Akcie ve slevě a škatulata, hejbejte se. Burzovní nováček Hardwario zaskočil své investory

Společnost, která se zaměřuje na internet věcí, podepsala spolupráci s Jablotronem. A proto z ní odešli spoluzakladatelé a finanční ředitel.

Luboš KrečLuboš Kreč

alanfabik_pavelhubner-1Komentář

Foto: Hardwario

Spoluzakladatelé Hardwaria Alan Fabik a Pavel Hübner

0Zobrazit komentáře

Komentář Luboše Kreče: V říjnu vybrala malá liberecká společnost Hardwario, o jejíž existenci neměly širší byznysové kruhy větší povědomí, od investorů 49 milionů korun. Získala je umístěním pětiny svých akcií na burzovní trh Start pro malé a střední firmy. Emisi už tehdy provázely určité pochybnosti. Půl roku po vstupu na burzu dochází ke strategickým změnám a z firmy odcházejí klíčoví lidé, kteří navíc prodávají akcie ve velké slevě.

Na Startu, který je součástí pražské burzy, začalo být loni paradoxně nejživěji za celou dobu jeho pětiletého trvání. Proč paradoxně? Protože rok 2022 byl z pohledu akciových trhů tím nejhorším za mnoho let. Svět zachvátila válka na Ukrajině, inflace a energetická krize, navíc splaskla bublina levných peněz, které do ekonomik pumpovaly centrální banky.

V burzovním paláci v Praze ale zněl gong a bouchalo šampaňské, protože své akcie se tam rozhodlo umístit hned několik více či méně pozoruhodných podniků. Liberecké Hardwario, které se specializuje na projekty internetu věcí, bylo z investorského hlediska tím méně zajímavým titulem. Ostatně loni jsem v článku o emisi 2,8 milionu akcií Hardwaria psal, že proklamované ambice firmy a čtvrtmiliardová valuace, na kterou cílí, jsou přinejmenším hodně odvážné.

Spoluzakladatelé společnosti Alan Fabik a Pavel Hübner ve spolupráci s poradenskou skupinou Litfia, jejíž spolumajitel Tomáš Morava se následně stal finančním ředitelem a podílníkem Hardwaria, nicméně přesvědčili o své vizi dost investorů včetně Národní rozvojové banky. Vytyčený cíl splnili a dostali bezmála 50 milionů. Ty měly posloužit k expanzi a naplnění slibu o tom, že Hardwario, které mělo za rok 2021 tržby 20 milionů, bude během pěti let podnikem s desetinásobným obratem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při pohledu na web pražské burzy, kde lze dohledat, jak hodně se s tím kterým titulem na Startu obchoduje, člověk snadno propadne frustraci. U řady z nich po až příliš mnoho dní svítí nula. Tedy že je nikdo neprodává a nekupuje. Platí to o Coloseum Holding, Fixed.Zone, Karo Leather, M&T 1997 či Prabosu. Světlou výjimkou, kde je vidět jakás takás aktivita, jsou Pilulka, Primoco a kupodivu i Hardwario. Byť u něj šlo většinou o malé objemy maximálně v desítkách tisíc korun.

Po celou dobu od říjnového IPO se cena akcie Hardwaria držela kolem upisovací ceny 17 korun za akcii, v pondělí se prudce propadla pod 12 korun. Přitom včera společnost oznámila, že uzavřela strategické partnerství se slavným Jablotronem, z jehož lůna původně vzešla. Kde je problém?

Částečně právě v Jablotronu: zpráva, kterou společnost vydala, je příliš skoupá na detaily, je plná pouhých deklarací a meritum věci, které racionální investoři žádají, chybí. Čímž se dostáváme k druhému bodu: že akce Jablotron vypadá trochu jako zastírací manévr, jak aspoň částečně zakrýt zvláštní majetkové a manažerské přesuny uvnitř firmy, které obvykle nevěstí nic dobrého, zvlášť když je firma čerstvě veřejně obchodovaná.

hardwario6

Foto: Hardwario

Alan Fabik a jeho synovec Lukáš Fabik

„Vím, že to nepůsobí dobře, že to může vypadat, jakoby bychom se snažili něco maskovat, ale tak to opravdu není,“ řekl mi včera spoluzakladatel Hardwaria Pavel Hübner, když jsem se ho zeptal na okolnosti změn, které ve mně budí další a další pochybnosti. Právě on je totiž jejich klíčovou součástí: nově se stal CEO a většinovým majitelem akcií Hardwaria, když vyplatil zbylé dva spoluzakladatele Lukáše a Alana Fabikovi a také Tomáše Moravu z Litfia.

