Do Uberu přichází expert na letectví z NASA, který bude pracovat na vývoji létajících aut

Filip HouskaFilip Houska

uberelevate
0Zobrazit komentáře

V říjnu minulého roku publikoval přepravní startup Uber dokument, který popisuje vizi dopravy v podobě létajících aut. Problémem však bylo nedostatečné technické pokrytí podstatných prvků jako přílišná hlučnost, limitovaná výdrž baterie, úspornost a další a tak sám Uber vyzýval okolí k pomoci.

Jedním, kdo se o tuto revoluční formu přepravy zajímal a sám před sedmi lety sepsal podobnou vizi, byl i Mark Moore z vesmírné agentury NASA, který se zabýval navrhováním pokročilých letadlových konceptů. A právě on přichází nyní do sanfranciského Uberu, aby pracoval na nově vznikajícím projektu Elevate.

google_1

Přečtěte si takéGoogle se zbavuje firmy na satelitní snímky, kterou kdysi koupil za 500 milionů dolarůGoogle se zbavuje firmy na satelitní snímky, kterou kdysi koupil za 500 milionů dolarů

30 let v NASA

V Uberu bude Moore zastávat nově vytvořenou roli ředitele leteckého inženýrství, do které může promítnout své bohaté znalosti, jež za 30 let figurování v NASA nasbíral. Sám své nové angažmá v neustále se rozšiřující přepravní službě popsal slovy:

„Nenapadá mě žádná jiná společnost, která by měla tak silnou pozici pro tento nový ekosystém a pro zrealizování zatím potenciálního trhu elektrických VTOL vozů. (zkratka pro „vertical takeoff and landing“ = laicky přeloženo jako „vertikální vzlet a přistání“).“

markmoore_1

Najmutí nové posily komentoval i Nikhil Goel, produktový manažer v Uberu:

„Uber pokračuje ve své roli akcelerátoru/katalyzátoru pro celý tento ekosystém a jsme nadšeni, že máme Marka mezi sebou, aby s námi spolupracoval na problematice, kterou popisujeme v našem dokumentu.“

Díky mnohým překážkám to nebude snadné, říká Moore

Jak již bylo zmíněno, létající auta jsou stále pouze teoretické a k realitě mají náročnou cestu. Moore, který celý říjnový dokument s Uberem konzultoval, sám dodává, že překážky nejsou pouze technické, ale z velké části i ekonomické a politické. S létajícími vozidly se totiž pojí velké produkční náklady ze strany výrobců, tudíž by bylo nutné zajistit, aby prodejní ceny nebyly tak vysoké.

uber_2

Další bariérou jsou také regulace pro letectví, za které by bylo zapotřebí lobbovat, a přísné restrikce pro vzdušný provoz. Moore však do těchto zřejmých komplikací vnukl pozitivní a optimistický pohled, když řekl, že Uber může svými čísly a dobrými argumenty vlády a výrobce přesvědčit, že se koneckonců bude jednat o bezpečný, velký a ziskový trh.

Jak má celá vize létajících aut fungovat?

Uber Elevate se pro mnohé může jevit jako filmový sci-fi námět. Kalifornská přepravní společnost totiž chce lidem umožnit si zavolat řidiče, respektive pilota, který se svým elektrickým létajícím vozem přistane na nejbližším vybudovaném „vertipotru“ (patrně něco jako heliport) v jeho okolí a přepraví je do cílové destinace. Na jedno nabití by prostředky měly vydržet vzdálenost okolo 80 až 160 kilometrů s tím (jak navrhuje Moore), že by se alespoň částečně dobíjely na vertiportech.

uber_3

Návrh, jak by mohly vypadat vrtule.

Podle Moorových optimistických odhadů by se měly první takové vozy objevit v horizontu jednoho až tří roků. Ty by měly být pilotovány skutečným člověkem a do budoucna (jak je dnes v módě) by měly létat samy.

Přechod do Uberu znamená pro Moora značný risk

O tom, že to Moore myslí s touto iniciativou opravdu vážně, svědčí i fakt, že z NASA odchází rok předtím, než by mohl jít do důchodu. Pokud by do důchodu odešel rovnou z NASA, měl by zaručenou slušnou penzi a bezplatné zdravotní pojištění do konce života. Příchodem do Uberu tyto výsady pochopitelně ztrácí, i když lze očekávat, že po finanční stránce bude slušně odměňován.

Možnou příčinou, proč z NASA odchází, je i situace, že se americká vesmírná agentura vzdává zajímavých a nově vznikajících příležitostí na trhu s letectvím a přenechává je privátnímu sektoru. Podle Moora jsou právě vládní instituce ty, které mají takové prostředky, pomocí nichž by mohly předcházet vysokým úrovním rizik. A ty k revolučním nápadům a projektům pochopitelně patří.

Foto: Uber Elevate