Alza vyrostla na 47 miliard, zisk je zpět nad miliardou. Trh klesal, my máme rekord, píše Aleš Zavoral

Největší český e-shop v účetní závěrce prozradil své výsledky za rok 2023. Alze se podařilo v obratu meziročně vyrůst o 11 procent. Zlepšil se i zisk.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-cakovice

Foto: Alza

Pobočka Alza.cz v Praze Čakovicích, jejíž součástí je i AlzaDrive

0Zobrazit komentáře

Ještě větší spokojenost zákazníků se službami Alzy měla největší český e-shop předloni dovést k rekordním výsledkům. Tak hospodaření firmy komentuje její zakladatel a předseda představenstva Aleš Zavoral. Zatímco celý e-commerce trh v Česku v roce 2023 podruhé za sebou meziročně klesal, Alza se už dokázala vrátit k růstu. A to k takovému, že zaznamenala nejvyšší čistý obrat v historii – 47 miliard korun. K významnému zlepšení došlo také v ukazateli zisku po zdanění, který meziročně vyrostl o 75 procent a vrátil se nad miliardu, konkrétně činil 1,14 miliardy korun.

Alza své výsledky tradičně zveřejnila v průběhu ledna založením své účetní závěrky do veřejné sbírky listin. Dříve výsledky svého hospodaření aktivně komunikovala a komentovala, ale před několika lety s tím přestala a nyní se k nim nad rámec účetní závěrky a v ní obsaženého hodnocení předsedy představenstva Aleše Zavorala nevyjadřuje. Jde každopádně o výsledky za rok 2023, ve kterém zažívala česká e-commerce další těžké období a její celkový obrat se propadl o šest procent na 185 miliard korun. V roce 2024 se už trh vrátil k mírnému růstu, kdy české e-shopy utržily 194 miliard.

Náročný rok 2023 potvrzuje také Zavoral. „Podnikatelské prostředí bylo už v roce 2022 významně ovlivněno makroekonomickými a geopolitickými faktory, jako jsou vysoká inflace a ceny energií vedoucí k poklesu reálných příjmů a válka na Ukrajině. Rok 2023 přinesl v tomto ohledu stejné výzvy. Ty měly ve svém důsledku negativní vliv na spotřebu domácností. Online nakupování pokleslo v České republice druhým rokem v řadě, tentokrát o šest procent, podobně došlo k poklesu spotřeby i v dalších zemích, kde Alza.cz a.s. podniká,“ uvádí zakladatel e-shopu, který loni oslavil třicáté narozeniny.

I přes tento pokles se ale samotné Alze podařilo růst. „Jednalo se tak o historicky rekordní obrat společnosti, a to navzdory dalšímu poklesu trhu. Společnost zároveň dokázala růst ve všech zemích svého podnikání. Nárůst obratu společně se zjednodušením společnosti a lepší nákladovou efektivitou pak přispěly ke zlepšení ziskovosti společnosti,“ doplňuje Zavoral, který Alzu řídí společně s místopředsedy představenstva Petrem Benou, Jakubem Krejčířem a Miroslavem Kövárym. Vedle Česka dnes e-shop podniká také na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu. Všude se přitom podle zprávy soustředil na zlepšení zákaznické spokojenosti.

O posedlosti zákazníkem hovoří Aleš Zavoral jako o neodmyslitelné součásti firemní DNA. I proto Alza předloni založila oddělení CX97, které se mělo zasloužit o to, aby „se zlepšily procesy a nastavení nejen ve fázi nákupu, ale aby zákazník byl spokojený i v případě, kdy se zkrátka něco nepovede“. Zefektivnit se měl systém reklamací, vrácení zboží i zákaznické podpory. Firma také rozšířila síť AlzaBoxů na 2 481 míst napříč čtyřmi zeměmi (1 635 v Česku, 662 na Slovensku, 184 v Maďarsku a 100 v Rakousku) a právě v roce 2023 ve všech zemích spustila službu Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.

Rostla také síť klasických prodejen, a to na celkových 61 poboček, včetně nových LEGO shopů v Praze a Bratislavě a prvního Apple shopu ve střední a východní Evropě v Praze. V Česku jich bylo předloni 43, na Slovensku čtrnáct, v Maďarsku tři a v Rakousku jedna. Za důležitý milník pak Aleš Zavoral označil transformaci Alza Marketplace na Alza Trade. Největší český e-shop totiž zvolil v oblasti tržišť jinou strategii než například konkurenční Allegro, které propojuje zákazníky s různými obchodníky napřímo. Alza se naopak proti klasickým tržištím vymezuje a zákazníkům nabízí zboží od různých dodavatelů v rámci jedné objednávky a řeší také poprodejní servis.

Alza už přitom dávno není jen obchodem s elektronikou. Nabízí také například spotřební a drogistické zboží, kosmetiku, sportovní vybavení, vybavení pro dům, dílnu, stavbu či zahradu, chovatelské potřeby, auto-moto zboží, výrobky pro kancelář a papírnictví, knihy či hračky a potraviny. V roce 2023 miliardovou hranici v prodejích překonalo podle vyjádření Alzy hned devatenáct segmentů. „Vedle již tradičních kategorií zboží spadajících pod termín ‚elektronika‘ byly těmito miliardovými segmenty beauty a drogerie, hračky, hobby a zahrada, sportovní potřeby a služby,“ říká Zavoral.

Dařilo se také privátním značkám Alzy. Nejvíce značce AlzaPower, které se prodalo téměř dva miliony kusů, druhou největší značkou se nově stalo Siguro, pod kterým firma nabízí malé i velké domácí spotřebiče. V účetní závěrce za rok 2023 předseda představenstva zároveň uvedl, že v roce příštím, tedy v roce 2024, bude Alza i nadále usilovat o zajištění zdravého růstu i zdravé úrovně provozního zisku. Výsledky za právě skončený rok ale bude firma zřejmě komunikovat opět až za dvanáct měsíců. Promluvit by do nich už mohla také vlastní lékárna, kterou Alza po dlouhých přípravách spustila loni na podzim.

CzechCrunch Jobs