Žebříček top 20 českých herních studií: Kdo stíhá miliardové Beat Games a Bohemia Interactive?

Tvůrci VR hitu Beat Saber hlásí za rok 2022 obrat přes dvě miliardy korun. Vývojáři vojenské série Arma více než miliardu.

Michal MančařMichal Mančař

t20hc_6Speciál

Foto: CzechCrunch

Jaká jsou největší česká herní studia? To se dozvíte v žebříčku CzechCrunche

0Zobrazit komentáře

Kolik milionů stačí, abyste se dostali do top dvacítky nejúspěšnějších českých herních firem? To se dozvíte v právě spuštěném herním speciálu CzechCrunche. V něm představujeme domácí videoherní průmysl prostřednictvím nejdůležitějších čísel i jmen. Ukazujeme celkové tržby odvětví i jednotlivých studií. A přinášíme vám i videa s herně pozitivními osobnostmi, které hovoří nejen o svých oblíbených hrách.

Nárůst tržeb českých herních studií za rok 2022 sice nebyl zdaleka tak raketový jako o rok dříve, kdy meziročně vyrostl o třetinu, přesto domácí hry vystoupaly na rekordní hodnotu. Místní studia oznámila celkový obrat ve výši 7,518 miliardy korun. A stejně jako v roce 2021 tuto částku táhly významnou mírou především dva subjekty. Autoři hitu pro virtuální realitu Beat Saber ze studia Beat Games a počtem pracovníků největší domácí herní firma Bohemia Interactive, kterou proslavila vojenská série Arma.

Beat Games založila dvojice slovenských vývojářů Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár s českým skladatelem Jaroslavem Beckem. Jejich firmu v roce 2019 díky úspěchu zatím jediného titulu Beat Saber, jenž se stal nejúspěšnější hrou pro virtuální realitu vůbec, dokonce koupil Facebook. Za loňský rok přispělo studio do obratu české herní scény více než dvěma miliardami korun a zopakovalo své prvenství z předloňského roku.

„Přitom podnikání, kariéra, příjmy, startupy a tak dále, to všechno pro nás byla jenom sprostá slova. Obecně mi jako nejdůležitější přijde to, že jsme se vždy snažili dělat něco zajímavého a inovativního,“ prozradil Ján Ilavský v rozhovoru, který vznikl v rámci herního speciálu CzechCrunche. Řeč v něm byla nejen o nemiliardových začátcích, ale i o výhledu do budoucna. Třeba i o tom, jak hry promění umělá inteligence.

Druhým největším tahounem herního odvětví bylo stejně jako předloni studio Bohemia Interactive. To se na obratu českého herního průmyslu za rok 2022 podílelo více než miliardou korun. Také se šéfem a spouzakladatelem nejznámější domácí herní firmy Markem Španělem jsme hovořili. „České hry zažívají zlatou éru. Zejména v určitých žánrech opravdu patříme na světovou špičku. U těch tradičnějších, náročnějších her je česká stopa neuvěřitelně silná,“ nešetřil chválou na českou herní scénu Španěl.

Zatímco první a druhé místo dělí významnější rozdíl v obratu, pomyslně bronzové studio SCS Software na stříbrné tvůrce série Arma až tolik neztrácí a samo už miliardu vyhlíží. Za rok 2022 vykázali autoři nesmírně populárních titulů Euro Truck Simulator a American Truck Simulator obrat 905 milionů korun. Firma zakladatele a ředitele Pavla Šebora za své působení prodala vysoké desítky milionů kopií základní hry a jejích rozšíření.

vavra-boxed-gds

Přečtěte si takéGDS v Praze: Daniel Vávra, Ivan Bartoš, tvůrce Tetrisu i české hryDaniel Vávra, Ivan Bartoš, tvůrce Tetrisu i přehlídka nových českých her. Praha přivítala konferenci GDS

Na čtvrté příčce se s obratem 597 milionů korun umístilo studio Wargaming Prague, místní pobočka společnosti podepsané pod oblíbeným online válčením ve World of Tanks, World of Warships a World of Warplanes. Top pětku doplňuje 2K Czech, pokračovatel známého studia Illusion Softworks, tvůrců kultovní Mafie, a firma těsně propojená se studiem Hangar 13 a vydavatelem Take-Two Interactive. Její obrat loni dosáhl na 372 milionů korun.