Oficiálním důvodem, proč k přeskupení podílů došlo, je opět Jablotron. Prý jde o tak zásadní kontrakt, že bylo potřeba, aby Hübner, který jej přinesl a který je za něj odpovědný, zkonsolidoval svou pozici a mohl na jeho realizaci upnout veškerou pozornost. „Je to opravdu deep tech v oblasti zabezpečení,“ nechal se při rozhovoru se mnou slyšet. Víc detailů ale neřekl, časem podle něj bude vše poznat z finančních výkazů, kde se začnou objevovat zvýšené příjmy.

Něco tu nehraje

Sám fakt, že tak krátce po vstupu na burzu dojde k zásadnímu přeskupení podílníků a odchodu spoluzakladatelů, v případě Alana Fabika dokonce i generálního ředitele, je hodně nestandardní. Zavolal jsem proto i Tomáši Moravovi, který Hardwariu s IPO pomáhal, donedávna byl jeho finančním ředitelem a akcionářem: „Máte pravdu, ale situace si to žádala.“

Dobrá, sice je zvláštní, že se takové věci dějí pár měsíců po vstupu na burzu, který by měl být promyšlený a měl by být součástí dlouhodobé byznysové strategie, ale proč akcie prodávali za 6,7 koruny, tedy s šedesátiprocentní slevou oproti tržní ceně? To je totiž na celém příběhu to nejdivnější.

Jestliže má Hardwario vedené Hübnerem a s Jablotronem coby partnerem tak skvělou budoucnost a je o tolik lepší než Hardwario vedené Fabikem, proč se s ním Morava a spol. nerozloučili tak, jak velí matematika – tedy s cenou za akcii určitě nad úrovní 12 korun, kam cena v pondělí vyklesala, když všechny změny vyšly najevo.

karasek

Přečtěte si takéZlínští mmcité míří na burzu. Vyrábí lavičky do měst celého světaVyrábí lavičky a stojany do měst celého světa, loni utržili miliardu. Teď zlínští mmcité míří na burzu

Takže? „Vzali jsme v potaz finanční možnosti Pavla Hübnera, museli jsme zohlednit, kolik peněz mohl shromáždit,“ vysvětlil mi zakladatel společnosti Litfia a také nedávno oznámeného fondu Fundamentiq, který si dal za cíl rozpohybovat pražský burzovní parket Start. Takže Pavlu Hüberovi on a spol. dali vlastně slevu, protože neměl dost financí, aby jim zaplatil tržní sumu? „I tak by se to asi dalo říct. Přece jen mezi námi vznikly nějaké vztahy, důvěřujeme si.“ Jestli nějaké pravidlo všichni burziáni vždycky opakují, je to, že emoce nepatří do investování.

Alan Fabik prodal Hübnerovi 3,3 milionu kusů akcií, Tomáš Morava 800 tisíc kusů a Lukáš Fabik 400 tisíc. V době IPO, které Hardwario ocenilo na čtvrt miliardy, měly podíly hodnotu 56 milionů, 13,6 milionu a 6,8 milionu. Nyní za ně Hübner zaplatil dohromady něco málo přes 30 milionů. A to ve chvíli, kdy všichni zúčastnění tvrdí, že jsou na prahu byznysového úspěchu, protože mají za partnera Jablotron, kde celý příběh v roce 2016 začal a z nějž následně odešli, aby si mohli dělat byznys sami a tak, jak chtějí.

