Aby vám už neunikla nemovitost. Český datový startup Apify spouští Realitního psa a spočítá i návratnost investice
Startup Apify, za kterým stojí dvojice spolužáků matfyzu, Jakub Balada a Jan Čurn, se kromě vývoje nástrojů využívaných stovkami klientů věnuje i vlastním neziskovým projektům. V nich se pomocí dat snaží přinášet větší transparentnost pro rozhodování lidí. Nejnovější počin firmy se v tomto ohledu týká realitního trhu.
V rámci projektu Realitní pes startup využívá technologie web scrapingu, která sama „čmuchá“ data ze sedmadvaceti tuzemských realitních serverů, a to každých deset minut. Uživatele tak dokáže e-mailem rychle upozornit na nové nemovitosti, které by mu jinak mohly uniknout.
Projekt přitom vznikl na základě vlastní potřeby Jakuba Drobníka, developera v Apify, který si sám nedávno hledal bydlení a nebavilo ho nastavovat si hlídacího psa na každém realitním portálu. Jde totiž o spoustu ruční práce, upozornění chodí nepravidelně a se zpožděním, některé portály podobnou funkcionalitu ani vůbec nenabízí. V nemovitostech přitom rychlost často rozhoduje – a právě na ni je Realitní pes zaměřen.
Ve spojení se čmuchajícím psem zároveň Apify, do kterého několikrát investoval Ondřej Fryc, představilo související projekt Investiční kalkulačka nabízející srovnávání návratnosti investic do nemovitostí v jednotlivých krajích, okresech a obcích v Česku.
Investoři díky tomu mohou rychle zjistit, za jak dlouho se jim peníze vložené do bytů dle různých dispozic mohou vrátit. Analýza srovnává průměrné ceny a průměrnou výši pronájmů včetně dat o tom, jak dlouho v průměru trvá byt pronajmout či za jak dlouho bude z realitních portálů stažen, tedy prodán.