Balóny s internetem pro Afriku jdou k zemi. Ambiciózní projekt Alphabetu nedává ekonomický smysl
Přibližně v polovině loňského roku se Alphabet, mateřská společnost Googlu, pustila do prvního komerčního nasazení stratosférických balónů svého startupu Loon. Ten si kladl za cíl, že pomocí nich rozšíří internet do oblastí, kde by bylo budování klasické sítě příliš nákladné. Po půl roce vznášení nad Keňou se však balóny vrací zpět na zem. Jejich vývoj a provoz zkrátka stojí příliš moc peněz.
Internet i v oblastech, kde dávají lišky dobrou noc. Taková byla vize projektu Loon, který k těmto účelům využíval balóny plněné heliem, jež se pohybují na úrovni stratosféry. Tyto balóny poháněné solárními panely bylo možné ovládat, díky čemuž šlo internetové připojení na vybraných místech co možná nejvíce posilovat.
Celý projekt byl zahájen v roce 2011 a první balóny se vznesly do vzduchu o dva roky později. V roce 2017 demonstrovaly své schopnosti nad Portorikem, kterému poskytly provizorní připojení po řádění hurikánu Maria. Mimo karibského ostrova byly balóny nasazeny i nad některými oblastmi Brazílie, Nového Zélandu i Peru.
Loni se poprvé komerčně objevily i nad oblastí Keni, kde měly ve spolupráci se společností Telkom Kenya podle Alastaira Westgartha, šéfa projektu Loon, poskytnout internetové připojení 4G/LTE desítkám tisíc obyvatel. Jenže ani to nedokázalo vyvážit náklady, které si každoročně vyžadoval jejich vývoj a provoz.
Ne, že by o balóny Alphabetu nebyl zájem – společnost již měla mít podepsané smlouvy na pokrytí některých odlehlých částí amazonského pralesa či Mozambiku, což právě Westgarth potvrzuje. Ovšem jak uvádí na svém blogu, nepřišli na způsob, jak snížit náklady a vybudovat dlouhodobě udržitelný byznys.