Z Tesly je nejhodnotnější americká automobilka v historii. Její akcie se zbláznily a atakují hranici 500 dolarů

elon-musk4

Foto: TED

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Elektrický stroj jménem Tesla přepnul na zcela nový výkon a šlape v neuvěřitelných otáčkách. Tak by se dala vyjádřit situace, která se momentálně děje okolo kalifornské automobilky Elona Muska. Její akcie za poslední tři měsíce vyletěly téměř na Měsíc, což Tesle vyneslo titul nejhodnotnější automobilového producenta celého amerického kontinentu.

Na území Spojených států najdete hned několik automobilových výrobců s mnohaletou tradicí a pracně budovaným jménem známým po celém světě. A pak je tu Tesla, extravagantní, inovátorská a tak trochu přidrzlá mladičká automobilka, která začíná všem svým americkým rivalům ukazovat záda.

Pro Teslu byl začátek roku 2019 ve znamení poklesu na absolutní dno. Jenže jak je u této automobilky zvykem, ať je pád seberychlejší, Tesla vždy najde rychle dno, od kterého se může odrazit. Stalo se tak i v tomto případě, ovšem tentokrát se Tesla odrazila takovým stylem, že to některé dohnalo až k pláči. Slzy roní ti, kteří v době krize neinvestovali do jejích akcií, respektive shortují akcie a čekají na jejich propad, a slzy radosti se objevují i v očích těch, kteří naopak před několika měsíci nakoupili.

Jen za poslední tři měsíce se cena akcií této automobilky zvýšila o 93 %. Vůbec největší profit zaznamenávají držitelé akcií Tesly, kteří je nakoupili začátkem června, kdy po nevydařeném prvním kvartálu 2019 hodnota akcií našla své dno v podobě 185 dolarů za kus. Kdo tak učinil, může se nyní těšit z několikanásobného zhodnocení. Během následujících sedmi měsíců se totiž akcie postupně vzchopily až na aktuální hodnotu atakující 500 dolarů. Přitom ještě loni v červnu se potácely pod 180 dolary.

tesla-superchargers

Foto: Tesla

Elektromobily Tesla u nabíjecích stanic

To je ovšem jen první část tohoto takřka pohádkového příběhu. Zatímco Evropa má jména jako Ferrari, Lamborghini, Porsche, Bugatti či Benz, Spojené státy mají takovýchto hrdinů, jejichž jméno bylo vytesáno do kamene úspěchů národního automobilového průmyslu, podstatně méně. Rozhodně však mezi ně patří Henry Ford, Alfred Sloan, Lee lacocca a s jistou opatrností mezi ně můžeme zařadit i jméno Elona Muska.

Jeho jmění se momentálně podle agentury Bloomberg vyšplhalo na částku 30,2 miliardy dolarů (bezmála 700 miliard korun). Toto jmění tvoří do značné míry právě akcie Tesly, kterých Musk drží přes 20 procent. A pokud bude cena akcií dál růst, mohl by Musk v rámci nastavených cílů a odměn získat bonus v podobě 800 milionů dolarů.

Současná tržní kapitalizace jeho automobilky míří k 83 miliardám dolarů (zhruba 1,9 bilionu korun) a již nyní převyšuje maximální tržní hodnotu 81 miliard dolarů, které dosáhla automobilka Ford v roce 1999. Hodnota Tesly převyšuje i hodnotu GM (General Motors) a koncernu FCA (Fiat Chysler Automobiles). Samozřejmě je problematické porovnávat aktuální hodnoty společností s hodnotami před desítkami let, ovšem v čisté řeči čísel je Tesla novým králem. Žádná automobilka v historii nikdy neměla vyšší hodnotu. Musk navíc nepotřeboval 100 let, aby se na tuto pozici dostal, ale k dosažení nejvyšší pozice mu stačilo necelých dvacet let.

500 dolarů na dostřel

Celý svět momentálně napjatě očekává, zda se Tesle podaří prolomit hranici 500 dolarů za akcii. Raketovému růstu akcií nahrává lehké uklidnění situace mezi USA a Íránem i zvýšení předpovědí analytiků na Wall Street, kam až se může cena akcií vyšplhat. Někteří již odhadují právě vysoko přes 500 dolarů.

A co můžeme očekávat v budoucnu? Vše bude záviset na schopnosti Tesly efektivně vyrábět a včasně dodávat Model 3, o který je ve světě obrovský zájem, a Tesle výrazně pomohl i v posledním kvartálu minulého roku, kdy dodala rekordní počet vozů. Zároveň se blíží zahájení produkce Modelu Y, o který by měl být podle odhadů ještě větší zájem než o Model 3. Tento SUV model vychází z Modelu 3, a proto by jeho produkce měla být pro Teslu podstatně jednoduší a nemělo by nastat výrobní peklo, které si prožila právě s Modelem 3. A zapomínat nesmíme ani na modely Semi, Cybertruck a druhou generaci Roadsteru.

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Tesla navíc plánuje výstavbu nové továrny v Evropě poblíž Berlína a pokračuje s výstavbou továrny v Šanghaji, která momentálně vozy již produkuje. Oba tyto závody by se měly soustředit výhradně na produkci vozů Model 3 a Model Y, které by měly v Evropě a Číně dostat o něco atraktivnější cenovku, jež by měla navýšit zájem tamních zákazníků.

Jak to tedy vypadá, Tesla má dobře našlápnuto k dalším historickým úspěchům. Je však důležité myslet na to, že je tu stále konkurence z jiných kontinentů, v čele s Porsche a jeho Taycanem, a i v domovině se rodí nové hvězdy, které by mohly dříve či později pozici Tesly ohrozit. Mezi ně patří například Rivian, který je miláčkem investorů a jeho dva, prozatím neprodukované modely, vypadají skutečně nadějně.