Bláznivých kol ubylo, příležitostí ne. Investujeme teď nejvíc v historii, říká Ondřej Bartoš z Credo Ventures
Úspěšní investoři z Credo Ventures otevřeli nový fond, který je menší než ten předchozí, ale je to tak schválně. Necelé dvě miliardy mají stačit.
Ondřej Bartoš, partner v Credo Ventures
I když nemusel, jeden z nejúspěšnějších českých venture kapitálových fondů Credo Ventures se rozhodl, že od investorů vybere méně peněz, než by býval zvládl. „A současné dění na trzích spojené s nejistotou a krizí do toho dobře zapadlo,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Ondřej Bartoš, jenž si teď může se společníky dovolit chvíli čekat a v investiční aktivitě zpomalit. To se ale paradoxně neděje, od dubna již fond realizoval deset investic, a to se teprve rozbíhá.
V poslední době poslal peníze například do startupu Better Stack, podílel se na historicky nejvyšší české investici v rané fázi do projektu Talkbase a podpořil také Mewery, které pěstuje maso v laboratoři. Minulý týden se navíc objevila velká zpráva, že se česko-slovenský startup Around, který Bartošův fond taktéž podpořil, prodal za rekordních několik miliard korun. Taktéž před týdnem pak i samo Credo oznámilo završení fundraisingu pro nový fond ve výši 75 milionů eur, v přepočtu asi 1,8 miliardy korun.
Investování přitom probíhá již v jiném režimu. Credo Ventures totiž představilo i personální novinky, kdy z pozic partnerů odešli Andrej Kiska a Vladislav Jež a jejich místa doplní Guillaume Fournier, Maciej Gnutek a Karolína Mrozková. Bartoš v rozhovoru mluví o těchto změnách, novém fondu, dění na trhu i o vývoji akcií UiPath, což byla pro Credo ta vůbec nejúspěšnější investice.
Váš třetí fond měl velikost bezmála 100 milionů eur, čtvrtý pouze 75 milionů eur. Je to kvůli situaci na trhu, kdy investoři nechtějí investovat do rizikových věcí, nebo šlo o vědomé rozhodnutí?
Bylo to vědomé rozhodnutí. Už když jsme začali koncem loňského roku čtvrtý fond plánovat, věděli jsme, že ho nechceme mít ještě větší než předchozí. Už u třetího fondu jsme došli k tomu, že byl o něco větší, než by nám vyhovovalo. Je to samozřejmě zajímavé dilema a velké pokušení, protože když jste ve venture kapitálu úspěšní, tak stávající investoři mají tendenci s vámi pokračovat a navyšovat své vklady do dalších fondů, navíc se přidávají noví. Vybrat peníze do dalšího fondu tedy i pro nás bylo výrazně lehčí, obzvlášť když jsme začínali před rokem, kdy bylo všude hodně peněz a panovaly optimistické výhledy.
Nakonec jste ale pokušení odolali a čtvrtý fond udělali menší…
Věděli jsme, že se nechceme posouvat z investování do startupů v raných fázích, tedy pre-seedu, seedu a série A. zároveň jsme nechtěli expandovat geograficky, náš region známe a příležitostí na něm je dost. Z toho plynulo rozhodnutí, že čtvrtý fond by měl být menší než třetí fond, původní plán byl nabrat jen 60 milionů eur. Tím by se přiblížil našemu druhému fondu, který nám zatím fungoval nejlépe a v němž jsme se i nejlépe cítili. S tím jsme šli na trh, kde jsme velmi brzy zjistili, že takový objem získáme snadno.
Navíc jsme se rozhodli, že do čtvrtého fondu dáme oproti standardním zvyklostem relativně velkou částku sami, což jsme si mohli dovolit i proto, že se předchozím fondům dařilo dobře. Jako partneři jsme do fondu vložili přes deset procent. Dlouhodobě se přitom za standard na trhu považují zhruba dvě procenta. A byť toto číslo v poslední době roste, zdaleka nebývá tak vysoké.
To ukazuje vaši velkou důvěru v sebe sama. Počítáme, že na to slyšeli i investoři?
Jednoduše našemu čtvrtému fondu věříme, jsme přesvědčení, že náš region má pořád velký potenciál. Původně plánovaný objem 60 milionů jsme dokázali vybrat za pár měsíců a nakonec jsme se rozhodli cílovou částku zvýšit na 75 milionů eur, což byl pevný strop, přes který jsme už nechtěli jít. Vývoj situace v letošním roce nám do našeho rozhodnutí dobře zapadl. Jsem rád, že jsme nevybrali 100 nebo 150 milionů eur, protože byť investorské poučky tvrdí, že v krizi se má o to víc investovat, tak dnes vidíme, že trh je bláznivý, rozkolísaný a nejistý. My si teď můžeme dovolit chvíli počkat a klidně v naší investiční aktivitě zpomalit, zatímco budeme dění bedlivě pozorovat.
Je součástí čtvrtého také Evropský investiční fond (EIF), který byl u vašich dvou předchozích fondů?
Není. Byl to přátelský rozchod, moc nám pomohli ve Fondech 2 a 3. Jejich úkolem je podporovat ekosystém, což se jim v případě Credo Ventures, myslím, povedlo.
Pár z našich „ne“ ve třetím fondu bychom rádi udělali, akorát jsme neviděli potenciál, že by nám vrátily sto milionů eur.
Když se bavíme o velikosti fondu, platí i u vás, že u každé investice musíte mít napočítaný scénář, kdy vám potenciálně zaplatí celý fond? Právě vyšší objemy pak investorům více svazují ruce…
Měříme to tak a je pravda, že se investuje o kousek lépe, když je celková velikost fondu menší. Když jsme začali čtvrtý fond namýšlet, říkali jsme si, že nám někdy utíkají příležitosti a zakladatelé, kteří se nám líbí, ale jejich potenciál není stát se jednorožcem, ale třeba jen polovičním jednorožcem s valuací ve stovkách milionů dolarů. Ve středoevropském kontextu jsou to pořád hodně úspěšné příběhy. Vybudovat firmu, která má hodnotu 300 nebo 400 milionů dolarů, je krásná věc, pro zakladatele a členy týmu jde o život měnící situace a pořád prospívají trhu. Měli jsme pocit, že pár z našich „ne“ ve třetím fondu bychom rádi udělali, akorát jsme neviděli potenciál, že by nám vrátily sto milionů eur.
O které firmy například šlo?
Našli bychom jich víc, ale napadá mě například Integromat nebo Corona Render. To jsou příklady krásných příběhů šikovných zakladatelů, kde jsme ale viděli potenciál o něco menší, než by tak velký fond potřeboval.
S novým fondem jste v Credu zároveň oznámili personální změny – dva z partnerů po relativně dlouhé době odcházejí, přicházejí tři noví. O jak velké změny pro vás jde?
Jsou to pro nás jistě velké změny. Andrej Kiska si chce zkusit vlastní startup, Vlado Jež oznámil svůj záměr zvolnit už dříve, a tak jsme s Honzou Habermannem potřebovali doplnit partnerský tým. Guillaume Fournier byl logická volba, posledních několik let dospíval, pomáhal našemu startupu Pricefx a počítali jsme s tím, že se pak opět přesune k nám. Čtvrtého partnera jsme hledali i mimo Česko a potkali jsme se s Maciejem Gnutekem z polského Innovation Nest, který také hledal nové příležitosti, tak jsme si plácli.