Hospodářská čísla Hardwaria za rok 2022 ještě nejsou venku, teď nad nimi sedí auditoři, během května budou zveřejněna, údajně ale šlo všechno podle plánu, dokonce o trochu lépe. V burzovním prospektu se sliboval obrat pro loňský rok 26 milionů, letošek prý zatím vypadá také skvěle. „Zakázky se jen hrnou,“ uklidňuje Pavel Hübner.

Když se loučíme, jemu i Tomáš Moravovi říkám to samé: „Přeju vám, aby to celé byl úspěch. Ty česká burza i ekonomika potřebují. Ale nemůžu se zbavit divného pocitu. A pochybnosti, které jsem měl na podzim, mám pořád.“

Transparentnost, která je zbytečná. Twitter zveřejnil kód algoritmu, neříká ale skoro nic podstatného

Elon Musk se rád považuje za proponenta transparentnosti a svobody projevu, a tak zveřejnil část kódu Twitteru. Odpovědi na klíčové otázky ale chybí.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

twitter-elonmuskKomentář

Foto: Depositphotos/CzechCrunch

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

0Zobrazit komentáře

Komentář Jiřího Svobody: Když loni Elon Musk kupoval Twitter, dělal to podle svých slov kvůli tomu, že chtěl vytvořit svobodné médium. Sám se označuje za „absolutistu svobody projevu“, tvrdí, že podporuje transparentnost, a tak zároveň slíbil, že zveřejní algoritmus sociální sítě, na jehož základě se řadí příspěvky, které pak uživatel vidí. Jak slíbil, tak také – alespoň zčásti – nakonec učinil a kód visí na platformě GitHub.

Mnozí se na tento okamžik těšili. Doporučovací algoritmy sociálních sítí jsou zpravidla neprůhledné černé skříňky a jejich otevření by mělo pomoct přijít na kloub palčivým otázkám. Třeba proč se někteří uživatelé dostávají do dezinformacemi protkaných informačních bublin nebo proč naopak některé příspěvky přes svou nepochybnou relevanci zapadnou v nekonečném proudu tweetů. A také proč se vám na twitterové zdi objevují stále dokola videa s roztomilými kočičkami, přestože jste to nikdy nechtěli.

Sociální sítě mají dobré obchodní důvody, proč tyto algoritmy nechávat utajené – je to koneckonců jeden z hlavních nástrojů, na kterých vydělávají. Zveřejnění doporučovacího algoritmu Twitteru by tak bylo revolučním momentem. Jenže kdo doufal v přelom, nakonec bude zklamaný. Transparentnost algoritmu totiž může znamenat mnoho věcí.

Logo sociální sítě Twitter

Twitter skutečně na svém webu popisuje, jak doporučovací algoritmus na stránce zvané „Pro vás“ funguje. Proces, jakým se na ní tweety řadí, rozděluje na tři hlavní fáze. Zaprvé takzvaný candidate sourcing, v němž Twitter dává dohromady tweety z několika zdrojů, přičemž polovina je ze sledovaných účtů. V této fázi výběru přichází do hry také první algoritmický model, takzvaný Real Graph, který predikuje pravděpodobnost interakce mezi dvěma uživateli. Zadruhé se relevantní tweety pomocí strojového učení seřadí. A za třetí Twitter vyfiltruje například tweety ze zablokovaných účtů. Výsledek tohoto procesu pak zamíří na displeje uživatelů.

Algoritmus Twitteru zajišťuje i to, aby se vám nezobrazovalo příliš mnoho tweetů od jednoho autora nebo aby doporučil „férový“ balanc obsahu. Vše je zajištěno pomocí neuronové sítě s přibližně 48 miliony parametrů, která je neustále trénována s cílem celkově většího počtu lajků, retweetů nebo odpovědí na tweet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Technických detailů Twitter popisuje vícero, ale na zmíněné otázky, které tíží třeba odborníky v oblastech sociologie či mediálních studií, v nich odpověď nenajdete. Snad by tedy mohl více napovědět hluboký pohled do kódu samotného?

Krátce po jeho zveřejnění byly k vidění zdánlivě fantastické titulky – například, že Twitter dává speciální status tweetům Elona Muska a zvyšuje jejich visibilitu. Nebo že naopak potlačuje tweety s ukrajinskou válečnou tematikou. Obě zprávy se však ukázaly být zavádějící, patrně z důvodu, že prostý pohled do kódu neřekne ani zkušenému analytikovi bez kontextu mnoho.

