Ropný průmysl se otřásá v základech. O uhlíkovou neutralitu nečekaně usiluje i olejářský gigant BP

bp-platform

Foto: BP

Ropná plošina BP v Mexickém zálivu

0Zobrazit komentáře

Dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030 či 2050 je nyní velkým cílem pro mnoho větších či menších podniků. Ovšem u žádné z nich nebylo toto oznámení natolik kontroverzní jako u jednoho z největších producentů ropných produktů, britské energetické společnosti BP.

Snahu o dosažení uhlíkové neutrality v poslední době ohlásila celá řada významných společností. Jmenovitě například Microsoft, Amazon, šampionát Formule 1 a letecký přepravce EasyJet si tento cíl již dokonce odšrktnul. Svým rozhodnutím jsou tyto nadnárodní společnosti příkladem i ostatním a postupně se do bezuhlíkové iniciativy zapojuje stále větší množství velkých jmen.

Avšak když se na uhlíkovou „odvykačku“ dobrovolně přihlásí i jedna z největších ropných společností, působí to poněkud absurdním dojmem.

bp-green-plan1

Foto: BP

Bernard Looney je autorem odvážného plánu petrolejářské společnosti BP

Autorem iniciativy je nový generální ředitel Bernard Looney. Ten má za to, že společnost, pod kterou spadají i nám známé značky jako Castrol či Aral, potřebuje změnu. „Naším cílem je redukovat na nulu přibližně 415 milionů tun emisí, přičemž z toho 55 milionů z našich provozů a 360 milionů z předcházející výroby,“ prohlásil Bernard Looney, který v BP, respektive The British Petroleum Company, strávil celou svou kariéru a chce ambiciózního cíle dosáhnout nejpozději do roku 2050.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

BP chce zároveň více investovat do nízkouhlíkových podniků a omezovat investice do ropy a plynu. Společnost se totiž v poslední době zaměřuje i na fotovoltaiku. Bohužel prozatím nebyly odhaleny bližší detaily týkající se realizace tohoto cíle. BP však přislíbilo, že více představí během setkání investorů, které by mělo proběhnout v září tohoto roku.

Vše řeší kompenzace

Rozhodně to ale neznamená, že se BP vzdá všech svých ropných aktivit. Ropa, plyn a jejich následné zpracování budou i nadále tvořit základ celého podnikání firmy, která za rok 2018 vykázala tržby ve výši téměř 304 miliard dolarů a odnesla si z nich čistý zisk atakující 10 miliard. Ovšem stejně jako zmiňovaný EasyJet bude veškeré produkované emise kompenzovat investicemi do projektů zahrnujících výsadbu stromů či vývoj technologií pro zachytávání oxidu uhlíku.

bp-green-plan2

Foto: BP

BP Net Zero je název kampaně, v rámci které si BP klade za cíl uhlíkovou neutralitu do roku 2050

Looney zároveň ujistil investory, že BP bude každý rok na dividendách vyplácet 8 miliard dolarů (přibližně 184 miliard korun). Předseda společnosti Helge Lund navíc dodal, že tyto změny budou dobré nejen pro celou společnost, ale i pro BP a samotné akcionáře.

Otázkou ovšem zůstává, jaký je důvod tohoto rozhodnutí. Přeci jen odhalit takto odvážný plán bez konkrétních cílů působí minimálně jako snaha dostat BP na přední strany novin. Navíc deník The Guardian provedl v minulém roce průzkum, ze kterého vyplynulo, že by společnost ráda do roku 2030 navýšila produkci ropných produktů a zemního plynu až o pětinu. Teď naopak říká, že do roku 2050 chce být uhlíkově neutrální.

jindrich-lenz1

Přečtěte si takéČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové zeměČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové země

Looney ale řekl: „Vím, že mnozí pochybují o našich úmyslech v závislosti na rozporech mezi tím, co říkáme, a tím, co děláme. Podnikáme však kroky, abychom sladili naše záměry s našimi činy pevněji a viditelněji, a stali se mnohem více transparentní.“

Mezi další opatření v rámci zeleného plánu chce BP více lobovat za politiky, kteří mají ve svém programu změny související se současnou klimatickou krizí, což je podobný postup, jaký zvolila i americká investiční a bankovní společnost Goldman Sachs.

bp-green-plan4

Foto: BP

Bernard Looney během svého prvního projevu ve funkci generálního ředitele BP

Při této příležitosti BP také představilo svou novou vnitřní strukturu. Ta se až doposud větvila na oblast získávání ropy a zemního plynu a oblast zpracování těchto látek v ropné produkty. Nyní se aktivita BP rozvětví do čtyř oblastí. První bude mít na starosti produkci a provoz, druhá zákaznický servis a výrobu produktů, třetí zpracování plynu a nízkouhlíkovou energii a poslední odvětví se bude zabývat inovacemi a inženýrstvím.

