Ropný průmysl se otřásá v základech. O uhlíkovou neutralitu nečekaně usiluje i olejářský gigant BP

bp-platform

Foto: BP

Ropná plošina BP v Mexickém zálivu

0Zobrazit komentáře

Dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030 či 2050 je nyní velkým cílem pro mnoho větších či menších podniků. Ovšem u žádné z nich nebylo toto oznámení natolik kontroverzní jako u jednoho z největších producentů ropných produktů, britské energetické společnosti BP.

Snahu o dosažení uhlíkové neutrality v poslední době ohlásila celá řada významných společností. Jmenovitě například Microsoft, Amazon, šampionát Formule 1 a letecký přepravce EasyJet si tento cíl již dokonce odšrktnul. Svým rozhodnutím jsou tyto nadnárodní společnosti příkladem i ostatním a postupně se do bezuhlíkové iniciativy zapojuje stále větší množství velkých jmen.

Avšak když se na uhlíkovou „odvykačku“ dobrovolně přihlásí i jedna z největších ropných společností, působí to poněkud absurdním dojmem.

bp-green-plan1

Foto: BP

Bernard Looney je autorem odvážného plánu petrolejářské společnosti BP

Autorem iniciativy je nový generální ředitel Bernard Looney. Ten má za to, že společnost, pod kterou spadají i nám známé značky jako Castrol či Aral, potřebuje změnu. „Naším cílem je redukovat na nulu přibližně 415 milionů tun emisí, přičemž z toho 55 milionů z našich provozů a 360 milionů z předcházející výroby,“ prohlásil Bernard Looney, který v BP, respektive The British Petroleum Company, strávil celou svou kariéru a chce ambiciózního cíle dosáhnout nejpozději do roku 2050.

BP chce zároveň více investovat do nízkouhlíkových podniků a omezovat investice do ropy a plynu. Společnost se totiž v poslední době zaměřuje i na fotovoltaiku. Bohužel prozatím nebyly odhaleny bližší detaily týkající se realizace tohoto cíle. BP však přislíbilo, že více představí během setkání investorů, které by mělo proběhnout v září tohoto roku.

Vše řeší kompenzace

Rozhodně to ale neznamená, že se BP vzdá všech svých ropných aktivit. Ropa, plyn a jejich následné zpracování budou i nadále tvořit základ celého podnikání firmy, která za rok 2018 vykázala tržby ve výši téměř 304 miliard dolarů a odnesla si z nich čistý zisk atakující 10 miliard. Ovšem stejně jako zmiňovaný EasyJet bude veškeré produkované emise kompenzovat investicemi do projektů zahrnujících výsadbu stromů či vývoj technologií pro zachytávání oxidu uhlíku.

bp-green-plan2

Foto: BP

BP Net Zero je název kampaně, v rámci které si BP klade za cíl uhlíkovou neutralitu do roku 2050

Looney zároveň ujistil investory, že BP bude každý rok na dividendách vyplácet 8 miliard dolarů (přibližně 184 miliard korun). Předseda společnosti Helge Lund navíc dodal, že tyto změny budou dobré nejen pro celou společnost, ale i pro BP a samotné akcionáře.

Otázkou ovšem zůstává, jaký je důvod tohoto rozhodnutí. Přeci jen odhalit takto odvážný plán bez konkrétních cílů působí minimálně jako snaha dostat BP na přední strany novin. Navíc deník The Guardian provedl v minulém roce průzkum, ze kterého vyplynulo, že by společnost ráda do roku 2030 navýšila produkci ropných produktů a zemního plynu až o pětinu. Teď naopak říká, že do roku 2050 chce být uhlíkově neutrální.

jindrich-lenz1

Přečtěte si takéČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové zeměČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové země

Looney ale řekl: „Vím, že mnozí pochybují o našich úmyslech v závislosti na rozporech mezi tím, co říkáme, a tím, co děláme. Podnikáme však kroky, abychom sladili naše záměry s našimi činy pevněji a viditelněji, a stali se mnohem více transparentní.“

Mezi další opatření v rámci zeleného plánu chce BP více lobovat za politiky, kteří mají ve svém programu změny související se současnou klimatickou krizí, což je podobný postup, jaký zvolila i americká investiční a bankovní společnost Goldman Sachs.

bp-green-plan4

Foto: BP

Bernard Looney během svého prvního projevu ve funkci generálního ředitele BP

Při této příležitosti BP také představilo svou novou vnitřní strukturu. Ta se až doposud větvila na oblast získávání ropy a zemního plynu a oblast zpracování těchto látek v ropné produkty. Nyní se aktivita BP rozvětví do čtyř oblastí. První bude mít na starosti produkci a provoz, druhá zákaznický servis a výrobu produktů, třetí zpracování plynu a nízkouhlíkovou energii a poslední odvětví se bude zabývat inovacemi a inženýrstvím.

Proč to nepřenecháte Tesle?

Looneymu byla položena ze strany magazínu Business Insider otázka, proč přechod na obnovitelnou energii podnik s více než staletou tradicí v oblasti zpracování fosilních paliv raději nepřenechá společnostem, jako je Tesla. Looney odpověď na otázku rychle přehrál na Nicka Boyla, generálního ředitele společnosti Lightsource Renewable Energy, která se specializuje na solární energii, a ve které má BP 50% podíl.

„Ropné společnosti by měly vést revoluci v oblasti čisté energie, protože se specializují na realizaci velkých inženýrských projektů na odlehlých místech, znají trhy s energií a mohou se pochlubit obchodními znalostmi i finančními prostředky, aby iniciativy v oblasti obnovitelné energie hnaly kupředu,“ řekl Boyle.

A Looney vše uzavřel slovy: „Stále budeme energetickou společností, ale trochu jiným druhem energetické společnosti.“