Boj proti fast fashion. Česká aplikace Alpaka učí, jak mít udržitelnější šatník a být ohleduplnější k planetě

Nela VítováNela Vítová

alpaka-steffi-cernaStory

Foto: Alpaka

Zakladatelka aplikace Alpaka Steffi Černá

0Zobrazit komentáře

Ve světe módy probíhá v posledních letech výrazný souboj mezi tzv. fast fashion, která nabízí rychloobrátkové zboží za nízké ceny, a jejím opakem, tedy slow fashion nabízející většinou dražší, zato udržitelné oblečení a doplňky. Každé z těchto odvětví má přitom bezpochyby své výhody i nevýhody.

Fast fashion, neboli česky tzv. rychlá móda, se potýká s problémem nízké udržitelnosti zboží a zastánci druhé strany je často kritizovaná nadměrnou výrobou za velmi nízkou cenu. S tím samozřejmě souvisí právě i její výhoda, a to, že prodejní cena je často spíše nízká a pro zákazníky proto velmi lákavá.

Pomalá móda naopak jde cestou udržitelnosti, klade důraz na ekologickou a etickou výrobu a na minimalismus napříč šatníkem. S tím vším jde ruku v ruce i vyšší cena finálního výrobku, zato však pochopitelně i lepší kvalita. Ačkoliv jistou dobu byla právě fast fashion oblastí, která u zákazníků měla plusové body, v poslední době se trend začíná obracet na druhou stranu a kvalitní a dlouhotrvající oblečení se stává čím dál častější součástí našich šatníků.

Ekologický a udržitelný šatník

Protože se stále více lidí začíná zajímat o ekologii ve všech směrech, souvisí s tím i významnější smýšlení nejen o původu oblečení, ale také o jeho využitelnosti. Jinak řečeno, stále více lidí si místo bezmyšlenkovitého nákupu již dvacátého zeleného trička za 250 korun dokáže položit otázku: „Vezmu si tohle alespoň pětkrát na sebe?“

alpaka4

Foto: Alpaka

Aplikace Alpaka chce pomoci k udržitelnějšímu šatníku

Právě kvůli rostoucí poptávce zákazníků po ekologických produktech i spousta velkých světových značek a firem pomalu mění svůj byznysový model a snaží se všemožnými způsoby snižovat svou ekologickou stopu. Svůj byznys model pomalu přizpůsobuje poptávce například i řetězec rychloobrátkové módy H&M, a to nejen svou udržitelnou kolekcí. Zákazníkům nově umožňuje si oblečení zapůjčit bez nutnosti okamžitého nákupu, čímž chce dlouhodobě cílit ke snížení emisí z výroby.

Alpaka jako cesta k minimalismu

Že náš šatník často trpí přehlcením, si uvědomila i Steffi Černá, kterou – ostatně jako velkou spoustu žen – trápil neustálý nedostatek oblečení, byť její šatník překypoval různobarevnými kousky. Svůj šatník se jednoho dne rozhodla vytřídit. Zbavila se nepadnoucího levného oblečení a nahradila jej kvalitnějšími výrobky z udržitelnějších materiálů, které jdou navíc mnohem lépe kombinovat.

Přitom si byla samozřejmě vědoma toho, že takovým problémem netrpí sama, a byla si jistá, že očistu šatníku by jistě ocenila spousta dalších lidí. Proto se rozhodla vytvořit aplikaci s cílem šířit povědomí o slow fashion, pomoci lidem v cestě za větší udržitelností, naučit je udržovat minimalistický šatník a kupovat módní kousky, které skutečně unosí. Aplikace dostala jméno Alpaka.

alpaka3

Foto: Alpaka

Aplikace Alpaka

„Byla jsem frustrovaná z toho, že je naše oblečení obrovskou ekologickou zátěží, je vyráběno ve velmi špatných podmínkách, obsahuje toxické látky, a my ho přitom kupujeme po tunách a nepřipadá nám na tom nic špatně,“ vysvětluje pro CzechCrunch zakladatelka startupu Steffi Černá.

