služeb oceňují, což dokládá mimo jiné i cena spotřebitelů Heureka ShopRoku, kterou jsme loni získali,“ popisuje.

sklad-min

Foto: Manboxeo

Sklad dárkových krabic Manboxeo

Růst byznysu se ukázal i v dalším ocenění – v roce 2019 se Manboxeo stalo pátou nejrychleji rostoucí technologickou firmou v Česku podle žebříčku Deloitte. O rok později se v tomtéž žebříčku umístilo v top 50 za celý středoevropský region. Tím ovšem firma nekončí a plánuje růst i nadále.

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

„V létě chceme do naší expanze zahrnout nově také Maďarsko, kde se obecně české e-commerce tradičně daří,“ říká Legát a popisuje také nově chystané produkty. Cílem firmy totiž je nabídnout dárky každému, a to pro každou příležitost. Ještě letos tak chce do portfolia zařadit personalizované, tedy potištěné nebo gravírované dárky.

„Jako první vlaštovku jsme na začátku léta přidali do nabídky dřevěné brýle s možností vlastního gravírování. Ještě letos v létě také plánujeme spustit možnost potisku textilu, který si bude moct člověk přes online rozhraní sám navrhnout a do druhého dne mu přijde domů,“ uzavírá Legát.