Obrat v řádech stovek milionů v předešlém roce oznámilo dalších osm firem včetně Madfinger Games, kteří se po úspěšném působení v mobilních hrách nově obrátili na PC s realistickou střílečkou Gray Zone Warfare. Tvůrci Kingdom Come: Deliverance z Warhorse Studios, kteří už delší dobu pracují na novém titulu (mnoho indicií samozřejmě hovoří o pokračování Kingdom Come…), se s 166 miliony umístili na desátém místě. Těsně za Wube Software, tedy malým týmem za velkou hrou Factorio.

Jak se daří studiu Amanita Design a jeho kouzelným hrám s jedinečnou audiovizuální stránkou? Na jaké místo v žebříčku největších českých herních studií dojeli Ashborne Games se svou nedávno vydanou a už úspěšnou prvotinou Last Train Home? Odpověď najdete na stránkách herního speciálu CzechCrunche, jenž vznikl i díky podpoře partnerů z Grip Studios – kterým v top 20 patří šťastná třináctka.

Daniel Vávra, Ivan Bartoš, tvůrce Tetrisu i přehlídka nových českých her. Praha přivítala konferenci GDS

Game Developers Session je herní akce světového významu. Vystoupili na ní mimo jiné Brian Fargo, Josh Sawyer, Marek Španěl i zástupci Nintenda.

Michal MančařMichal Mančař

vavra-boxed-gds

Foto: Game Developers Session

Na Game Developers Session vystoupil i Daniel Vávra, designér Kingdom Come: Deliverance

0Zobrazit komentáře

Kongresové centrum na pražském Vyšehradě se v pátek a sobotu proměnilo na místo zaslíbené videohrám. A to jak těm novým a teprve vznikajícím, tak zástupcům titulů, které už oslavily světový úspěch. Proběhla zde tradiční konference Game Developers Session, jež byla přehlídkou českého i zahraničního herního průmyslu a jeho tvorby.

Už jedenadvacátý ročník evropsky významné akce se poprvé přesunul do zatím nejhonosnějších prostor. V hlavním sále kongresového centra v Praze se střídala významná jména herního průmyslu, v přilehlých prostorech prezentovali své hry začínající či nezávislí tvůrci. Další sály přinášely obsah jak pro zkušené vývojáře – například v podobě technologicky zaměřených workshopů –, tak pro studenty či začínající autory, kteří mohli vyslechnout třeba přednášku na téma, jak vstoupit do herního průmyslu a uspět v něm.

Na konferenci nicméně vystoupili nejen videoherní vývojáři. Ke slovu se dostal například i britský velvyslanec v České republice Matt Field nebo Ivan Bartoš, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj. Ten ocenil ještě větší otevření Game Developers Session širší veřejnosti, především právě zmiňovaným studentům. „Rodiče nám říkali, že z videoher zblbneme. Ale také díky nim jsme si vybudovali vztah k technologiím a lépe se vyznáme v moderním světě. I herní průmysl je branou k informovanější společnosti,“ uvedl Bartoš.

Kromě účasti na slavnostním zahájení ministr předával jednu z cen pro nejzajímavější hry prezentované na GDS. A také připomněl, že sám je aktivním hráčem: „Zrovna teď mě baví série Horizon nebo Mortal Kombat.“ Bartoš konferenci navštívil už poněkolikáté a se zástupci videoherního průmyslu už mnohokrát spolupracoval. Letos v létě byl součástí české mise do Japonska po Bartošově boku i Pavel Barák, předseda Asociace herních vývojářů a jeden z organizátorů GDS, který s japonskými protějšky jednal o spolupráci obou zemí.

