Všichni šílí okolo Tesly a Nikoly a Rivian v tichosti nabírá obří 2,5 miliardy dolarů. Příští rok začne prodávat své první auto

rivian-min

Foto: Rivian

Elektrický Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Nikola vstoupila na trh a bez jediného vyprodukovaného modelu dosáhla stejné tržní hodnoty jako Ford se svou více než stoletou historií. Tesla se po pouhých 12 letech své existence ujala žezla nejhodnotnější automobilky světa. A pak je tu Rivian. Tichý a nenápadný hráč, kterého bychom mohli přirovnat k pomalu letícímu asteroidu.

Čím více se přibližuje k zemskému povrchu, tím nabývá na své velikosti. A my pomalu zjišťujeme, že dopad by mohl být natolik silný, že na něj může doplatit celý druh umouněných dinosaurů automobilového trhu. Asteroid tu je třeba zaměnit právě za Rivian.

To, co se momentálně děje okolo mladých amerických automobilek produkujících vozy s alternativními pohony, je skutečně unikátní podívanou. Pozici vládce této elektrické džungle zaujímá Tesla Elona Muska, která se přes veškeré peripetie a průtahy dostala až na absolutní výsluní automobilového průmyslu.

Rivian-RJ-Scaringe

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Její úspěšnou strategii se nyní pokouší napodobit také Trevor Milton se svou Nikolou. Je tu ovšem i Rivian, respektive Robert Scaringe, který je zakladatelem a ředitelem této automobilky. A ten zaujímá zcela odlišnou strategii. Zatímco Tesla vždy nejdříve mluvila a až poté činila, v Rivianu to dělají právě naopak.

Pro někoho může být překvapením, že tato automobilka existuje již 11 let. Za celou svou historii přitom neprodala žádný model a na místo toho pečlivě spřádala své strategické plány, které jí mají pomoci stát se de facto ze dne na den jedním z nejsilnějších hráčů na poli elektromobility.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tyto plány jsou založeny na atraktivních elektrických modelech a obrovském finančním polštáři. Ten se díky nejnovějšímu investičnímu kolu, ve kterém automobilka vybrala 2,5 miliardy dolarů, rozrostl na závratnou částku 5,35 miliardy dolarů, v přepočtu tedy více než 126 miliard korun. Všechny finance slouží k naplnění produkčního plánu Rivianu, který v současné době pracuje s trojicí modelů.

rivian-r1t-blue2-min

Foto: Jeff Johnson/Rivian

Elektrický Rivian R1T

I přes některé změny, které proběhly v důsledku omezení způsobených pandemií koronaviru, by se měl začátkem příštího roku dostat na trh elektrický pick-up. Původně měl vyjít letos, ale krize plán posunula. Rivian R1T bude vážnou konkurencí pro Cybertruck od Tesly i elektrickou verzi F-150 od Fordu, byť Ford drží v Rivianu vlastní podíl. Badger od Nikoly ve výčtu rýsujících se mladých pick-upů zatím vynechme, jelikož je tento projekt jen na papíře a jeho realizace je vcelku nejistá.

Vzhledem k tomu, že ani elektrický Ford F-150 a ani Cybertruck s největší pravděpodobností nedorazí na trh v příštím roce, měl by to být právě pick-up Rivian R1T, komu se podaří jako prvnímu dostat do garáží hladových zákazníků. Zájem o něj by měl být především ve Spojených státech, kde je segment pick-upů tím vůbec nejpopulárnějším.

Pick-up postupně doplní také atraktivní SUV Rivian R1S. Oba vozy sdílí značnou část techniky i řadu nejrůznějších vychytávek, které nemají ve světě automobilů obdoby. Mezi ně patří například netradičně řešené úložné prostory či schopnost otáčet se téměř na pětníku.

musk-shorts

Přečtěte si takéShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorůShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorů

Třetím projektem je koncepce elektrické dodávky, o které se mluví hlavně ve spojitosti s dalším investorem Rivianu, kterým je společnost Amazon. Ta by měla momentálně držet objednávku na 100 tisíc dodávek Rivianu, přičemž prvních 10 tisíc z nich by jí mělo být předáno v roce 2022.

V současné chvíli je velmi těžké předvídat, co Rivian svým vstupem na trh rozpoutá. Něco nám ale říká, že bude lepší mít připravené hromosvody, protože se začne na trhu pořádné blýskat.

Rivian-R1S_3

Foto: Rivian

Elektrické SUV Rivian R1S

rivian-electric-delivery2

Foto: Amazon

Elektrická dodávka od Rivianu

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hyundai vypálil rybník Nikole i Tesle. Korejci do ostrého provozu posílají první desítku vodíkových náklaďáků

Michal MarekMichal Marek

hyundai-xcient-boxed

Foto: Hyundai

Vodíkový tahač Hyundai Xcient

0Zobrazit komentáře

Udržitelnost ve vztahu k dopravě je velkým tématem. Pozornost zatím budí spíše osobní vozy na elektřinu, ale jednou z oblastí, kde se v následujících měsících a letech očekávají velké konkurenční boje i technologické posuny, je také nákladní přeprava. A právě v tomto segmentu se možná klube překvapivý technologický lídr – tradiční automobilový hráč z Koreje.

