Módní e-shop About You v Česku vyřídil už přes milion objednávek. Český konkurent Zoot se zatím drží na čele
Karolína Kurková v reklamě na About You
Už je to rok, co do České republiky velkolepým způsobem vstoupil německý módní e-shop About You. Příchod velkého evropského hráče provázela jednak obří marketingová kampaň a také velká akce v Praze, na kterou About You pozvalo stovky influencerů a dalších osobností, aby o sobě dalo pořádně vědět. Nyní módní online obchod hlásí, že má za sebou už přes milion vyřízených objednávek.
Přitom vše rozhodně nešlo snadno. About You i kvůli svému okázalému vstupu na tuzemský trh nezvládlo úvodní nápor a v prvních třech týdnech e-shopu kolabovaly IT systémy. To vedlo ke zdržením objednávek a velkému poprasku na sociálních sítích, ale About You se z toho nakonec oklepalo.
Šéf About You Tarek Müller už tehdy pro CzechCrunch říkal, že si na internetu stěžovalo z celkového počtu jen pár desítek lidí, a nyní firma uvádí, že většina objednávek byla doručena zákazníkům včas, ovlivněno bylo jen 10 procent z nich, a úvodní kolaps se nakonec nikterak nepodepsal na dalším růstu platformy.
České zákazníky si About You prý získalo zejména velkým výběrem produktů či dopravou i vrácením zdarma a objednávky v prvních dvanácti měsících na trhu převyšovaly očekávání. About You uvádí, že vyřídilo přes milion objednávek a většina zákazníků si objednala třikrát a více.
„Velmi nás těší, že první rok proběhl ve znamení úspěchu. Přestože jsme se už stali lídry na českém trhu v online nakupování, stále zde vidíme velký potenciál do budoucna. Budeme pokračovat v přizpůsobování našeho obchodu lokálním preferencím, v rozšiřování nabídky, snižování cen, zvyšování kvality služeb a chceme pokračovat v zavádění novinek v oblasti nových akcí a spoluprací,” uvedl Tarek Müller, spoluzakladatel a jeden z výkonných ředitelů About You.
Přestože již o sobě About You hlásá, že se stalo lídrem českého trhu v online nakupování, minimálně podle jediné metriky, kterou německý e-shop na našem trhu zveřejňuje, jednička ještě není. Jak prozradil pro CzechCrunch konkurenční Zoot, za posledních dvanáct měsíců zaznamenal český konkurent přes 1,1 milionu objednávek.
Zoot se tak podle všeho i po velkém nástupu zahraniční konkurence, kterou vedle About You představuje rovněž německé Zalando, udržel v prvním roce na čele, alespoň co se počtu vyřízených objednávek týče. Finanční výsledky za jednotlivé trhy bohužel zahraniční hráči vůbec nezveřejňují a Zalando nechtělo komentovat ani počet objednávek.
„Naše strategie je silně orientovaná na zákazníky. Pečlivě nasloucháme jejich zpětné vazbě a vždy se snažíme uspokojit jejich potřeby. Jsme velmi hrdí na to, že dosavadních 16 měsíců v České republice bylo pro nás super úspěšných a stali jsme se tak přední online platformou pro módu a životní styl na trhu,“ uvedl pro CzechCrunch za Zalando jeho marketingový šéf Dawid Pożoga.
Zatímco Zalando na trh přišlo o pár měsíců dříve, avšak svou marketingovou kampaň spustilo až později, About You o sobě dávalo vědět hned od začátku. Obecně je cílem e-shopu, který spadá do pod Otto Group, stát se méně závislým na klasické reklamě, a proto spolupracuje s influencery a známými osobnostmi. V Česku patřily k nejviditelnějším jeho spoty s českou supermodelkou Karolínou Kurkovou.
I nadále tak chce About You v České republice růst a navázat na úspěšný první rok. Přestože lokální čísla firma neprozrazuje, celkově dosáhlo About You ve finančním roce 2018/2019 na obrat ve výši 461 milionů eur (11,9 miliardy korun), což představovalo 63% růst.
Jedná se o čísla za celkem sedm evropských trhů, kde má e-shop měsíčně přes 15 milionů aktivních uživatelů. Nedávno navíc About You vstoupilo na Slovensko a nově dobývá také Maďarsko a Rumunsko.
Velký konkurenční boj
Konkurence se ale rozhodně nechce nechat zahanbit. Také Zalando již během roku hlásalo, že se chce stát v Česku jedničkou pro online nákup módy. „Jsme největší online módní platformou v Evropě. (…) Nemůžeme zveřejnit konkrétní čísla, ale náš cíl je rozhodně takový, abychom se stali preferovanou online módní destinací v České republice,“ říkal v únoru pro CzechCrunch ředitel Zalanda pro střední Evropu Linus Glaser.
Ani Zalando nekomentuje své finanční výsledky a ani další metriky na jednotlivých trzích, nicméně z Berlína dnes již řídí operace v 17 evropských zemích a v roce 2018 vykázalo tržby ve výši 5,3 miliardy eur (přes 136 miliard korun). Provozní zisk se pohyboval kolem 173 milionů eur a čistý pak dosáhl na necelých 38 milionů eur (zhruba 980 milionů korun).
Nejvýznamnější tuzemskou konkurenci dvou německých a rychle se rozpínajících e-shopů představuje již zmíněný Zoot, jehož nástup nových platforem zastihl v nejhorší možné situaci. Právě před rokem se začaly naplno rozvíjet finanční problémy firmy, která nakonec musel požádat o ochranu před věřiteli a většinu dluhů včetně dluhopisů odepsat.
Pod vedením investiční skupiny Natland, která Zoot zachránila, a novým krizovým managementem v čele s Lukášem Uhlem a Robertem Vojáčkem se nyní snaží populární módní e-shop vstát z mrtvých. Nové vedení muselo nejprve zásadním způsobem osekat náklady, propustit stovky lidí a nyní nabíhá na novou strategii, která obsahuje i otevírání tradičních kamenných prodejen.
První se otevřela na Černém mostě, do toho Zoot spustí desítky partnerských výdejen po celé zemi a v plánu má se již v příštím roce otočit do černých čísel. Při rostoucí konkurenci pro něj není situace nikterak jednoduchá, ale nové vedení Zootu je přesvědčeno, že v příštím roce už bude v tržbách atakovat miliardu korun a skončí v provozním zisku EBITDA ve výši téměř 30 milionů korun.
„Nechystáme se to zabalit, právě naopak. Aktuálně probíhá ozdravení celé firmy a do roka a do dne chceme být silnější než kdy dřív. Chystáme nové produkty, prodejny a na jaře 2020 i novou privátní značku,“ hlásil Zoot v dubnu, a tak bude zajímavé sledovat, na jaká čísla se všechny tři módní e-shopy minimálně v počtu objednávek dostanou za rok. Pro každý z nich ale budou nejdůležitější pochopitelně hlavně finance.