gds-007

Foto: Game Developers Session

Britský velvyslanec Matt Field a ministr Ivan Bartoš na herní konferenci Game Developers Session

Hlavní slovo na GDS ale samozřejmě patřilo hrám a jejich tvůrcům. Známý český vývojář Daniel Vávra z Warhorse Studios na akci hovořil o budoucnosti oboru. Právě ten se totiž obvykle jako jeden z prvních potýká s technologickými změnami a nástup umělé inteligence nebude výjimkou. „Kde jste potřebovali dvě stě lidí, vám možná bude stačit dvacet,“ zaznělo na GDS. O náročnosti videoherní tvorby promluvil i další spoluzakladatel Warhorse Martin Klíma v přednášce trefně pojmenované Těžké věci zůstávají těžké: poučení z vývoje her.

Na panelové diskuzi pod vedením CzechCrunche coby partnera akce se představila čtveřice zástupců těch nejvýznamnějších domácích herních studií. Ján Ilavský (Beat Games), Marek Španěl (Bohemia Interactive), Jakub Dvorský (Amanita Design) a Marek Rabas (Madfinger Games) se s publikem podělili o největší překážky, které ve svých bohatých kariérách překonali, ale třeba i o to, co jim na herním trhu chybí. Fanouškům domácích her a historie pak Petr Kolář z brněnských Ashborne Games povyprávěl o vzniku hry Last Train Home o československých legiích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

České hosty na hlavním pódiu střídala světově významná jména. Hned úvodní vystoupení pátečního programu představilo zkušeného herního tvůrce Briana Farga, zakladatele slavné společnosti Interplay a muže podepsaného například pod kultovní sérií Fallout. Fargo hovořil o tématech, která zmiňoval i v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch – od počátků v herním byznysu přes úspěch titulů jako Wasteland a Baldur’s Gate až po své plány s novou hrou Clockwork Revolution.

Hned po Fargovi následovala skutečná legenda herního průmyslu. Návštěvníci GDS si totiž mohli naživo vyslechnout příběh tvůrce Tetrisu, jedné z nejslavnějších her všech dob. Osmašedesátiletý programátor Alexej Pažitnov mimochodem Prahu navštívil už poněkolikáté. Významnými zahraničními hosty byli také Rhianna Pratchettová, autorka a scenáristka známá díky novým dílům série Tomb Raider, tvůrce úspěšné zombie hry DayZ Dean Hall či Josh Sawyer, designér vynikajících titulů jako Pillars of Eternity, Fallout: New Vegas či Pentiment.

2_t20hs_clanek

Přečtěte si takéKolik miliard vydělávají české hry? Podívejte se na rekordní tržby a top studiaČeské hry vyrostly na rekordních 7,5 miliardy korun. Kdo se dostal do 20 největších studií?

Právě přednáškou o propojování skutečných dějin a digitální zábavy v posledně jmenované hře Sawyer program letošní Game Developers Session ukončil. Završil tak dva dny naplněné rozmanitým videoherním obsahem, který zájemcům přinesl možnost hovořit jak se zástupci domácí herní scény – už jste viděli náš žebříček 20 největších českých herních studií? –, tak s pracovníky největších videoherních společností světa od Epic Games přes Nintendo až po Unity. Ale i pro ty, kdo se o hry ještě profesionálně nezajímají či v oboru teprve začínají, byla Game Developers Session také lákavou zastávkou.

Na stylovém retro automatu jste si mohli zahrát novou českou skákačku Bzzzt od zkušeného vývojáře Karla Matějky. Studio SCS Software ke svému stánku lákalo simulátorem náklaďáku, na němž jste si mohli otestovat jejich… simulátor náklaďáku. Návštěvníkům se představila i nová realistická střílečka Gray Zone Warfare od Madfinger Games. Anebo výstava Nekonečné vesmíry – české hry a jejich globální úspěch vzniklá ze spolupráce Českých center a projektu Visiongame.cz. Nebo jste si jednoduše mohli zahrát některou z desítek menších, větších, teprve vyvíjených i už úspěšných českých her.