Paradoxně asi nejzajímavější nová informace se nenachází v kódu, ale v jednom z přiložených textových souborů. Ten pojednává o části algoritmu, takzvaném Heavy Rankeru, který tweety řadí za sebe ve zmíněném třetím kroku. Jak popsal bývalý datový analytik Facebooku Jeff Allen, odhalené informace zjednodušeně znamenají, že „hodnota“ tweetu je zvyšována různými formami interakce – přičemž lajk má hodnotu poloviny retweetu, odpověď má hodnotu 27 retweetů a odpověď s reakcí autora tweetu má hodnotu dokonce 75 retweetů. Jinými slovy, odpovědi na tweet jsou nejdůležitějším faktorem, pokud chcete, aby váš příspěvek byl viditelný co možná největšímu počtu lidí.

Tím ale zajímavé informace prakticky končí. Problém shrnul Sol Messing, jenž je odborným asistentem na Newyorské univerzitě v Centru pro sociální média a politiku: „Samotný kód je k dispozici, ale scházejí v něm konkrétní údaje – chybí nebo jsou abstrahovány klíčové parametry, sady funkcí a váhy modelů. A samozřejmě data,“ popisuje s tím, že všechny tyto údaje by byly potřeba pro to, abychom skutečně věděli, jak algoritmus funguje.

Twitter tak „transparentně“ pojmenoval modely, které používá, vysvětlil složitý systém řazení a zveřejnil část kódu, která, ačkoliv obsahuje tisíce řádků, je podle mnohých značně oklešťená. Jakou váhu tyto modely mají, podle jakých číselných hodnot fungují nebo co je to v případě Twitteru „férový balanc obsahu“, se nedozvíme. Informace zkrátka nejdou dost do hloubky na to, abychom mohli konečně přijít na kloub třeba problému informačních bublin.

Jedná se tak o typ transparentnosti, která je samoúčelná. Není to nový problém – vědci jej identifikovali a zevrubně vyzkoumali už v minulé dekádě. Kupříkladu Mike Ananny a Kate Crawfordová už v roce 2016 varovali před tím, co lze vidět teď v praxi v případě Twitteru – že snahy o transparentnost mohou prioritizovat „vidění“ algoritmů před jejich porozuměním.

Transparentnost jako zástěrka

Výzkumníci zároveň podotýkají, že transparentnost nemá příliš význam bez následné zákonné odpovědnosti a vymahatelnosti. Jeden by tak mohl kvitovat třeba evropský Akt o digitálních službách, který by měl už letos mimo jiné přimět velké platformy, aby prováděly audity svých algoritmů třetími stranami.

Na druhou stranu se v minulosti podobnou – samoúčelnou „transparentností“ – a technickým slovníkem podařilo třeba TikToku na čas odrazit kritiku i ze strany zákonodárců. Opakovaná slyšení technologických ředitelů před senátními komisemi v USA zároveň nedávají důvod se domnívat, že by politici kdovíjak technologii rozuměli, a tak je otázka vymahatelnosti značně na vážkách.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Podle německé analytičky Brandi Geurkinkové je navíc postup Twitteru ve skutečnosti zástěrkou, která má odvést pozornost od kroků, které naopak transparentnost snižují. Tím nejvýraznějším bylo uzavření veřejného rozhraní (API), které umožňovalo zdarma výzkumníkům zkoumat obsah na Twitteru. Nově za něj musí platit astronomické částky – vyšší desítky až stovky tisíc dolarů měsíčně.

Ve výsledku tak nejde jen o to, že by Elon Musk musel balancovat na kladině mezi transparentností a nutným utajením algoritmu pro obchodní zájmy. Jeden z nejbohatších lidí planety naopak postupuje tak, že transparentnost jen předstírá a dokonce jí aktivně zabraňuje. To je docela málo na člověka, co se dušoval, že chce vytvořit z Twitteru jediné skutečně svobodné médium.