Proč to nepřenecháte Tesle?

Looneymu byla položena ze strany magazínu Business Insider otázka, proč přechod na obnovitelnou energii podnik s více než staletou tradicí v oblasti zpracování fosilních paliv raději nepřenechá společnostem, jako je Tesla. Looney odpověď na otázku rychle přehrál na Nicka Boyla, generálního ředitele společnosti Lightsource Renewable Energy, která se specializuje na solární energii, a ve které má BP 50% podíl.

„Ropné společnosti by měly vést revoluci v oblasti čisté energie, protože se specializují na realizaci velkých inženýrských projektů na odlehlých místech, znají trhy s energií a mohou se pochlubit obchodními znalostmi i finančními prostředky, aby iniciativy v oblasti obnovitelné energie hnaly kupředu,“ řekl Boyle.

A Looney vše uzavřel slovy: „Stále budeme energetickou společností, ale trochu jiným druhem energetické společnosti.“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Česká digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové země

Peter BrejčákPeter Brejčák

jindrich-lenz1Insider

Foto: Mutumutu

Jindřich Lenz, CEO startupu Mutumutu

0Zobrazit komentáře

Digitální pojišťovna Mutumutu profilující se jako inovátor konzervativního oboru pojišťovnictví získala výraznou investici. Třicet milionů korun do firmy s přibližně 1 600 pojištěnci vloží francouzská skupina Société Général Assurance, matka tuzemské Komerční pojišťovny. Právě ta dosud Mutumutu licenčně zaštiťovala.

Podle informací CzechCrunche získává Société Général za 30 milionů korun v pojišťovacím startupu strategický menšinový podíl v úrovni 20 až 40 procent, což Mutumutu oceňuje na 75 až 150 milionů korun. Do konce roku se navíc může investovaná částka zdvojnásobit na celkových 60 milionů korun, nicméně i v takovém případě by měl zůstat podíl menšinový.

Mutumutu původně vzniklo jako vlastní projekt Creative Docku. Smíchovská firma specializující se na budování firem do vývoje vložila celkem 1,5 milionu eur (40 milionů korun) a Mutumutu tak byl jejím dosud nejdražším projektem. Ještě před vstupem na trh koncem roku 2018 se k budování tzv. insuretechu (insurace + technology), který propojuje tradiční pojišťovací produkty s moderními technologiemi, připojila také Komerční pojišťovna.

mutumutu

Foto: Mutumutu

Tým startupu Mutumutu

Nová investice má posílit stávající partnerství obou firem a otevřít možnosti pro rozšíření společného byznysu. Cílem Mutumutu je pak další růst. Firma prezentuje, že zájemců, kteří by chtěli službu v budoucnu využívat, je už asi 40 tisíc.

Aktuálně má však přibližně 1 600 smluvních pojištěnců, což podle vyjádření firmy stačí na dostatečné financování, přičemž své klienty kryje již za více než tři miliardy korun. V horizontu dvanácti měsíců chce navíc Mutumutu počet klientů ztrojnásobit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To vše už by se nicméně nemělo odehrávat pouze na českém trhu. Od začátku vývoje byla platforma budována jako univerzální, aby byla možná její rychlá expanze na další zahraniční trhy. Ty teď chce digitální pojišťovna posílena investicí postupně dobývat, podle posledních dostupných informací se firma rozhodovala mezi Německem, Polskem či Švýcarskem.

„Současný plán je investovat do růstu, otevírat každý rok otevírat jednu novou zemi. Takto bychom postupně měli posbírat kolem 10 tisíc zákazníků a kolem roku 2024 mít navrácenou investici a být v černých číslech,“ přibližuje plány Jindřich Lenz, CEO Mutumutu.

mutumutu

Foto: Mutumutu

Aplikace Mutumutu

Ve srovnání s tradičními pojišťovnami staví Mutumutu svůj produkt staví na jednoduchosti a zprůhlednění celého systému životního pojištění. Aktuálně nabízí tři typy – pracovní neschopnost, invalidita a smrt. Novinkou v rámci oboru je motivování klientů ke zdravému životnímu stylu za pomoci chytrých sportovních aplikací v mobilu. Za pravidelný sport, nekouření a preventivní lékařské prohlídky mohou lidé získat až 30% cashback ze zaplaceného pojistného.

„Budeme ještě víc podporovat zdravý životní styl. Do mobilní aplikace přidáme další sporty, které klientům zlevní pojistku. A připravíme i rozšíření pro klienty s vyššími příjmy, kteří požadují větší zajištění,“ doplňuje Lenz.