„Proto jsem přemýšlela, jak toho co nejefektivněji docílit, a napadla mě aplikace, která počítá cost per wear oblečení, tedy ukáže lidem pravou hodnotu jejich nákupu. Tak jim pomůže upravit jejich další spotřební chování,“ doplňuje devětadvacetiletá podnikatelka.

„Alpaka se snaží lidem ukázat, že hodnotu oblečení nenajdou na cenovce v obchodě. Spočívá v jeho kvalitě, jak nám dlouho vydrží, jak dobře se v něm cítíme a jak často ho nakonec nosíme,“ vysvětluje Černá. Právě poměr ceny a frekvence nošení se rozhodla využít jako základní poměr pro určení kvality a složení šatníku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotné fungování aplikace je velmi jednoduché a uživateli stačí ke zjištění svého cost per wear (CPW) pár kliknutí. Stačí, aby požadovaný kus oblečení vyfotil, zadal jeho původní cenu a odhadovaný počet nošení. Při každém obléknutí daného kousku potom stačí zadat data do aplikace a sledovat, jak se jeho CPW vyvíjí a zda se mu nákup vyplatil, či nikoliv.

Díky tomu, že uživatelé mají dobrý přehled o tom, jak často které kousky nosí, by měli do budoucna při svých nákupech být schopni i lépe přemýšlet o tom, zda daný kus oblečení unosí. Alpaka by je měla naučit své nákupy zefektivnit a naučit je, co je skutečně praktické.

Doporučení na ekologické značky a obchody

Protože základním cílem aplikace je naučit uživatele přemýšlet o větší udržitelnosti svého šatníku, jednou z jejích důležitých funkcí je také nabídka udržitelných obchodů. Pro to byla vytvořena samostatná sekce, která na jednom místě uživatelům pomáhá najít ověřené e-shopy a značky splňující předem stanovené podmínky.

alpaka2

Aplikace Alpaka

Těmi jsou například ekologická a etická výroba, šetrnost k životnímu prostředí či nulový obsah toxických látek v materiálu. Alpaka garantuje, že tyto obchody vypsané podmínky splňují a že nabízené zboží bylo vyrobeno v rámci hodnot slow fashion.

V sekci partnerských e-shopů může uživatel vyhledávat na základě charakteru oblečení a má možnost jedním klikem rovnou navštívit daný e-shop. V sekci Stores uživatel může nyní zcela nově také vyhledávat různé druhy oblečení na základě preferovaných hodnot, které jsou pro uživatele klíčové, jako například bio kvalita, cerfikáty, upcycling, vegan a další. Tato možnost je zatím dostupná pouze v mobilní verzi aplikace, během dubna by však měla být spuštěna i webová aplikace.

flashsport-top2

Přečtěte si takéRychlé sportovní výsledky už doručuje. Teď chce český Livesport posílat nejrychleji ze světa sportu i zprávyRychlé sportovní výsledky už doručuje. Teď chce český Livesport posílat nejrychleji ze světa sportu i zprávy

Od spuštění první verze v září 2019 aplikace především testovala trh a snažila se získávat zpětnou vazbu od svých uživatelů. Za uplynulou dobu se byznys model již ustálil a od začátku března má Alpaka první tržby díky nově spuštěnému affiliate programu s partnerskými obchody.

Vzhledem k tomu, že aplikace je na trhu zatím relativně krátce, zakladatelka se svým týmem plánují nyní v dalších fázích spoustu úprav a vylepšení. Jednou z funkcí, které by měly v následujících měsících přibýt, je možnost výměny oblečení, která umožní uživatelům na základě vypozorované frekvence nošení svůj nenošený kousek vyměnit za jiný s dalším uživatelem. Přidanou hodnotu by měla funkce mít především v tom, že uživateli sama navrhne výměnu v případě, že si na sebe daný kousek dlouho neoblékl.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Miliardový Stripe nabírá 600 milionů dolarů. V krizi nezpomaluje, naopak roste a po Česku chystá další expanzi

collison

Foto: Stripe

Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe

0Zobrazit komentáře

Nejhodnotnější fintechový startup současnosti, za kterým stojí bratři Collisonové, nepřestává překvapovat ani v krizi – a není divu, e-commerce trhu se všeobecně daří a prakticky každý e-shop, ale i větší byznys, potřebuje platební bránu. Stripe si získal své zákazníky především jednoduchou integrací, ale také pokročilými funkcemi pro vývojáře, na kterých svůj byznys před téměř 10 lety postavil.

