Ford investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobily
Americký výrobce elektromobilů Rivian má velký potenciál stát se vážným konkurentem pro automobilku Tesla. Po Amazonu do něj chce investovat částku půl miliardy dolarů (11,5 miliardy korun) také americká automobilka Ford, která vidí v investici příležitost k využití technologií Rivianu u vlastních vozidel. Fordu se totiž v poslední době příliš nedaří, přichází o zisky a analytici varují, že se tento vývoj bez změn k lepšímu neobrátí. Ford proto hledá novou cestu, jak se vrátit zpět k ziskům, a startup Rivian pro něj představuje alternativu, která by mu tuto cestu mohla značně ulehčit.
Rivian v současnosti vyvíjí dvojici elektromobilů, kterými jsou velké SUV R1S a pick-up R1T. Ty spolu sdílejí stejnou platformu se čtveřicí elektromotorů a baterií, která vozu umožňuje dojezd přes 640 kilometrů na jedno nabití. Ford má v plánu do roku 2022 nabízet 40 elektrických modelů, mezi kterými nebude chybět ani velký elektrický pick-up F-150, jenž je ve své konvenční verzi nejprodávanějším modelem Fordu ve Spojených státech.
Na vývoj těchto modelů vyčlenil Ford 11 miliard dolarů (přes 250 miliard korun) a spolupráce s Rivianem by mu mohla pomoci jejich vývoj urychlit, dosáhnout snížení nákladů a vyšší efektivnosti provozu. Nové spojenectví s Rivianem, v němž má Ford získat výměnou za významnou investici také menší podíl, má tak přinést první ovoce při vývoji dalších elektrických vozidel značky Ford.
Zmíněný pick-up F-150 ani chystaný crossover inspirovaný legendárním Mustangem, které již jsou ve vývoji, to prý nijak neovlivní, ale nově chce americká automobilka se 116letou tradicí využívat flexibilní platformu Rivianu pro stavění dalších elektromobilů. Byť už je prý rozhodnuto, Ford zatím veřejnosti neprozradil, jaký typ vozidla na platformě Rivianu postaví.
„Od Rivianu se můžeme hodně naučit. Například to, jak rychle pracují s nápady,“ říká William C. Ford Jr., předseda automobilky Ford, a dodává: „Práce zcela od základu je v oblasti elektromobility velmi přínosná.“ Naráží tím na fakt, že i přes snahu velkých automobilek, které se začínají postupně orientovat na elektromobilitu, má v této oblasti největší úspěchy automobilka Tesla, která začínala od nuly.
Vyzyvatel Tesly
Právě pro Teslu se díky výrazným finančním investicím stává Rivian velkým konkurentem. Dnes má ambiciózní startup, za nímž stojí R. J. Scaringe, přibližně 750 zaměstnanců, kteří pracují na několika místech v USA a ve Velké Británii. Výroba elektromobilů bude probíhat v Illinois a společnost by je chtěla na trh začít dodávat již během příštího roku.
Prodejní cena elektromobilů od Rivianu je v současné době odhadována na 68 tisíc dolarů (přes 1,5 milionu korun). Primárně budou mířit proti Modelu X, chystanému pick-upu od Tesly a dalším velkým elektrickým SUV a pick-upům, které přijdou od ostatních konkurentů, jako je Jaguar, Land Rover či Porsche. Stejně jako Tesla, i Ford a Rivian pracují na systému autonomního řízení, ovšem zatímco Elon Musk plánuje zavedení plně autonomní technologie již na příští rok, zakladatel a CEO Rivianu R. J. Scaringe je v odhadech opatrnější a hovoří o technologii příštího desetiletí.
Kromě Amazonu a Fordu do společnosti v minulosti investovali i další společnosti jako například japonské Sumitomo či Saudi Industrial Group. Rivian původně vedl rozhovory o partnerství také s GM či Volkswagenem, ovšem jednání vždy vedla do slepé uličky.
„Toto strategické partnerství je dalším klíčovým milníkem v našem úsilí o urychlení přechodu k udržitelné mobilitě,“ řekl R. J. Scaringe o novém partnerství s Fordem a dodává: „Ford má dlouhodobý závazek k udržitelnosti, přičemž Bill Ford je jedním z nejstarších obhájců tohoto odvětví, a jsme nadšeni, že můžeme využít našich technologií k tomu, abychom dostali více elektromobilů na silnice.“