V oblasti nákladní přepravy má velké plány Muskova Tesla a pozornost k tomuto segmentu přitáhla i konkurenční značka Nikola, která chce se svými elektrickými a následně i vodíkovými náklaďáky dobývat svět. Nyní se však ukazuje, že pozornost veřejnosti možná míří špatným směrem a na tomto poli mohou klidně zazářit i tradiční automobilky. První vodíkové tahače totiž do provozu nasadí korejská automobilka Hyundai, čímž opěvovaným startupům Tesla a Nikola tak trochu vypálila rybník.

Prvních deset vodíkových nákladních vozidel nasadí Hyundai ve Švýcarsku a celosvětově se bude jednat o vůbec první těžká nákladní vozidla v provozu. Automobilka již své tahače vyexpedovala z výrobní linky a vozy aktuálně míří do Evropy.

hyundai-xcient-fuel-cell_1

Foto: Hyundai

Vodíkové tahače od Hyundai brzy vyrazí na silnice

hyundai-xcient-fuel-cell_cover

Foto: Hyundai

Vodíkový tahač Hyundai Xcient

Komerčním přepravcům budou nové náklaďáky předávány od září a do Švýcarska má z Koreje ještě letos dorazit dalších 40 vozidel. Do roku 2025 chce automobilka mít na silnicích 1 600 vodíkových tahačů.

Švýcarsko si korejský Hyundai za svou startovní destinaci pro další expanzi Evropou vybral i proto, že jsou v zemi helvetského kříže vozy komerční přepravy osvobozeny od silniční daně, pokud jsou bezemisní. To je samozřejmě silný motivační prvek pro využití takových vozidel, jejichž pořizovací cena je přirozeně vyšší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co se týče pohonu, nákladní vozidla od Hyundai spoléhají na 190kilowattové palivové články, které se starají o přeměnu vodíku na elektrickou energii. Vozy jsou schopné na jednu nádrž, která pojme zhruba 32 kilogramů vodíku, ujet 400 kilometrů. Velkou výhodou tohoto pohonu je fakt, že odpadním produktem je při jízdě pouze čistá voda.

Vodíku věří Hyundai i Toyota

Do vodíku jsou mnohými vkládány velké naděje, a to primárně právě kvůli nulovým škodlivým emisím, levnému provozu a zároveň skvělému poměru mezi délkou tankování a dojezdem. Zatímco elektromobily je potřeba dlouze dobíjet, vodíková vozidla stačí „natankovat“ a mají velmi solidní dojezd. Konkrétně nový tahač Xcient od Hyundai lze dle informací automobily dotankovat za 8 až 20 minut.

toyota-mirai3

Foto: Toyota

Vodíková Toyota Mirai první generace

Vodík je z tohoto důvodu některými vnímán jako perspektivní palivo. Kromě automobilky Hyundai, která vodíku věří i v osobní přepravě a již prodává dva vodíkové osobáky ix35 a Nexos, vkládá do tohoto paliva velké naděje i jedna z největších automobilek světa Toyota.

artvillas-min

Přečtěte si takéRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektůRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektů

Japonský automotive gigant byl nejprve průkopníkem na poli hybridního pohonu a nyní se snaží své prvenství na poli prosazování nových alternativních pohonů zopakovat i s vodíkem. Již v roce 2014 představila Toyota svůj vodíkový sedan Mirai a do budoucna v tento model hodně věří. Vyrábí jej již plně sériově a komerčně jej prodává i v Evropě.

Překážkou chybějící infrastruktura

Prozatímní nevýhodou vodíkových vozů je mnohde takřka nulová dostupnost vodíkových čerpacích stanic, což je i problém Švýcarska, kam míří nové „tiráky“ od Hyundai. Švýcarská asociace, která se otázce nasazení vodíkové infrastruktury věnuje, doufá, že by v zemi mohlo do konce roku být šest vodíkových čerpaček, což rozhodně není mnoho.

Právě tento problém je vodou na mlýn pochybovačům, kteří vodíku nevěří. Mezi ně zatím patří například Volkswagen, podle kterého je vodík neefektivní, či také Tesla, která chystá čistě bateriový nákladní vůz Tesla Semi. Špatná dostupnost vodíku může nicméně v nákladní přepravě být o něco menším problémem než v přepravě osobní. Velcí přepravci si totiž mohou vodíkové stanice instalovat ve svých depech.

hyundai-xcient-fuel-cell_3

Foto: Hyundai

Výroba vodíkového tahače Hyundai Xcient

Úspěch a neúspěch vodíkových vozidel bude nicméně na tom, jak se bude vyvíjet „vodíková infrastruktura“, velmi záležet. Problém je, že poptávka po vodíkových vozech a právě po tomto druhu infrastruktury vytváří pomyslné spojené nádoby, které se mohou stát začarovaným kruhem.

Pokud si odvážlivci nezačnou i za cenu diskomfortu pořizovat vodíkové vozy, bude chybět motivace budovat infrastrukturu a klesat nebude ani cena vodíku. Právě masovější nasazení v nákladní či třeba hromadné přepravě ale může tento pohon vynést na výslunní v i přepravě osobní.