Nyní americký startup nabírá dalších 600 milionů dolarů, jež rozšiřují poslední investiční kolo ve výši 250 milionů dolarů, které Stripe ohlásil loni v září. To ho posunuje z předchozí již tak rekordní valuace 35 miliard na hodnotu 36 miliard dolarů a potvrzuje dominantní pozici na fintechovém trhu. Peníze do startupu napumpovali stávající investoři Andreessen Horowitz, Sequoia Capital, General Catalyst a několik dalších.

Peníze podle vlastních slov navíc Stripe nepotřebuje využívat na to, aby přežil, což se v koronavirové krizi týká některých jiných startupů, například Airbnb, ale na masivní nábor nových lidí, tvorbu služeb a také další expanzi. Je to jen měsíc a půl, co Stripe po několikaměsíčním testování oficiálně spustil své služby i v Česku, a očekává se, že brzy vstoupí na další evropské trhy. Aktuálně v uzavřené verzi testuje například Rumusko nebo Bulharsko.

stripew

Na druhou stranu i John Collison, spoluzakladatel a prezident startupu, pro Business Insider přiznal, že další financování Stripe nabral také proto, že nikdo nemůže předpokládat, jak bude vypadat zbytek letošního roku nebo rok 2021. Může přijít ekonomická recese, vše se může zpomalit a to, co vypadá nyní růžově, se může z měsíce na měsíc otočit. I tak firma hlásí, že má k dispozici zhruba 2 miliardy dolarů na provoz, další investice či akvizice.

V poslední době přitom Stripe nabral množství dalších velkých zákazníků. Jedním z nich je například Zoom, který díky boomu virtuálních meetingů takřka přes noc vyrostl na desetinásobky původního počtu uživatelů, a stejně tak roste i jeho hodnota a pozice na akciovém trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další stovky milionů od investorů tak Stripe podrží i v případném zpomalení a bude díky nim moct investovat dál. Nevylučuje ani, že se aktuálně dívá na několik startupů, které by chtěl potenciálně odkoupit. Zároveň oba bratři potvrzují, že v nejbližší době rozhodně neplánují vstup na burzu, o čemž se spekuluje jako o dalším jasném kroku Stripu, jelikož už má za sebou desítku investičních kol.

Podstatná je podle Johna Collisona také infrastruktura, jelikož se zvyšujícím se náporem na online služby roste také náročnost na platební bránu, takže se chce startup pojistit proti případným výpadkům.

Stripe versus Adyen

Stripe na mnoha trzích bojuje s větší či menší konkurencí, od Square až po PayPal, ale globálně ho v poslední době ve velkém dohání například holandská firma Adyen. Ta už dříve vyšoupla z dominantní pozice například PayPal u integrace na globálně největším aukčním serveru eBay. Adyen si navíc získává na popularitě i v Česku, kde ho v minulých týdnech integrovala například Alza.

tomas_havryluk

Foto: Alza

Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk

Jednička tuzemského e-commerce trhu se rozhodla pro změnu kvůli ještě vyšší bezpečnosti, snížení administrativy a také díky faktu, že přes 50 procent objednávek proběhne právě s platbou online. Integrace proběhla jak v rámci online systému, tak také fyzických platebních terminálů na pobočkách. Alza přitom podle informací vybírala mezi celkem devíti hráči z Česka i zahraničí a nakonec si vybrala právě Adyen.

Zdá se tak, že rychle rostoucí a progresivní startupy, které se okamžitě přizpůsobují aktuální situaci i potřebám trhu, budou hrát v nejbližší budoucnosti prim a firmy na ně budou ve velkém přecházet a opouštět tradičnější a pomalejší zavedené hráče.