Amazon bude znovu propouštět. K předchozím 18 tisícům zruší dalších devět tisíc míst

Internetový gigant předchozí vlnu velkého propouštění oznámil v lednu. Teď se jeho oddělení propočítalo k dalším potřebným škrtům.

Iva BrejlováIva Brejlová

Online kolos Amazon je pod drobnohledem

0Zobrazit komentáře

Zpráva je to poměrně krátká, jednoznačná – a bez velkých emocí. Šéf Amazonu Andy Jassy v dnešním sdělení zaměstnancům řekl, že firma zruší devět tisíc pracovních pozic. Hlavním principem letošního ročního plánování je podle něj zeštíhlet. Naposledy, když vedení počítalo, jak moc je to možné v různých týmech, psal se leden a dopočítalo se k osmnácti tisícům míst. Teď, na konci března, přidává dalších devět tisíc – i proto, že prý dříve ne všechny týmy se svými analýzami byly hotovy.

Amazon má po celém světě přes 1,5 milionu zaměstnanců. V Česku pak zaměstnává tři tisíce stálých pracovníků v distribučním centru v Dobrovízi u Prahy, přičemž v korporátních kancelářích v centru hlavního města má dalších více než tisíc specializovaných lidí. Propouštění se přitom dotýká i zdejšího trhu, konkrétně specialistů: už dříve CzechCrunch informoval o tom, že Amazon tady hodlá seškrtat několik desítek pracovníků.

Nové kolo snižování počtu zaměstnanců se bude týkat zejména cloudových služeb, reklamních aktivit a streamovací platformy Twitch, uvádí ve sdělení Jassy. Už dřívější oznámení pak trhy překvapilo – s propouštěním počítaly, ale původně se předpokládalo, že Amazon rozdá kolem deseti tisíc výpovědí.

Amazon se nicméně krokem přidává k dalším internetovým a technologickým společnostem, které si během pandemie významně přilepšily a ve velkém nabíraly zaměstnance. Jenže s jejím ústupem je nedokážou uživit, a tak místa zase rychle – a mnohdy v několika kolech – škrtají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejný krok minulý týden oznámila společnost Meta Marka Zuckerberga, která se rozhodla nechat jít deset tisíc zaměstnanců a uzavřít přibližně pět tisíc otevřených pracovních pozic. Tato zpráva navíc přišla přibližně pět měsíců poté, co Meta představila vůbec největší propouštění ve své historii – o práci tehdy přišlo jedenáct tisíc lidí.

Podle portálu Layoffs.fyi, který monitoruje propouštění, od začátku loňského roku snížil technologický sektor stavy o více než 280 tisíc zaměstnanců, z toho zhruba 40 procent letos. Propuštění deseti procent pracovníků oznámila i firma Salesforce, americký cloudový gigant, pod který spadá mimo jiné pracovní nástroj Slack. To by odpovídalo zhruba sedmi tisícům lidí. Podobné kroky se dějí v Alphabetu, Spotify nebo Microsoftu.

Vasky se přiblížily k odkoupení značky Botas. Peníze získaly z prodeje zlevněných bot

Prodejem zhruba osmi tisíc párů bot si Vasky mohly přijít až na dvacet milionů korun, které pro odkup značky Botas použijí.

Filip HouskaFilip Houska

stanek_1

Foto: Vasky

Václav Staněk s modelem značky Botas

0Zobrazit komentáře

Botas je symbolem české obuvi minulého století, Vasky se naopak snaží jít s dobou a vyrábí moderní boty s odkazem na zlínské dědictví. Proto když Václav Staněk, zakladatel druhé zmíněné firmy, oznámil, že padlou značku Botas chce odkoupit, vyvolalo to velkou vlnu zájmu. Mělo to však jednu podmínku – a tu teď Vasky měly splnit. Zlínská obuvnická společnost tak udělala první velký krok k tomu, aby Botas zachránila a pojala ho pod svá křídla.

Před měsícem se tradiční český výrobce obuvi Botas dostal do likvidace, když kvůli rostoucím cenám za energie a nedostatku kvalifikovaných pracovníků uzavřel svou hlavní továrnu ve Skutči na Chrudimsku. Problémů si všiml i Václav Staněk a nabídl majiteli Botas Františku Nestávalovi pomocnou ruku v podobě odkoupení. Vasky nicméně musely promyslet, kde na případnou akvizici vezmou peníze.

Rozhodly se proto, že potřebné finance vezmou z výprodeje zlevněných bot. Konkrétně potřebovaly prodat osm tisíc párů, aby částku, kterou Staněk odmítá specifikovat, získaly a použily ji právě na odkup Botasu. Spustily za tím účelem velkou kampaň, v níž se odkazovaly i na tradici českého obuvnictví a „poctivou ševcovinu“. A dnes, týden po oznámení tohoto plánu, Vasky hlásí, že stanovené množství tenisek úspěšně prodaly.

„Aktuálně jsme ve fázi, kdy jsme přijali cenovou nabídku majitelů Botas a připravujeme smlouvu. Do měsíce bychom ji měli podepsat. Současně pracujeme na potenciální první kolekci značky Botas, kterou bychom po podepsání smlouvy rádi představili,“ zmínil Staněk a pro CzechCrunch potvrdil, že Vasky získaly „dostatek prostředků na koupi ochranné známky a výrobního zařízení“ už během včerejšího večera.

Prodejem zhruba osmi tisíc párů bot si Vasky mohly přijít až na dvacet milionů korun, jelikož se průměrná cena zlevněných produktů pohybovala okolo 2 500 korun. Jak ovšem Staněk před pár dny zdůraznil, suma z prodeje cenově dostupnějších bot celou akvizici nepokryje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Bot máme na skladě dostatek. Teď je v rukou našich zákazníků, jak bude tento příběh pokračovat a zda Botas pojede i nadále, jen pod jiným majitelem. Věřím, že se nám to podaří a že zachováme legendární obuvnickou značku, která by rozhodně neměla zůstat jen historií,“ zmínil Staněk v souvislosti s firmou, která své boty ve skutečské továrně začala vyrábět už v roce 1963.

lidl-olomouc-1

Přečtěte si takéLidl otevřel outlet v Olomouci. V horké frontě stály stovky lidíZ Prahy do Olomouce. Lidl přesunul svou nákupní mánii, na otevření outletu čekaly stovky lidí

Vasky loni utržily 260 milionů korun, i když původně mířily na 460 milionů. Celkových počet prodaných produktů (včetně módních doplňků) se pohyboval na hranici 200 tisíc. Oproti tomu společnost Botas nezažívala dobré období. Ačkoliv předloni skončila v zisku 7,7 milionu korun při tržbách 39,3 milionu korun, čísla vycházela zejména z odprodeje nepotřebných nemovitostí, ne nutně z prodeje obuvi jako takové. Rok předtím byla ve ztrátě.

Dosavadní majitel značky Botas se odmítl k celé situaci jakkoliv vyjádřit.